Cuprins
- Intoducere: Motivarea alegerii p.1
- Capitolul I
- Locul si rolul crestinismului în viata omului 3
- I.1. Crestinismul ca religie. Probleme si perspective ale crestinismului 4
- I.2. Probleme 5
- I.3. Perspective 6
- I.4. Crestinismul ca traire 6
- I.5. Moralitatea crestina 9
- 1.6. Etica si moralitate crestina 11
- Capitolul II
- Structura comportamentului ( tinerilor) 21
- II.1 Factorii formativi generali ai comportamentului tinerilor 21
- II. 2 Conditii biologice, psihologice si sociale ale devenirii umane 23
- II.3. Dezvoltarea psihica în perioada adolescentei 27
- II.4. Expansiunea personalitatii si a comportamentului 29
- II.5. Bazele unei imagini de sine sanatoasa 35
- II.6. Comportamentul moral- Scopul principal al educatiei morale 36
- Capitolul III
- Tehnici de cercetare 38
- III.1. Descrierea metodei utilizate: Chestionarul 40
- III.2. Cercetarea comportamentului studentilor privind morala crestina 42
- Chestionar 49
- Prelucrarea datelor 52
- Raspunsurile la întrebari 53
- Analiza si interpretarea datelor 64
- Concluzii generale- chestionar 65
- Concluzie 66
- Bibliografie 69.
Extras din proiect
Intoducere
Motivarea alegerii
Întotdeauna Biserica a fost confruntata cu probleme, dar sfera ei de cuprindere si intensitatea problemelor ei de acum par a fi mai mari decât oricând în istorie. Datorita marii cresteri numerice a populatiei lumii si datorita numarului de oameni care adera la religiile necrestine reînviate, crestinismul devine o religie minoritara în lume.
Credinta adevarata este importanta în viata unei natiuni. Natiunea este alcatuita din indivizi si alegerea credintei este o decizie personala. Relatia cu Dumnezeu este o problema a fiecarui individ. În functie de alegerile lor individuale, românii de azi vor determina felul în care natiunea româna de mâine va arata. Poporul român se afla la una dintre cele mai mari cotituri ale istoriei sale. Pe plan economic, politic, cultural si religios poporul român trebuie sa ia decizii de o importanta vitala. Ce va alege el ? În ce directie se va îndrepta ? Cum va afecta aceasta unitatea tarii ? De aceste optiuni va depinde viitorul fiecarui cetatean român.
Omul este o fiinta sociala care constituie un univers distinct, o lume a complexitatii care actioneaza si interactioneaza cu mediul înconjurator si care este supus efectelor actiunii pe care mediul înconjurator le exercita asupra sa. Dispunând de o personalitate complexa ( intelect, vointa, sentimente), fiinta umana raspunde solicitarilor exprimate sub forma unor manifestari exterioare, actionale, comportamentale.
Exista anumite arii ale existentei umane în care manifestarile comportamentale au o conotatie speciala, data fiind natura problemelor pe care le abordeaza, si aceasta arie este aria moralitatii.
De-a lungul secolelor, cercetatorii au abordat problema moralitatii comportamentale : “Când putem vorbi despre un comportament moral si când despre un comportament imoral sau amoral ?”
În psihologia româneasca, cunoscutul psiholog, Mielu Zlate , a prezentat o “balanta” a moralitatii, în care fiecare subiect uman alege sa adopte un comportament moral sau unul amoral în functie de anumite criterii interne sau externe.
Problematica moralitatii si în special a moralitatii crestine primeste note distinctive în perioada dezvoltarii personalitatii umane- adolescenta, iar daca adaugam “sensibilitatii” acestei perioade directa dezvoltare a subiectului uman, particularitatile distincte ale moralei crestine, putem afirma ca avem de-a face cu un subiect amplu, complex , care poate retine atentia prin descoperirea unor fatete originale, înca neexplorate.
Traim într-o lume tensionata în care zilnic asupra fiecarui individ actioneaza un complex de forte ce contribuie la conturarea personalitatii lui, la maturizarea lui sociala, intelectuala si emotionala. Confruntat cu foarte multe situatii si probleme, frecvent subiectul uman nu mai are timp suficient si energia psihica necesara pentru a filtra prin propria lui gândire evenimentele cu care se confrunta si îsi formeaza o imagine distorsionata despre lumea înconjuratoare. Apar astfel prejudecatile si stereotipiile asa cum afirma Serge Moscovici Acestea îsi pun amprenta asupra modului în care omul abordeaza- în cazul de fata- crestinismul si asupra comportamentului din perspectiva moralei crestine.
Primul pas în manifestarea comportamentului moral este decizia volitionala de a “vrea” sa fii moral. În societatea secolului nostru, multitudinea schimbarilor cu care individul se confrunta îi distrage atentia si nu îl încurajeaza sa actioneze moral.
Exista o predispozitie în om de a raspândi si difuza zestrea întelepciunii si învataturii sale, de a se perpetua din punct de vedere spiritual dincolo de spatiul si timpul în care îsi duce existenta. Calitatea acumularilor de experiente culturale tine de maniera de reproducere a acestora , de însusirea , îmbogatirea si crearea de noi valori, de modalitatile de învatare si personalizare a culturii la un moment dat.
Prin educatie, omenirea rezista si dainuie. Umanitatea se proiecteaza înspre vesnicie tocmai datorita educatiei. Cultura rezoneaza în timp, este traita, re-creata si creata în si prin exercitiul paideutic. Educatia este unul dintre cele mai nobile si mai complexe activitati umane. Darul învatarii altuia este pretuit de însusi Iisus Hristos, modelul desavârsit al Învatatorului în traditia crestina, care si-a trait învatatura sa, atunci când chema la pastrarea si perpetuarea nealterata a adevarurilor de credinta.
Lucrarea de fata îsi propune sa studieze comportamentul studentilor din Bucuresti fata de morala crestina. Desi se poate spune ca nu s-au facut prea multe cercetari din perspectiva unui specialist în comunicare, am ales aceasta tema tocmai din acest motiv. În plus, a studia morala din perspectiva crestina pot spune ca este o pasiune personala
Capitolul I consta într-o prezentare pe scurt a “crestinismului biblic”, orientata aupra problemelor si perspectivelor crestinismului de astazi si la ceea ce înseamna crestinismul ca traire si ca religie.
Capitolul al II-lea evidentiaza structura comportamentului în general si a comportamentului tinerilor în particular, precum si prezentarea starilor eului din perspectiva analizei tranzactionale.
În capitolul al III-lea sunt prezentate metodele de cercetare folosite pentru a identifica într-o maniera cât mai riguroasa opiniile studentilor bucuresteni, urmând ca apoi sa fie expuse rezultatele acestei cercetari precum si concluziile si constatarile rezultate în urma cercetarii.
Deosebit de important a fost sprijinul acordat de catre Prof.Univ.Dr. Vasile Tran în realizarea acestei lucrari, caruia îi adresez , pe aceasta cale, multumirile mele.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Comportamentul Studentilor Bucuresteni si Morala Crestina
- Licenta FCRP.doc
- Titlu licenta.doc