Extras din curs
Notiuni de acustica
Pentru crearea unor conditii optime in ceea ce priveste modalitatile de realizare a unui aparat
electroacustic si concomitent audierea unui program muzical sonor , conditii care sa determine calitatea Hi-Fi ,
este necesara initial cunoasterea unei serii de factori determinanti al acestui lucru. Modul in care sunt percepute
vibratiile sonore de catre sistemul auditiv uman, interdependenta intre ele si ulterior definirea unor parametri
caracteristici lor reprezinta puncte de plecare in vederea obtinerii in practica a unei auditii Hi-Fi. Se poate constata
cu usurinta ca o senzatie sonora depinde de caracteristicile si proprietatile sunetelor. Un sunet prea slab nu este
perceput decat de la o distanta mica , un sunet obisnuit este perceput este perceput daca se indeplinesc conditiile
ce privesc distanta pana la surasa sonora si continutul acesteia iar un sunet puternic provoaca neplaceri si chiar
dureri.De aici rezulta ca exista anumite limite de intensitate a unui program sonor, in afara carora auditia devine
imposibila. Un lucru asemanator se intampla in privinta inaltimii sunetelor. De exemplu un sunet de frecventa
foarte joasa ( trepidatii produse de un camion) sau un sunet de frecventa foarte înalta (ultrasunetele produse de
lilieci) nu sunt percepute de organul auditiv uman. Acest lucru se datoreaza faptului ca organul auditiv nu-si mai
exercita func ia
de traductor care realizeaza conversia impulsuri sonore---impulsuri nervoase. Putem remarca ca
urechea diferentiaza doua sunete in intensitate sau frecventa atunci cand diferentele relative se afla in anumite
limite. De exemplu putem face diferen a
intre un sunet emis la o putere de 1w fata de 4w , dar nu se mai poate
face diferenta intre 15w si 18w (nu mai este la fel de facila) de i diferen a
de putere este aceeasi in ambele cazuri.
In cazul audi iei
mai apar si alte aspecte care evidentiaza diferen a
intre sunete. Un sunet intens provoac
un efect
de masca asupra unuia mai slab. Din cele expuse mai sus se vede ca este necesar sa cunoastem toate
caracteristicile modului in care sunt percepute sunetele de catre organul auditiv uman pentru a putea realiza
reproducerea unui program sonor intr-o manera Hi-Fi.
Dupa efectuarea unor teste pe un numar mare de persoane cu varste si sex diferit ,normale din punct de vedere
auditiv ( sanatate perfecta si varste cuprinsa intre 18-35ani)s-au determinat statistic diagramele pragurilor de
auditie normala si diagrama pragului de auditie intolerabila. Astfel diagrame facute de diferiti acusticieni ca:
Fletcher si Munson (1933) , Churcher si King(1937) , Robinson si Dadson(1956) , Zwicker si Heinz(1957) sunt
foarte asemanatoare ceea ce a permis Comisiei Internationale de Acustica sa stabileasca un proiect de
recomandari ISO ( International Standard Organisation) difuzat in toate tarile si recunoscut ca universal valabil
S-au definit uratoarele caracteristici principale care privesc spectrul sonor audibil:
Aria de auditie
Sensibilitatea diferentiala de intensitate
Sensibilitatea diferentiala de frecventa
Nivele fizice
Nivele fiziologice
Efectul de masca intre grupele sonore
Durata sunetelor si intensitatea subiectiva de perceptie.]
Aria de auditie - reprezinta zona cuprinsa intre diagrama pragului la care este posibila auditia unui sunet si
diagrama pragului de auditie intolerabila, in functie
Preview document
Conținut arhivă zip
- esa9.pdf
- esa8.pdf
- esa7.pdf
- esa6.pdf
- esa5.pdf
- esa4.pdf
- esa3.pdf
- esa2.pdf
- esa14.pdf
- esa13.pdf
- esa12.pdf
- esa11.pdf
- esa10.pdf
- esa1.pdf