Recenzie Documentar Revolution OS (2001)

Cuvinte : 3892
Mărime: 165.92KB (arhivat)
Publicat de: Lioara Cojocariu
Puncte necesare: 5
Recenzie documentar legat de sistemele de tip Linux

Extras din referat

Materialul video, Revolution OS (2001), produs și regizat de către J.T.S. este un documentar care ne prezintă istoria și dezvoltarea Free Software și Open Source, crearea și succesul sistemului de operare Linux, o alternativă mai rapidă și sigură a sistemului de operare Microsoft Windows NT (cel mai răspandit sistem de operare din lume), cu inverviuri oferite lui Richard Stallman-“filozoful” și Linus Torvalds-“inginerul”, care au fost în mare parte responsabili pentru realizarea acestor lucruri. Procesul de dezvoltare este văzut astăzi ca cea mai mare poveste de succes din lumea Internetului.

Documentarul se deschide cu Eric Raymond care își amintește de momentul când s-a întâlnit cu Craig Mundie, vice-președinte la producția de consum a companiei Microsoft la o conferință. Eric încheie întâlnierea cu acel angajat spunându-i: “Sunt cel mai rau coșmar al tău”, asta stabilind povestea filmului: o mișcare în creștere care amenință dominația Microsoft. În istoria Linux, nimeni nu a fost plătit vreodată pentru software până când Bill Gates a venit si s-a plâns de faptul că utilizatorii piratau software-ul sau fără să îl plătească pe el pentru asta, așa cum cerea licența lui.

În documentar sunt prezenți Richard Stallman pentru software-ul liber, Eric Raymond și Bruce Perens pentru Open Source (sursă liberă). O mare parte din film este compusă din interviurile cu ei, precum și alte personaje notabile: Linus Torvalds, Michael Tiemann de la Cygnus Solutions (fondat in 1989), Larry Augustin de la VA Linux, Brian Behlendorf de la Apache. Chiar si Rob Malda, alias CmdrTaco de la Slashdot, își face apariția. Dar dezbaterea dintre Richard Stallman și Eric Raymond/Bruce Perens face nucleul filmului. Personajele principale nu apar aproape niciodată împreună, iar atunci când apar discută evenimentele rare în care doi sau mai mulți au fost prezenți, ei se contrazic unii pe alții adeseori.

Richard Stallman, care inițial a lucrat la MIT (care crea doar software proprietar), și-a făcut o pasiune pentru partajarea software-ului de computere și, în special, a început dezvoltarea proiectului GNU în luna ianuarie a anului 1984, pentru a dezvolta un sistem de operare complet, similar UNIX-ului, care este software liber: sistemul GNU. GNU este un acronim recursiv pentru "GNU(Unix) Nu Unix(GNU)" (în engleză GNU(which is Unix) Not Unix(which is GNU) și se pronunță exact cum se scrie - GNU. Practic, GNU si UNIX sunt unul si acelasi lucru, ele fiind, in fapt, chestiuni complet diferite. A se înțelege că GNU = Unix sau Unix = GNU deși o analiză software poate face deosebirea dintre cele două nuclee diferite (ele reprezentând, în fond, același nucleu). Nucleul GNU este numit GNU Hurd și în 2007 este încă nefinalizat. Nu a fost software proprietar, a fost liber. A fost dezvoltat ca înlocuitor pentru UNIX, și scris modul de modul, completat de la zero, de către Richard Stallman și colaboratorii săi. În anul 1985 Richard Stallman creează fundația FSF – Free Software Foundation. Scopul acesteia era ca software-ul să fie gratuit și oricine să poată avea acces liber și fără restricții la sursă. Acest tip de licență se numește GPL – General Public License.

În anul 1990 sistemul GNU conținea aproape toate componentele necesare unui nou sistem de operare, mai puțin kernel-ul. În anul 1991, Linus Torvalds în vârstă de 21 de ani, student în anul doi la Informatică la Universitatea din Helsinki şi hacker, vorbitor de limbă suedeză, a trimis o postare pe un grup de pe Internet în care cerea un sfat cu privire la modul de a face un sistem de operare mai bun. Minix era bun, dar era doar un sistem de operare pentru studenţi, o unealtă de învăţare şi nu una industrială. Acesta a scris un Kernel care să ruleze pe calculatoarele AT-386 și 484, bazându-se pe anumite concepte din cartea lui Andrew Tanenbaum (informatician american, creator al sistemului de operare demonstrativ Minix, o clonă a UNIX-ului). La acea vreme, programatorii din lumea întreagă erau inspiraţi de proiectul GNU al lui Richard Stallman, o

mişcare sofware pentru a furniza software gratuit şi de calitate. Linus Torvalds spunea ca proiectul său era un hobby și nu avea să devină mare și profesional. Dar, în zece ani, el și asociații săi din toată lumea vor crea un sistem de operare, Linux, care va concura cu Windows 2000 pe piața serverelor, și gata să domine generația viitoare de computere portabile și computere desktop. Ulterior între Linus Torvalds și Andrew Tanenbaum se iscă un conflict bazat pe viziunea diferită pe care aceștia o aveau asupra noului Kernel. Linus Torvalds și-a bazat sistemul de operare pe UNIX, datorită ideilor sale de bază. UNIX este un sistem de operare inițiat în anul 1969 de un grup de programatori de la AT&T Bell Labs, printre care Ken Thompson, Dennis Ritchie, Brian Kernighan, Douglas McIlroy și Joe Ossanna. Astăzi există mai multe variante ale sistemului, acestea fiind dezvoltate atât de firme comerciale cât și de indivizi și organizații non-profit (precum Free Software Foundation). Filozofia UNIX se bazează pe două concepte: totul e un fișier și când dorim să creăm un program va trebui să scriem instrucțiuni care vor avea o finalitate unică și vor îndeplini sarcina bine. GNU/Linux este un sistem de operare multiuser și multitasking care rulează pe procesoare de 32 și 64 biți, pe aproape toate platformele hardware existente. Este format din kernelul lui Linus Torvalds și programele de la GNU. Între Linux și Unix există o mare diferență. Unix-ul este un sistem de operare proprietar cu sursa inchisă, iar GNU/Linux este un sistem de operare FREE cu sursă deshisă care la inceput a incercat să imite sistemul Unix original. Dezvoltarea Linux este unul dintre cele mai importante exemple de colaborare de software liber și cu sursă liberă: codul de sursă de bază poate fi folosit, modificat și distribuit, comercial sau non-comercial, de către oricine sub licențe cum ar fi GNU Genereal Public License. Licența GPL împiedică ca cineva să-și instituie monopolul asupra acestei noi și importante tehnologii. Ceea ce face ca sistemul de operare, Linux, să fie diferit este faptul că nimeni nu îl deține. Fiecare utilizator este liber să-l adapteze în orice fel dorește, atât timp cât îl transferă de la unii la alții în aceleași condiții. La început, Linus Torvalds a vrut să-și numească invenția ”Freaks” (ca o aluzie la UNIX). În timpul începerii lucrărilor sale asupra sistemului, el a stocat fișierele sub numele de “Freaks” pentru aproximativ jumătate de an. Linus deja se gândise la numele de “Linux”, dar l-a respins inițial crezând că ar fi prea egoist. În scopul de a facilita dezvoltarea, fișierele au fost încărcate pe un server FTP. Ari Lemmke, colegul lui Torvalds de la Universitatea din Helsinki, care a fost unul dintre administratorii voluntari pentru serverul FTP, nu credea ca numele ”Freaks” era o denumire bună și a numit proiectul “Linux” pe server, fără consultarea lui Torvalds. Ulterior, Linus Torvalds a decis să fie “Linux”.

Preview document

Recenzie Documentar Revolution OS (2001) - Pagina 1
Recenzie Documentar Revolution OS (2001) - Pagina 2