Cuprins
- U1. Concepte introductive despre retele de calculatoare 8
- M1.U1.1. Introducere 8
- M1.U1.2. Obiectivele unitãtii de învãtare 8
- M1.U1.3. Ce este o retea de calculatoare 8
- M1.U1.4. Clasificarea retelelor de calculatoare 11
- M1.U1.5. Topologii de retea localã 14
- M1.U1.6. Arhitecturã de retea 16
- M1.U1.7. Teste de evaluare a cunostintelor 20
- M1.U1.8. Rezumat 21
Extras din curs
M1.U1.1. Introducere
Evolutia sistemelor de calcul a permis aparitia retelelor de calculatoare. Retelele de
calculatoare au apãrut din necesitatea comunicatiei cât mai rapide si mai sigure a
aplicatiilor care se executã pe calculatoare aflate la distante oricât de mari. Odatã
cu retelele de calculatoare, au apãrut concepte noi, prin care se face distinctie între
un mediu de retea, în care calculatoarele interconectate sunt autonome si mediul
centralizat, în care mai multe terminale sunt legate la o unitate de prelucrare. Rolul
acestei unitãti de învãtare este de a introduce unele notiuni de bazã care sã apropie
studentul de problematica cursului.
M1.U1.2. Obiectivele unitãtii de învãtare
Aceastã unitate de învãtare îsi propune ca obiectiv principal o introducere a
studentilor în problematica sistemelor de operare. La sfârsitul acestei unitãti de
învãtare studentii vor fi capabili sã:
înteleagã si sã explice conceptul de sistem autonom;
înteleagã si sã explice conceptul de retea de calculatoare.
înteleagã si sã explice conceptul de retea localã de calculatoare;
înteleagã si sã explice topologiile de retea localã;
înteleagã si sã explice tipurile de servere existente într-o retea;
înteleagã si sã explice modelul OSI si arhitectura TCP/IP.
Durata medie de parcurgere a unitãtii de învãtare este de 2 ore.
M1.U1.3. Ce este o retea de calculatoare
O retea de calculatore reprezintã o colectie de calculatoare autonome, interconectate între ele.
Un calculator nu este autonom atunci când el poate sã fie pornit, sã fie oprit sau sã fie
controlat în mod fortat de cãtre un alt sistem de calcul. Se spune despre douã calculatoare cã
sunt interconectate dacã sunt capabile sã schimbe informatii între ele. Existã mai multe
posibilitãti fizice de conectare: cabluri din cupru, fibre optice, microunde, sateliti de
comunicatie, etc. Orice calculator, pentru a fi conectat la mediul de comunicatie al retelei,
trebuie sã continã o componentã de interfatã, numitã placã de retea. Dacã impunem
calculatoarelor cerinta de a fi autonome, atunci excludem relatia de tip master-slave între ele.
Un calculator interconectat cu alte sisteme, poate avea acces la datele stocate pe acestea,
precum si la echipamentele lor. Conceptul de conectare al unor calculatoare care partajeazã
resurse se numeste lucrul în retea. Calculatoarele care fac parte dintr-o retea pot partaja date,
mesaje, imagini grafice, imprimante, aparate fax, modemuri etc.
Utilizarea retelelor de calculatoare este necesarã din mai multe motive, dintre care enumerãm:
- Utilizarea eficientã a imprimantelor si a altor periferice. Dacã calculatorul lucreazã
autonom el are acces numai la perifericele lui, deci fiecare calculator ar avea nevoie de o
imprimantã proprie pentru scrierea rapoartelor. Acest lucru nu este economic, tinând cont de
costul acestui periferic, de timpul efectiv de utilizare si de uzarea moralã rapidã a tehnicii de
calcul. Deci, mai economic este ca mai multe calculatoare sã utilizeze în comun diverse
periferice, lucru care este posibil numai dacã calculatoarele sunt interconectate în retea.
- Partajarea datelor. Înaintea aparitiei retelelor de calculatoare, mai multi utilizatori foloseau
acelasi set de date prin modalitãti mai putin sigure si performante (transmiterea de rapoarte
scrise, copierea informatiilor pe un suport magnetic si transmiterea lor etc.).
- Partajarea unor produse soft. Fiecare calculator din retea poate avea acces la produsele
instalate pe anumite calculatoare din retea.
- Standardizarea aplicatiilor. Orice calculator din retea va folosi aceeasi versiune a unui
fisier sau a unui produs.
- Schimbul rapid de informatii între membrii organizatiei respective, aflati la distante oricât
de mari, mai ales utilizând facilitati de postã electronicã (e-mail) sau de planificare
(sheduling).
Modelul client/server. Vom utiliza urmãtoarele concepte:
- Servere – Aplicatii care oferã resurse partajate pentru utilizatorii retelei.
- Clienti – Aplicatii care acceseazã resursele partajate în retea de un server.
- Mediu de comunicatie – Modul în care sunt conectate calculatoarele.
- Resurse – Componente software si hardware folosite în comun de cãtre utilizatorii retelei.
Modelul centralizat (mainframe) presupune un calculator puternic la care sunt legate mai
multe terminale, care nu au capacitate de procesare, ci servesc doar pentru introducerea sau
primirea datelor; o aplicatie ruleazã pe acest calculator central si este accesatã prin
intermediul unor terminale.
Modelul client/server se referã la împãrtirea operatiilor de prelucrare a datelor între un
calculator pe care se executã aplicatia client si un calculator mai puternic pe care se executã
aplicatia server. Modul de abordare client/server este avantajoas pentru organizatiile în care
un numãr mare de utilizatori trebuie sã aibã acces permanent la cantitãti mari de date. Mai
concret, modelul client/server reprezintã un mediu de lucru în retea în care clientul lanseazã o
solicitare, iar serverul o îndeplineste. De obicei, chiar si într-o retea client-server, pe orice
calculator se poateexecuta atât un server cât si un client.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Concepte Introductive despre Retele de Calculatoare
- 1.Cuprins.pdf
- 10.Modulul3U5.pdf
- 11.Modulul4U1.pdf
- 12.Modulul4U2.pdf
- 13.RaspTesteEval.pdf
- 15. Bibliografie.pdf
- 2.Introd.pdf
- 3.Modulul1_1.pdf
- 4.Modulul2U1.pdf
- 5.Modulul2U2_1.pdf
- 6.Modulul3U1.pdf
- 7.Modulul3U2.pdf
- 8.Modulul3U3_1.pdf
- 9.Modulul3U4.pdf