Extras din seminar
În primul text, cel al lui Bourdieu este analizat alt schimb decât cel economic, cum se
realizează acesta, importanța lui, logica din spatele acestuia și ce poate fi taboo într-o anumită
societate. Totodată evidențiază capitalul simbolic, cel economic dar și un paradox al economiei.
The Economy of Symbolic Goods
În capitolul „The Economy of Symbolic Goods” Bourdieu își propune să arate că nu este
nevoie de folosirea unor instrumente diferite, pentru a analiza relațiile de schimb în societatea
precapitalistă, sau în societăți ca ale noastre, sau schimburi între diferitele generații ale unei familii,
religioase sau culturale.
Gifts and Equivalent Exchanges
Pentru a analiza schimbul, Bourdieu i-a analizat pe Mauss care a descris schimbul de
„cadouri” ca un act de generozitate: iar Levi-Strauss definește ca fiind o structură trandescendentă
de schimb reciproc în care cadoul este oferit contra cadoului. Acesta a consideră că ce lipsește cu
desăvârșire celor două analize.
Bourdieu prezintă ce lipsește din cele două analize și determină atât distanța temporală
dintre cadou și contra cadou și faptul că toate societățile nu răspund imediat la această formă de
schimb, deoarece ar echivala cu refuzul.
Ce este important în acest schimb este faptul că pe parcursul acestui timp, indivizii care sunt
implicați, fără să știe în mod special care este planul, demascarea adevărul obiectiv, un adevăr pe
care sociologul îl poate dezvălui, dar cu riscul de a descrie panul elaborat în care aceștia își
calculeazează mișcările, pe care modelul teoretic ar trebuie să îl explice.
În această sitație apare o dualitate care se împarte în: „self-deception” care ține de o amăgire
individuală ce este susținută de cei din colectiv, ce puntem numi „collective misrecognition”(logica
ascunsă în spatele schimbului) - posibilitatea de a gândi sau a acțioa în contrar.
O altă proprietate a economiei simbolice a schimbului este dată de taboo-ul de a face vizibile
acțiunile indivizilor.Bourdieu ne spune că pentru a vorbi de prețul lucrurilor neprețuite, ceea ce de
multe ori suntem obligați să facem pentru nevoia de a analiza este să introducem o cpntradicție între
termeni. Munca simbolică constă atât in observarea formalităților cât și în
Pentru cei din Kabyle, economia economică este considerată ca fiind o economie a femeilor
deoarece bărbații au parte de onoarea care nu se găsește în economie.
Pentru ca un schimb simbolic să funcționeze cele două părți care îl realizează trebuie să fie identice
din punct de vedere a ceea ce percep și apreciază.
În societățile noastre, chiar dacă sunt în centrul „economiei economică” încă vom găsi logica
în schimbul șimbolic, acesta fiind parcticat, chiar dacă pune ascunde acțiuni de dominare.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Pierre Bourdieu - Ratiuni practice. O teorie a actiunii - Stanford University Press Stanford, California 1998.pdf