Extras din proiect
ABSTRACT
Încearc să dezbat subiectul dreptăţii sociale din perspectiva aplicabilităţii lui la
nivelul realităţilor româneşti din primii zece ani ai post comunistului.Constituind
principiul de bază în definirea legitimităţii oricărei forme de cooperare sociala care
implică un grup de oameni,îmi propun să încerc să văd dacă acest concept s-a
constituit sau nu într-un etalon în redefinirea democraţiei româneşti în perioada post
comunista.Căci dreptatea socială constituie un principiu de bază prin care oamenii
valorizează la maxim ideea de stat,instituţii pentru că ele sunt clădite datorita nevoii
oamenilor de reglementare corectă a raporturilor dintre ei.
În prima parte a lucrării încearc să definesc acest concept încercand să surprind
mai multe abordări teoretice dar şi critice deoarece problema fundamentală este felul în
care acest concept este raportat la mai multe ideologii,demonstrând că mai presus de ele
ea fixează o modalitate de integrare corectă a indivizilor.De asemenea se încearcă
abordarea acestui concept la nivelul aplicabilitătii politice demonstrând ca aşa cum
oamenii tind către un ideal de perfecţiune,la fel şi statul tinde către acest ideal.
In a doua parte a lucrarii caut să demonstrez că regimul comunist a devalorizat
relaţia statului cu cetăţenii,pentru că anii de opresiune au modificat la nivelul generaţiilor
actuale ideea de cooperare socială.Problema pe care încerc să o pun în evidenta este că în
perioada post comunistă redefinirea valorică a ideii de stat este strâns legată de existenţa
în primul rând al unei dorinţe de reformare economice şi implicit socială care să ducă în
final şi la revalorizarea ideii de stat din punct de vedere moral.Caut să atrag atenţia ca în
post comunismul romanesc a existat un slab interes pentru reformă,iar crizele politice din
perioada 1997-1999 au eludat dn punct de vedere valoric ideea de stat,iar redefinirea
valorică este strâns legată de credibilitatea nu a instituţiilor ci a oamenilor care se află în
fruntea lor.
În a treia parte caut să demonstrez dacă statul roman s-a constituit sau nu ca un
stat al bunastarii argumentand faptul ca din punct de vedere al politicilor sociale şi
economice a existat o slabă dorinţă reformatoare.
In final concluzionez că instaurarea în România a unui cadru al dreptăţii sociale
presupune o redefinre a poziţiei oamenilor în raport cu statul iar aceasta trebuie sa fie
determinată de o egalizare a raporturilor dintre oameni şi stat,în sensul ca statul trebuie sa
fie rezultatul unei politici care să se faca in avantajul tuturor cetăţenilor,iar pentru aceasta
fiecare trebuie să fie conştient de efectul just al noţiunii de politică.
CAPITOLUL I:DEFINIRE şi APLICABILITATE
în SPAŢIU PUBLIC
1.DEFINIRI ALE CONCEPTULUI
Dreptatea în general s-a definit întotdeauna ca un deziderat fundamental al ordinii
şi totodată un fundament al existenţei fiecarei forme de stat căci asa cum spunea
D.Gauthier „dreptatea este pentru stat ceea ce este binele pentru individ”.Orice societate
îşi doreşte ca întreg guvernamântul să se sprijine pe legi drepte si corecte deoarece fiecare
va avea senzaţia că statul va lucra intocmai ca să îi asigure cea mai mare fericire a sa sau
altfel spus cea mai mare utilitate posibilăAceastă fericire este deci rezultatul maximizării
celei mai mari utilităţi posibile care este de fapt rezultatul alegerii celei mai optime
variante cu putinţă.Dar aici trebuie să avem în discuţie ideea că fericirea individuală se
intersectează cu fericirea altui individ.Aşa cum spunea John Rawls fiecare om posedă o
inviolabilitate fondată pe o justiţie pe care societatea în numele unei bunăstari luată ca
întreg nu o poate încălca.Aceasta oferă un punct de pornire în stabilirea unei baze de
reglementare a relaţiilor dintre oameni pornind de la faptul că fiecare lege în fapt trebuie
să garanteze ideea că nimănui nu îi poate fi prejudiciat dreptul în numele satisfacerii unui
bine comun.Acest lucru face posibilă dreptatea socială este unul din principiile pe care se
clădeşte orice negociere colectivă care implică întreaga societate.Constituindu-se ca un
ideal social dreptatea implică faptul că în societate fiecare individ este o persoană care
este conştientă de efectele fiecarui act al celorlalţi în perspectiva sa proprie .Dreptatea
socială este ca să spunem aşa o situaţie optimă care apare atunci când scopurile unor
oameni se intersectează.John Rawls încearcă să facă un paralelism dintre raţionalitatea
individuală ca mod de decizie la nivelul fiecarui om şi dreptatea socială ca un mod optim
de raţionalitate colectivă.Soluţia optimă în cazul unei alegeri colective ar trebui să fie
justă asta deoarece dreptatea socială este unul din scopurile dar totodată şi unul din
standardele de bază în definirea oricărei alegeri de grup.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Dreptatea Sociala si Raportul Stat Cetatean in Primii Ani ai Postcomunismului.doc