Extras din curs
Prezentarea noŃiunii de limbaj de programare
Am văzut în secŃiunea precedenta cum pot fi reprezentaŃi algoritmii prin utilizarea pseudo codului sau a
schemelor logice, insa prelucrarea automata a datelor presupune scrierea algoritmului intr-o forma ce poate fi
înŃeleasă de calculatorul electronic. Algoritmii vor fi scrisi intr-un “limbaj de programare”, care va conŃine operaŃii
asemănătoare celor despre care am amintit, numite acum instrucŃiuni.
Limbajul de programare conŃine:
ALFABETUL: o mulŃime de simboluri pentru scrierea cuvintelor din limbaj
VOCABULARUL (LEXICUL): mulŃime de cuvinte acceptate ca făcând parte din limbaj
Se numeste UNITATE LEXICALA cea mai mica "îmbinare" de caractere din vocabular, care are un înŃeles.
Exista un set de reguli privind combinarea unităŃilor lexicale în cuvinte si a cuvintelor în "fraze" (reguli de
SINTAXA), respectarea regulilor ducând la obŃinerea unor construcŃii corecte. SEMANTICA unui limbaj se refera
la înŃelesul structurilor obŃinute prin combinarea cuvintelor acceptate de limbaj.
În vocabular avem:
cuvinte cheie = cuvinte sau prescurtări ale unor cuvinte din limba engleza, ce reprezintă comenzi (instrucŃiuni)
identificatori = nume folosite pentru variabile, tipuri de date si funcŃii definite de utilizator. Un identificator
este format dintr-un sir de caractere care începe cu o litera si poate conŃine litere, cifre si caracterul "_"
(underscore). Identificatorul nu poate conŃine spatii sau apostrof, virgula, ghilimele ... Identificatorii nu pot
coincide cu cuvintele cheie.
Prin PROGRAM se înŃelege o succesiune de comenzi(instrucŃiuni) de prelucrare a datelor, scrise intr-un limbaj
de programare. Programul este memorat intr-o entitate numita fisier sursa (este un fisier text).
Prelucrările dintr-un program C++ sunt grupate în FUNCłII. Rezolvarea unei probleme se face prin utilizarea
unor funcŃii definite în limbaj si / sau a unor funcŃii scrise de programator, atunci când funcŃiile deja existente nu
sunt suficiente. FuncŃiile pe care limbajul le pune la dispoziŃia utilizatorului sunt grupate, după tipul de prelucrare
oferit, în mai multe fisiere numite "biblioteci" (fisiere HEADER). Pentru a putea utiliza o funcŃie trebuie să se
specifice la începutul programului numele bibliotecii care conŃine funcŃia respectiva.
Orice program C++ trebuie să conŃină o funcŃie numita "main" (un fel de “program principal”), instrucŃiunile
conŃinute de aceasta fiind cele prelucrate atunci când programul este lansat în execuŃie.
Pentru a se putea obŃine rezultatele prelucrării datelor cu ajutorul programelor, trebuiesc parcurse următoarele
faze:
- scrierea programului (editarea textului sursa);
- compilarea programului (= verificarea corectitudinii sintactice si semantice a textului sursa si prelucrarea sa
fisier obiect)
- editarea legaturilor (fisierul / fisierele obiect obŃinute în urma compilării sunt transformate intr-un fisier
executabil, adică într-un fisier care poate fi lansat în execuŃie prin simpla scriere a numelui sau la prompterul
sistemului de operare;
Numim mediu de programare un program care permite asistarea programatorului în toate fazele de elaborare a
unui program, scris intr-un limbaj de programare (editare, depanare, compilare, execuŃie). Mediul de programare
Borland C++ poate fi lansat în execuŃie prin tastarea comenzii bc la prompterul MSDOS.
În paragraful următor vor fi prezentate elementele de baza ale limbajului C.
Prezentarea generala a limbajului C++
Alfabetul
Alfabetul limbajului este format din acele simboluri utilizate la reprezentarea entităŃilor unui program, adică a
unitarilor lexicale. Reamintim ca, prin unităŃi lexicale înŃelegem cele mai mici entităŃi cu valoare semantica (adică
au o semnificaŃie), prin combinarea cărora rezulta construcŃiile sintactice ("propoziŃii si fraze").
Alfabetul limbajului C se compune din următoarele categorii de simboluri:
- Literele mari si mici ale alfabetului englez si caracterul de subliniere "_" (underscore)
- Cifrele arabe: 0-9
- Semne de punctuaŃie: ; , ‘ "
- Alte caractere:
+, -, *, /
(, ), {, }, [, ], ,
~, ^, <, >, =, ?, !, #, &,
Literele si cifrele, precum si caracterul underscore, de multe ori asimilat în mulŃimea literelor, sunt utilizate
pentru construirea identificatorilor si cuvintelor cheie, după reguli ce vor fi descrise în paragrafele corespunzătoare.
În limbajul C se face diferenŃa dintre literele mici si majusculele corespunzătoare, deci identificatorul "a" va fi
diferit de identificatorul "A", iar “turbo” va fi diferit de “TURBO” sau “TuRbO” sau orice altă combinaŃie
majusculă minusculă.
2
Identificatori
Identificatorul reprezintă nume pe care le atribuim variabilelor, constantelor, funcŃiilor, tipurilor de date definite
de utilizator. Un identificator este o secvenŃa de litere, cifre si caracterul underscore, primul caracter trebuind să fie
litera sau underscore. FolosiŃi cu multa precauŃie identificatori care încep cu underscore, pentru a nu intra în
conflict cu numele rutinelor sistem, a căror ortografiere nu se cunoaste (numele rutinelor sistem încep întotdeauna
cu "_").
Regulile de formare a identificatorilor sunt aceleasi cu regulile din Pascal. Un identificator poate avea, teoretic,
o lungime arbitrara, dar numai primele 31 de caractere sunt luate în considerare de compilator.
Identificatorii următori:
nume, Nume, NuME, NUMe
sunt diferiŃi, deoarece literele mici sunt considerate diferite de literele mari corespunzătoare.
Cuvinte rezervate (keywords)
Numele rezervate instrucŃiunilor, tipurilor predefinite si sintaxei de definire a funcŃiilor si tipurilor de date se
numesc cuvinte cheie. Lista cuvintelor cheie ale limbajului C este:
auto break case char const continue default do double else enum extern float for goto if int long register
return short signed sizeof static struct switch typedef union unsigned void volatile while
Identificatorii definiŃi de utilizator nu trebuie să coincidă cu cuvintele rezervate. În limbajul C++ se mai adaugă
câteva cuvinte cheie, care vor fi descrise la momentul oportun (în capitolul rezervat programării orientate obiect).
Comentarii
Comentariile sunt acele siruri de caractere utilizate la explicarea programelor sursa, delimitate prin caractere
speciale care determina ignorarea lor de către compilator.
Un comentariu are următoarea forma:
/* sir de caractere */
sau
// sir de caractere
unde prin sir de caractere se înŃelege o secvenŃa de caractere din setul caracterelor reprezentabile, mai puŃin
combinaŃia */. Nu se admit comentariile imbricate. Comentariul poate fi scris pe mai multe linii dacă este scri
Preview document
Conținut arhivă zip
- Prezentarea Notiunii de Limbaj de Programare C++.pdf