Critica literară românească - secolul XX

Curs
9.5/10 (4 voturi)
Domeniu: Filologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 59 în total
Cuvinte : 22792
Mărime: 90.12KB (arhivat)
Publicat de: Anca Alexandru
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. univ. dr. Claudia Costin
Universitatea "Stefan cel Mare" Suceava Facultatea de Litere si Stiinte ale Comunicarii Specializarile: Masterat - Literatura romana in context european, Limba si comunicare

Extras din curs

Scurtă introducere

Realizând o incursiune în sfera criticii literare româneşti din secolul al XX-lea, constatăm că, la fel ca la francezi, de cele mai multe ori critica se întoarce către spiritul critic.

Fenomenul critic nu a fost demolator nici chiar în cazul polemicilor, ci unul de reconstrucţie şi de conservare a operelor semnificative.

Discernământ şi critică sînt termeni care fac parte din acelaşi câmp semantic. Căutând originea acestor cuvinte, găsim latinescul cernere şi grecescul Krinein, care însemnau în primul rând, “a separa”. Prin reducere la esenţial, acţiunea critică trebuia şi trebuie să fie alegerea, distingerea valorii de non-valoare. Dar pentru aceasta e suficient oare bunul gust? Nu este şi acesta atât de relativ şi nu avea oare dreptate La Bruèyre să opineze că “Printre oameni există mult mai multă înclinare către adversiune decât către bun gust; sau, ca să vorbim mai exact, sunt puţini acei oameni al căror spirit este însoţit de un gust sigur şi de o critică judicioasă”. Ca atare, ar eşua încercarea de a defini “o carte bună ca una care se citeşte într-un fel anume, iar o carete proastă ca una care se citeşte în alt fel.“

Ajungem la concluzia că nu se poate concepe critica decât ca act de judecare şi din acest punct de vedere, s-au încercat mai multe definiţii, dintre care reţine atenţia cea a lui pentru care critica literară este “arta de a judeca producţiile literare”, criticul este “cel care judecă lucrări ce aparţin spiritului”, iar o critică este “o judecată săvârşită de un critic.”

Indiferent din ce unghi am privi-o şi am realiza un discurs critic al criticii, ea este o ştiinţă şi are o istorie. Istoria criticii începe, poate, cu Poetica lui Aristotel. Menirea ei este de a selecta scrierile din veacurile trecute şi din prezent, de a le ordona şi de a le judeca inclusiv din perspectivă comparatistă. În cultura europeană, lui Sainte-Beuve îi revine meritul de a fi stabilit “o clasificare este produsul altui eu decât cel ce se manifestă “în obiceiurile noastre, în societate, în veciile noastre”.

În orizontul destul de amplu al criticii noastre retrospective şi prospective, o întrebare este inevitabilă: Au reuşit criticii să se supună mereu, imparţialităţii? Răspunsul îl găsim la Sartre: “actul critic angajează omul în întregime”. Deci, judecata critică nu se poate întotdeauna elibera de capriciile subiectivităţii.

Criticul se adresează în special timpului său şi mai puţin posterităţii, judecata lui fiind o mărturie despre ideile revolute şi despre gusturile anacronice sau sincronice, despre spiritul moralizator existent într-o epocă.

Discursul critic nu are în vedere “de ce”-ul operei literare, ci “cum” şi “ce”, textul literar, fiind produsul unui alter-ego, inaccesibil cercetării biografie a autorului. Judecata în critica literară este completată cu emoţia estetică, aceasta adaptându-se la epoca, la spaţiul geografic şi la circumstanţele apariţiei operei ”Istoria criticii se confundă, în parte, cu istoria cetăţii, sau mai degrabă cu istoria luptelor ideologice al căror cadru este.” (vol. Critica literară, p. 88).

Actul critic, poate cel mai dificil dintre actele de creaţie, implică o critică a criticii, polemici, controverse şi nu o dată contestări.

Pentru evoluţia literaturii române, în secolul al XX-lea critica literară a avut un rol spectaculos (şi e suficient dacă amintim de teoria sincronismului promovată de Eugen Lovinescu) şi, să nu omitem, unii dintre critici care au fost ei înşişi scriitori (Garabet Ibrăileanu, Eugen Lovinescu, George Călinescu). Încercând să lumineze opere literare, cele critice au devenit ele însele opere independente, “opere deschise”. Cu pertinenţă în Critică şi adevăr, Roland Barthes vorbeşte despre demersul care face din critic un scriitori, despre “solitudinea actului critic”, “act deplin al scriiturii.”

G. Ibrăileanu – un promotor al “criticii complecte”

Fără îndoială, timp de aproximativ trei decenii, viaţa literară românească a fost dominată de personalitatea complexă a criticului G. Ibrăileanu, care asupra contemporanilor a exercitat o influenţă spirituală comparabilă cu cea a lui Titu Maiorescu din a doua jumătate a secolului al XIX-lea

Preview document

Critica literară românească - secolul XX - Pagina 1
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 2
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 3
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 4
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 5
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 6
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 7
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 8
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 9
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 10
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 11
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 12
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 13
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 14
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 15
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 16
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 17
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 18
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 19
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 20
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 21
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 22
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 23
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 24
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 25
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 26
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 27
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 28
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 29
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 30
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 31
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 32
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 33
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 34
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 35
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 36
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 37
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 38
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 39
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 40
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 41
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 42
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 43
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 44
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 45
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 46
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 47
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 48
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 49
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 50
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 51
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 52
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 53
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 54
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 55
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 56
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 57
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 58
Critica literară românească - secolul XX - Pagina 59

Conținut arhivă zip

  • Critica Literara Romaneasca - Secolul XX.doc

Alții au mai descărcat și

Mircea Eliade, inovator al romanului modern

O poetică a romanului eliadesc Dacă Mircea Eliade nu a produs romanele cele mai vii ale perioadei interbelice prin deschiderea sa spre spaţiul...

Tipuri de personaje feminine în romanele Hortensiei Papdat-Bengescu

Hortensia Papadat-Bengescu s-a născut la Ivești, reședința de plasă a satului Bucești, la 8 decembrie 1876 . Mama sa, Zoe Ștefănescu, provenea...

Neomodernismul

Neomodernismul – Generaţia 60’ (1960-1980) – curent literar de revigorare a poeziei, de revenire a discursului liric interbelic la formulele de...

Literatură veche

Perioada veche (1400-1780) C1. Cultura şi literatura română veche în limba slavonă 1. Preliminarii Stabilirea începuturilor unei culturi...

Istoria literaturii române - Blaga - paradigme ale poeziei

LUCIAN BLAGA ŞI CONTEMPORANII LUI Lucian Blaga a debutat cu Poemele luminii şi volumul de aforisme şi reflecţii filosofice Pietre pentru templul...

Critica românească în secolul XX

Pantomima în patru tablouri Înviere reprezintă în universul creaţiei dramatice blagiene “o prezenţă pe cât de solitară, pe atât de enigmatică”,...

Curs - Lucian Blaga

I. Autorul şi opera sa (1895 - 1961) S-a născut la 9 mai 1895, în satul Lancrăm, lângă Sebeş - Alba. Era al nouălea copil, ultimul, al preotului...

Literatura româna în perioada 1900-1945

Octavian Goga (1881-1938) După momentul Coşbuc, de la sfîrşitul sec. al XIX-lea, în Tranasilvania, urmează momentul Goga, care prin volumul din...

Te-ar putea interesa și

Limbajul Presei Românești din Secolul al xix-lea

Capitolul I. Istoria presei în secolul al XIX-lea 1.1. Dibuiri şi începuturi Inventarea tiparului pentru imprimarea cărţilor, a ziarelor şi a...

Personaje Reprezentative ale Prozei Rebreniene

Expresia exactă îţi cere mai multă zbuciumare : Cuvântul ce exprimă adevărul. Numai prin ea poţi urmării de-aproape sinuozităţile sufletului care...

Universul Liric Bacovian

1. BACOVIA. DESPRE POEZIE Între reflexivitatea şi tranzitivitatea limbajului, în concepţia lui Tudor Vianu, încercăm o abordare a poeziei lui...

Formarea conștiinței istorice

Lumea care ne inconjoara este o lume complexa,in care evenimentele sunt cunoscute cu repeziciune: stiri din toate colturile lumii ne parvin in...

Cultura României

„CULTÚRĂ, culturi, s. f. Totalitatea valorilor materiale si spirituale create de omenire si a instituțiilor necesare pentru comunicarea acestor...

Diversitate tematică, stilistică și de viziune în poezia interbelică

I. PREMISA Destinul literaturii in anii `20 - `30 a fost profund marcat de doua fenomene: manifestarea simbolismului, care precede poezia...

Poporanismul - doctrină politică și program cultural

Poporanismul este o doctrina politica si un curent cultural de o importanta capitala pentru orientarea de ansamblu a gândirii românesti în prima...

Modernismul și Postmodernismul

Modernismul este o mişcare culturală, artistică şi ideatică care include artele vizuale, arhitectura, muzica şi literatura progresivă care s-a...

Ai nevoie de altceva?