Extras din curs
Capitolul 1: Introducere în I.A.
I.A. este un domeniu al Informaticii care are ca scop dezvoltarea unor maşini, calculatoare,
"inteligente", adică care să fie capabile să rezolve probleme pentru care metodele clasice de
rezolvare, de calcul pur şi simplu, nu sunt eficace şi/sau aplicabile.
O astfel de definiţie pune mai multe întrebări decât oferă răspunsuri. Ce înţelegem prin
metode convenţionale?
O metodă convenţională de rezolvare a unei probleme presupune respectarea unui algoritm,
adică se urmăreşte o secvenţă fixă de paşi, chiar dacă această secvenţă include şi salturi, dar şi
acestea sunt prestabilite.
Să luam ca exemplu rezolvarea ecuaţiei de gradul doi: ax2+bx+c=0, x necunoscuta, a, b, c
constante. De câteva secole formula de rezolvare este :
a
x x b b ac
2
, 4
2
1 2
− + −
=
Un program va cere operatorului, de la consolă, valorile constantelor a, b, c, apoi va calcula
după formulă valorile numerice ale rădăcinilor şi în final va afişa aceste valori pe display. Un
astfel de program nu se încadrează în ceea ce se numeşte Inteligenţă Artificială, oricare ar fi
viteza sau precizia de calcul. Totuşi nu trebuie înţeles din acest exemplu ca opusul inteligenţei
artificiale ar fi "prostia naturală". Programul de mai sus constă în derularea parametrizată a
unei secvenţe fixe de operaţii elementare: adunare, scădere, înmulţire, extragere rădăcină
pătrată.
I.A. este sinonimă unei abordări nealgoritmice. Ea se aplică acolo unde spaţiul cazurilor şi
soluţiilor posibile este atât de vast încât nu se poate imagina o secvenţă fixă de operaţii
elementare care să permită găsirea soluţiei problemei. Putem da un exemplu istoric: problema
jocului de şah. Numărul situaţiilor posibile este de ordinul 10120, ceea ce dă o imagine despre
ceea ar însemna o abordare algoritmică şi ce şanse de câştigare a jocului ar avea un astfel de
program.
Ceea ce se doreşte în Inteligenţa Artificială este să se programeze o deprindere de a "gândi",
"a raţiona" şi deci de a permite programului să dezvolte automat algoritmul adecvat diferitelor
situaţii întâlnite. Termenul de "raţionament" implică două concepte fundamentale.
- reprezentarea cunoştiinţelor relative la domeniul de aplicaţii avut în vedere. Termenul
"reprezentare" subînţelege şi aspectul legat de "achiziţia" cunoştiinţelor (percepţie sau
învăţare)
- exploatarea cunoştiinţelor pentru a lua decizii (secvenţe) adecvate la momentul
oportun.
CURS 1 IA 2008/2009 2/5
Putem include în domeniul I.A. următoarele subdomenii:
- rezolvarea problemelor,
- achiziţia şi interpretarea sunetelor şi imaginilor,
- demonstraţia teoremelor,
- programare automată,
- generarea de planuri de activităţi,
- jocuri,
- interpretarea limbajului natural,
- sisteme expert.
Chiar dacă la o primă vedere această enumerare poate părea ciudată totuşi subdomeniile de
mai sus au ca puncte comune multiple aspecte legate de reprezentarea şi exploatarea
cunoştiinţelor relative la plicaţiile abordate.
Capitolul 2: Metode de rezolvare a problemelor
Problemele complexe, de exemplu conducerea mişcării unui robot pe traiectorie fără
obstacole sau conducerea adaptivă a unui bioreactor, nu pot fi rezolvate fără a face apel la
tehnici de I.A. Vom prezenta în continuare o clasă particulară de astfel de tehnici.
2.1 Spaţiul stărilor
Atunci când se doreşte rezolvarea unei probleme complexe trebuie avute în vedere un număr
de operaţii diferite:
- definirea spaţiului stărilor pentru problema respectivă, adică un ansamblu care
cuprinde toate stările (sau cazurile, sau configurările) posibile pentru domeniul de
aplicabilitate investigat.
- specificarea unuia sau a mai multor stări de la care poate pleca procesul de rezolvare a
problemei. Această stare va fi starea iniţială a problemei.
- specificarea uneia sau mi multor stări care constituie soluţia problemei puse. Acestea
vor fi stările finale ale problemei.
- definirea unui ansamblu de operatori care să descrie acţiunile care pot fi efectuate în
procesul de rezolvare în vederea atingerii uneia dintre stările finale plecând de la starea
iniţială.
Problema pusă este deci rezolvată aplicând operatorii şi deplasându-se în spaţiul stărilor pe un
drum care pleacă dintr-o stare iniţială şi duce într-o stare finală. Acest proces de căutare
(search) este fundamental în rezovarea problemelor. Alegerea operatorilor se face în funcţie
de o strategie de control, despre care se va vorbi mai târziu.
Dacă în continuare vom utiliza termenii de operatori sau acţiuni sau reguli (de producţie)
atunci ne vom referi practic la acelaşi lucru.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Curs_1_IA_2008-2009.pdf
- Curs_2_IA_2008-2009.pdf
- Curs_3_IA_2008-2009.pdf
- Curs_4_IA_2008-2009.pdf
- Curs_5_IA_2008-2009.pdf
- Curs_6_IA_2008-2009.pdf
- Curs_7_IA_2008-2009.pdf
- Curs_8_IA_2008-2009.pdf
- subiecte extrase ia.doc
- SUBIECTE_PARTIAL_IA_DECEMBRIE_2008.pdf