Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II)

Curs
7/10 (1 vot)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 4114
Mărime: 25.39KB (arhivat)
Publicat de: Andrian Morar
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Florea Ioanicioaia

Extras din curs

1. Introducere: carte, lectură şi receptare în istoria culturii

Am trecut în revistă, pe parcursul prelegerii precedente, cîteva din trăsăturile vechii culturi româneşti. Am putut constata printre altele mai ales absenţa instanţelor de mediere culturală : cele care fac posibilă configurarea orizontului receptării, respectiv, transformarea enunţării auctoriale într-un mesaj, parte a procesului de comunicare publică. Aceasta ne face dificil accesul la dimensiunea „socială” a comunicării, respectiv la efectele enunţării şi la felul în care publicul „provoca” mesajul auctorial. Nu ştim cu alte cuvinte cum arăta publicul, care era orizontul său de aşteptare, cum răspundeau autorii la aceasta şi pe ce se fonda relaţia dintre emiţătorul discursului cultural şi receptorul său, atîta cît era aceasta.

Ştim deja, din prelegerile precedente, că nu mai putem concepe cultura ca pe un act izolat şi univoc, care priveşte doar autorul şi eventual orizontul elitei sociale şi intelectuale. Orice creaţie intelectuală este debitoare într-o măsură mai mică sau mai mare, mai vizibilă sau mai puţin vizibilă, receptării, în sensul său cel mai larg al: publicul, mediul cultural, aşteptările şi agenda intelectuală sau emoţională a comunităţii. Înţelegem aici deci prin public nu numai receptorul imediat, activ şi implicat, ci şi receptorul pasiv, inclusiv comunitatea referenţială.

Este drept că autorul medieval pare întrucîtva diferit de autorul modern: referinţa sa principală este fie divinitatea, fie autorităţile patronatoare (religioase sau politice). Totuşi, pe cît de modest ne apare ca personaj public, acesta se manifesta adesea pe atît de normativ în demersul său, fie că este vorba de tentaţia pedagogică, cea moralizatoare, cea satirică sau cea restitutivă. Autorul medieval şi post-medieval nu aspiră să cîştige glorie sau capital de altă natură din demersul său, el aspiră să convingă publicul şi mai ales să-l orienteze, în nici un caz să-l amuze ori să-l provoace.

În ciuda acestui fapt, importanţa reconstituirii orizontului receptării rămîne la fel de importantă mai ales pentru a vedea atît cum se citea, cum se construia sensul, cum se raporta publicul la texte şi mesajele acestora, cu alte cuvinte, de a vedea în ce fel textul devenea mesaj: semnificaţie socială. Este de asemenea nevoie să se ia în considerare felul în care un text sau un discurs a fost citit, înţeles, interpretat, conturnat sau uitat. Mai cu seamă în cazul unui referenţial dominant religios, al cărui lexic, este, cum observa un lingvist , „în general conservator”, oral, pentru care „conotaţiile create de uz sînt extrem de puternice. Din acest punct de vedere nu este suficient de a propune exegeze ale textelor, fără a vedea care erau funcţiile sale culturale, semnificaţiile provocate în epocă, pe scurt, relaţia dintre autor, text/mijloc de reproducere în masă şi societate.

La o primă vederea, această relaţie pare fie aşadar nesemnificativă atunci cînd vorbim de cultura veche românească. Sîntem de fapt metodologic vorbind, într-un cerc vicios. Nu cunoaştem publicul, nu ştim care era anvergura şi mai cu seamă fizionomia sa (valorile, gusturile, aşteptările etc.), prin urmare nu putem cunoaşte în mod satisfăcător cel puţin în ce măsură publicul a putut dicta/norma comportamentele auctoriale şi chiar cele strict « comerciale », dar mai ales nu putem cunoaşte dimensiunea pragmatică a textelor.

Totuşi, o serie de cercetări mai vechi sau mai noi de istorie şi sociologie a culturii au permis conturarea unei imagini relativ coerente atît asupra practicilor care permit producţia culturală cît şi acelor care configurează orizontul receptării. Astfel, posedăm o serie de date privind circulaţia cărţii în Evul Mediu românesc, cunoaştem unele liste cu subscriptori, după cum prefeţele sau însemnările marginale de pe manuscrise pot oferi mărturii despre actul şi contextul lecturii şi implicit al receptării. Toate aceste arată că publicul nu este nici complet pasiv, nici absent din concepţia auctorială. Este evident că lipseşte ceea ce numim o piaţă literară structurată, lipsesc instituţiile şi formele de mediere culturală, ca şi cele de consacrare, tezaurizare şi documentare.

Cercetarea acestui problematici, de către sociologia şi istoria culturii, beneficiază de o metodologie tot mai rafinată. De la teoriile esteticii receptării din anii şaizeci-şaptezeci, propuse de Hans Robert Jauss, cu conceptul său de Erwartungshorizont pînă la teoria recentă a aşa-numitului «contract de lectură», propusă de Eliséo Véron.

Preview document

Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 1
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 2
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 3
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 4
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 5
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 6
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 7
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 8
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 9
Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești (II) - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Carte, Tipar si Lectura in Istoria Culturii Vechi Romanesti (II).doc

Alții au mai descărcat și

Efecte ale mass-media - televiziunea de nișă

INTRODUCERE Televiziunea este categoric un fenomen. în continuă desfăşurare şi progress, este un fenomen care se autocreează. S-a produs, a...

Violența în mass-media și efectele ei

INTRODUCERE Conform dictionarului explicativ roman violenta este lipsa de stapanire in vorbe sau fapte, intrebuintarea fortei brutale. Violenta...

Era Analogică și Era Digitală în Transmisiile Mediatice

Semnalul analogic se referă la un semnal care are continuitate în timp pe o scara de distribuţie reală a valorilor. Un semnal analogic diferă prin...

Mass Media, a patra putere în stat

Când în 1690, în lucrarea Two treatises on government, John Locke anunţa pentru prima oară principiul separării puterilor în stat, fiind apoi...

Manipularea prin Mass-Media

La inceput, lumea avea acces la informatie prin intermediul tiparului,apoi radioul a permis ca informatia sa fie receptata itr-o arie si mai larga...

Modelul Presei Comuniste

Din perspectiva comunismului, presa nu putea fi altceva decât o armã a puterii dotatã cu misiuni şi sarcini precise care erau : - educarea...

Limba de Lemn

Atât din perspectiva descrierii a ceea ce lingviştii numesc „actul lingvistic”, cât şi din cea a evaluării efectelor pragmatice ale limbajului,...

Radiojurnalism

1888-Heinrich Hertz produce si detecteaza primele unde radio; acestea

Te-ar putea interesa și

Instituția Cenzurii în Primul Deceniu al Puterii Populare

Introducere Anul 1944 marchează instalarea Armatei Roşii în România şi, odată cu aceasta, venirea comuniştilor la putere. Pe 23 august, la ora 22,...

Dosoftei Mitropolitul și Cărturarul

INTRODUCERE SITUAŢIA ISTORICÃ, POLITICÃ, RELIGIOASÃ ŞI CULTURALĂ ÎN MOLDOVA SECOLULUI AL XVII-LEA. Pentru a cunoaşte şi pentru a înţelege...

Excursie Scolara Tematica pe Traseul Bucuresti-Arges-Brasov-Prahova

MOTTO: “DESCOPERIND ARTA DIN ROMANIA” ASPECTE ORGANIZATORICE Scoala generala numarul 175 din Bucuresti organizeaza o excursie cu tema “Muzee de...

Campania de relații pubilce - comunicarea internă între angajații Bibliotecii Astra Sibiu

Biblioteca Judeţeană “Astra”, cu sediul în municipiul Sibiu, str. G. Bariţiu nr.5, este o instituţie de drept public, de tip enciclopedic, pusă în...

Biblioteca Universitară și Rolul Ei în Promovarea Lecturii

1. Biblioteca universitară Biblioteca are înţelesul, pe de o parte de colecţie organizată, publică sau particulară de cărţi, manuscrise şi alte...

Apariția Scrisului

I.C. ChiTimia :Începuturile scrisului in limba romana 1. Argumentul antichitatilor românesti Una dintre cele mai dezbatute probleme din Istoria...

Carte, tipar și lectură în istoria culturii vechi românești

1. Istorie şi memorie culturală : introducere în problematica istoriei vechii culturi româneşti Obiectivul acestei prelegeri este de a vedea în ce...

Scurtă Istorie a Bisericii Ortodoxe Române

Retragerea aureliană de pe teritoriul Daciei, din 275, a deschis calea incursiunilor populaţiilor barbare. Şirul acestora a fost deschis de goţi,...

Ai nevoie de altceva?