Extras din curs
1. Redactarea programelor C
1.1. Generalitati
Mediul Borland C a fost extins la Visual C si C++ Builder, adaptate programarii orientate obiect si interfetei grafice Windows 95. Limbajul C a fost extins la C++ permitând aplicarea conceptelor programarii prin abstractizarea datelor si programarii orientate spre obiecte.
Fisierele sursa pot avea extensia C, CP, sau CPP.
1.2. Structura unui program
Un program C este contine o functie principala (main) si eventual alte functii secundare, apelate de catre functia principala, situate la acelasi nivel (fara imbricare).
Structura unui program este urmatoarea:
Directive de procesare,
Declaratii de date globale,
Declaratii de functii, sau doar [ Antete de functii (prototipuri) ]
Functia principala;
[ Descrierea functiilor (implementari) ]
Se observa ca descrierea functiilor se poate face fie în întregime înaintea functiei main fie doar prototipul înainte, iar corpul dupa aceasta.
Comentariile se scriu între caracterele /* si */ ( ... /* comentariu */ ... ), sau la nivelul unui rând dupa caracterele // ( ... // comentariu ).
Înainte de compilare, un program este precompilat, de catre un preprocesor, care permite includerea unor fisier sursa, definirea si apelul unror macrouri, precum si o compilare conditionata.
Includerea unui fisier sursa (*.h sau *.c) se realizeaza prin directiva include astfel:
# include specificator_fisier // pentru fisiere utilizator
sau
# include <specificator_fisier> // pentru fisiere standard
Exemplu:
#include <stdio.h>; // Standard Input Output Header
#include <iostream.h>; // Console Input, Console Output
Constantele simbolice se definesc cu ajutorul directivei define astfel:
#define Nume_constanta Sir_caractere
Exemplu:
#define Pi 3.141592 // Înlocuieste Pi cu 3.141592
O constanta simbolica poate fi redefinita sau anulata (#undef Nume_constanta).
1.3. Functii
O functie este formata dintr-un antet si un bloc (corp). Ea poate fi apelata daca a fost definita în întregime sau doar antetul sau.
Antetul unei functii are urmatorul format:
Tip Nume (Lista_parametri_formali)
unde:
- Tip este tipul valorilor functiei (codomeniul);
- Nume este un identificator (litera urmata eventual de alte litere sau cifre);
- Lista_parametri_formali contine parametrii formali separati prin ,.
Exemplu: int Min (int a, int b)
{ if (a<b) return a; else return b; }
Observatie. Prototipul unei functii este antetul acesteia urmat de ; .
Corpul unei functii are urmatoarea structura:
{
Declaratii
Instructiuni
}
Exemple: int Cmmdc(int a, int b) // Cmmdc(a,b)
{
if (b= =0) return a;
else return Cmmdc(b,a % b); // Cmmdc(b,a Mod b);
}
int cmmdc(int a, int b) // cmmdc(a,b)
{ int rest;
do { rest=a%b;
a=b;
b=rest; }
while (rest!=0); // rest ¹ 0;
return a;
}
Preview document
Conținut arhivă zip
- Programare Orientata Obiect in C++.doc