Extras din curs
1. IMAGINEA ORGANIZATIILOR – CONSIDERATII GENERALE
A devenit aproape un truism faptul ca omenirea intra, începând cu sfârsitul
actualului secol, într-o noua era - era informationala. Zeci de mii de studii surprind aceasta
mutatie, si alte zeci de mii vor urma, dezvoltând noi concepte si teorii pe masura
prefacerilor fara precedent prin care trece societatea umana.
Deocamdata, era informationala se profileaza cât mai curând ca o
promisiune a viitorului decât ca o realitate matura. Majoritatea cercetatorilor sunt de acord
ca pâna si cele mai dezvoltate societati se gasesc înca în tranzitie catre o noua forma de
organizare, cumulând laolalta elemente ale vechii rânduieli si ale celei emergente. Dar
tendinta de înnoire este evidenta. Unii autori vorbesc despre o evolutie care duce firesc la
societatea informationala; altii prefera sa se refere la o adevarata revolutie, care scutura
din temelii rosturile epocii trecute. Însa indiferent de termenul folosit, este neîndoielnic ca
aceasta tendinta îsi pune amprenta pe absolut toate domeniile omenescului.
Consecintele implicite ale trecerii la societatea informationala au fost si sunt
discutate de numerosi gânditori. Astfel, în 1983, Luigi Dadda1 sustinea: “Asistam cu totii la
o evolutie a modului nostru de a produce, de a comunica, de a trai, o evolutie atât de
rapida încât este numita postindustriala. Ea este provocata de un complex de factori
culturali, sociali, economici, stiintifici, tehnologici, dintre care ultimii se impun cu o forta
covârsitoare. Toate categoriile sunt implicate, dar una se impune, si anume aceea legata
de generarea, culegerea, transmiterea, elaborarea si raspândirea informatiei”.
În studiul intitulat “De la silex la siliciu”, Giovanni Giovannini, presedintele
Federatiei Italiene a Editorilor de Ziare (FIEG), pune problema într-un mod similar: “Dupa
era agricola si cea industriala, intram acum în era <<informationala>>. Întelegerea a ceea
ce se întâmpla în prezent este îngreunata de o prima caracteristica, si anume cresterea
complexitatii în toate domeniile: social, politic, cultural, industrial, stiintific. Avem impresia
ca este în curs o adevarata <<mutatie>>, ca organismul <<societatea umana>> genereaza un
organism cu totul nou. Si aceasta are loc concomitent cu o crestere a bunurilor materiale
esentiale noii constructii, dar, mai ales, cu o crestere fantastica a fluxurilor informative
menite sa configureze o structura noua si mai puternica”.2
Datorita faptului ca societatea informationala se gaseste înca într-un proces de
structurare specifica, încercarea de a-i surprinde dimensiunile definitorii apare ca o
întreprindere temerara si, posibil, sortita esecului. Dificultati înca si mai mari presupuse de
acest demers sunt generate de limitele modelarilor teoretice cu care se opereaza în prezent.
În ultima jumatate de secol, paradigma Odobleja - Wienner s-a transformat din posibil teoretic
în real actional, determinând mutatii incredibile în gândirea si practica stiintifica. Dar la ora
actuala aceasta abordare e pe cale sa fie depasita, noi interpretari venind sa modifice sistemul
de referinta teoretic al umanitatii. Un astfel de model ar putea fi si cel al procesualitatii
organice, care priveste omul si comunitatile umane drept procesoare de informatie /
semnificatie si energie, self-formative si reproductibile. Conform acestei teorii, fiintarea este
“expresie si produs al conexiunilor posibile între procesari informationale si procese
energetice”. Modelarea pleaca de la ipotezele ca “nu este posibila completa detasare a
1 Luigi Dadda, în “Media duemila”, nr. 1, Torino, 1983, p. 17.
2 Giovanni Giovannini & colectiv, "De la silex la siliciu - Istoria mijloacelor de comunicare în masa", Editura tehnica,
Bucuresti, 1989, p. 14-15
RELATII PUBLICE
proceselor energetice de procesarile informationale”, ca “orice procesare îsi genereaza, prin
propriile consecinte, conditiile dezorganizarii ei, iar procesele dezorganizate sunt generatoare
de conditii favorabile emergentei altor procese organizate”.3 Daca un astfel de model sau altul
similar vor fi validate de stiinta, implicatiile sociale vor fi imense, descurajând, ab initio, orice
încercare de a contura o imagine exhaustiva a societatii informationale. De aceea, în studiul
prezent ne vom rezuma la abordarea sistemica a gestiunii imaginii organizatiilor prin activitatea
de relatii publice.
Imaginea unei organizatii este obiect de patrimoniu4, fie ca este mostenita (de
exemplu imaginea firmei britanice Rolls Royce, ce a traversat nealterata mai multe decenii
în secolul nostru, fiind în tot acest timp un puternic factor de promovare, pe piata
mondiala, a produselor firmei), fie ca este inclusa în totalitatea bunurilor organizatiei
(imaginea firmei Coca-Cola este considerata ca fiind mai valoroasa decât ansamblul
mijloacelor fixe ale giganticului transnational), fie ca este apreciata ca o dimensiune
nemateriala, subiectiva, dar care poate fi apreciata în bani, întrucât are valoare de piata.
Ca obiect de patrimoniu, imaginea se gestioneaza / administreaza la fel ca
orice alt bun patrimonial al organizatiei, indiferent de natura acestuia.
Perioada actuala - în care imaginea a devenit un aliment cotidian al
sensibilitatii, al inteligentei si ideologiei noastre (conform Jacques Ellul, La parole
humilieé, Paris, p.s.) - amplifica si faciliteaza cresterea exponentiala a utilizarii mijloacelor
de actiune asupra reprezentarilor oamenilor, meritând pe deplin caracterizarea de
“civilizatie a imaginii” pe care i-o face Rene Huyghe.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Relatii Publice.pdf