Publicitate și semiotica vizuală

Curs
9.4/10 (5 voturi)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 49 în total
Cuvinte : 16837
Mărime: 70.88KB (arhivat)
Publicat de: Claudiu Sandor
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. univ. dr. Rodica Pascu

Extras din curs

Publicitatea : definitie si scurt istoric

Publicitatea (sinonima termenului englez advertising) este definita astfel de Asociatia Americana de Marketing : „Orice forma platita de promovare nonpersonala de idei, bunuri sau servicii, de catre un anuntator ( engl.announcer) identificat”.

Din aceasta definitie rezulta urmatoarele : publicitatea, respectiv produsele acesteia, reclamele, ce se comunica în cea mai mare masura pe suport mediatic, trebuie platite (spatiul de tiparire în ziare, reviste, spatiul de emisie la radio, tv), altfel avem de a face cu publicitate „mascata”, ceea ce este neetic; cei care realizeaza publicitatea fac o promovare „nonpersonala”, deci nu în nume personal, ci ca intermediari între „anuntatori” (firme, marci, organizatii etc.) si publicurile lor (consumatorii); publicitatea nu se refera doar la promovarea de produse si servicii (comerciala) ci si la idei (publicitate noncomerciala, ca de exemplu campaniile pe teme sociale sau politice).

Astazi se poate vorbi despre publicitate ca o industrie, cu un rol important în economia oricarei tari, ca un domeniu specializat al comunicarii, cu implicatii de ordin social si nu numai, ca un fenomen aflat în continua evolutie, în strânsa legatura cu societatea de consum.

În ce priveste aparitia si evolutia publicitatii, exista doi factori principali ce au favorizat-o : pe de o parte existenta si dezvoltarea activitatilor comerciale iar pe de alta parte aparitia si evolutia mass-media .

Majoritatea lucrarilor care se refera la originile publicitatii considera ca aceasta este la fel de veche ca si civilizatia însasi, aflând radacinile acesteia înca în antichitate, fie ca e vorba despre spatiul european , fie cel extraeuropean.

Dan Petre si Mihaela Nicola (2004) disting trei etape în evolutia publicitatii :

1.perioada pre-marketing caracterizata de modalitati „primitive” de comunicare, pe care o putem numi „preistoria” publicitatii. O tablita de lut babiloniana, datata în jurul anilor 3000 î. Chr., facea cunoscute un atelier de încaltaminte, un magazin de uleiuri, altul care se ocupa de copierea documentelor; vechii egipteni scriau anunturi , pe papirusuri, despre diverse produse si servicii sau recompense oferite pentru prinderea sclavilor fugiti ; în antichitatea greaca existau persoane care strigau sau cântau prin orase, anuntând sosirea corabiilor cu diferite produse ; în ruinele vechiului oras greco-roman Pompei, arheologii au descoperit inscriptii în piatra sau teracota, însotite de simboluri vizuale, ce anuntau oferta unor pravalii; în evul mediu european, pentru anunturile publice în orase se foloseau „strigatori”, existau firme pictate ale pravaliilor, hanurilor; aparitia tiparului cu litere mobile, la jumatatea secolului al XV-lea, datorita inventiei lui Guttenberg, constituie un punct de referinta în dezvoltarea publicitatii, tiparul fiind cel dintâi si singurul medium „de masa” ce va fi utilizat de publicitate, o lunga perioada de timp.

Conform autorilor citati, în 1472, în Anglia a fost tiparit un ghid de comportament pentru prelati, în perioada Pastelui, afisat pe usile bisericilor (ce poate fi considerata prima forma de publicitate de afisaj exterior - outdoor); tot în aceasta tara au aparut primele legi privind publicitatea , în 1614, pentru a interzice folosirea firmelor care depaseau o anumita distanta de la fatada cladirilor, pentru a proteja trecatorii; prima reclama, pentru un medicament considerat miraculos, tiparita si distribuita la nivel de masa, a aparut în 1525 în Germania, într-o brosura; prima reclama tiparita si distribuita prin presa, „într-o forma asemanatoare cu cele folosite si în prezent”, a aparut într-un ziar englezesc din anul 1625.

2. perioada comunicarii de masa

Publicitatea moderna îsi are radacinile în SUA, la sfârsitul secolului al XIX-lea si începutul secolului XX.

Prima agentia de publicitate americana a fost creata de Volney B. Palmer, în jurul anilor 1840. Agentia acestuia , ca si cele care i-au urmat în acea perioada, servea ca reprezentant al editorilor de ziare, netiparind ea însasi anunturi publicitare. Pe la 1860 existau în jur de 30 de agentii care vindeau spatii publicitare pentru circa 4ooo de publicatii americane.

Preview document

Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 1
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 2
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 3
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 4
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 5
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 6
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 7
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 8
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 9
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 10
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 11
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 12
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 13
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 14
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 15
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 16
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 17
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 18
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 19
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 20
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 21
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 22
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 23
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 24
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 25
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 26
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 27
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 28
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 29
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 30
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 31
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 32
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 33
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 34
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 35
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 36
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 37
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 38
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 39
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 40
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 41
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 42
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 43
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 44
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 45
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 46
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 47
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 48
Publicitate și semiotica vizuală - Pagina 49

Conținut arhivă zip

  • Publicitate si Semiotica Vizuala.doc

Alții au mai descărcat și

Publicitatea Tipărită în România

Un studiu efectuat de un grup de specialisti români si americani pe un numar de 214 reclame tiparite în revistele românesti, în perioada octombrie...

Publicitate și Mass Media

I. Introducere in Publicitate “ You can tell the ideals of o nation by its advertising” ( Norman Douglas) Impulsul de a face publicitate nu s –...

Mesajul publicitar - reguli și execuție

(A) Conditia mesajului publicitar în conditiile suprasaturarii informationale. Chiar daca firmele aloca bugete substantiale pentru crearea si...

Introducere în Semiotică

TUTORAT 1 UNIVERSUL SEMNULUI O INTRODUCERE Pentru a oferi noi repere societatii postmoderne a revolutiilor comunicarii si exploziei mediatice si...

Imaginologie

OBIECTUL CURSULUI. NOTIUNI DE IMAGOLOGIE Obiectul cursului Notiuni de imagologie Notiuni de imagologie istorica Principalele concepte ale...

Practici Manipulative

ZVONUL Zvonul (53) este definit ca o afirmatie prezentata drept adevarata fara a exista posibilitatea sa I se verifice corectitudinea. Pentru...

Conceperea și elaborarea ziarului - secretariat de redacție

Durata cursului: 56 ore curs 28 ore seminar Anul II, semestrul I & II Obiectivele cursului: 1. Însusirea de catre studenti a conceptelor...

Inițiere în Aparatura și Producția de Televiziune

Imaginile si sunetele reprezinta o lume dinamica a carei arta, al carei limbaj se bazeaza în primul rând pe lumina si, în functie de anumite...

Te-ar putea interesa și

Simbolistica imaginii în discursul publicitar

Acest nume, ánthropos, arată că în vreme ce toate celelalte vieţuitoare nu cercetează, nu compară şi nu examinează (anathrel) nimic din ceea ce...

Semnificațiile vestimentației feminine în afaceri

Introducere Felul în care ne îmbrăcăm ne poate deschide o ușă; competența ne ajută să rămânem în încăpere. Indiferent de domeniul în care oamenii...

Tehnici și Strategii Digitale

INTRODUCERE Jean Carlu, un cunoscut şi renumit designer grafician francez spunea că „afişul publicitar este esenţa vizuală a unei idei”. Această...

Școala Proces

1 INTRODUCERE Ca şi cea mai mare parte a cuvintelor unei limbi, verbul a comunica şi substantivul comunicare sunt ambele polisemantice, altfel...

Comunicare audio - vizuală

MEDIA SI AUDIOVIZUALUL : FUNCTII: INFORMATIVA (comunicarea cu publicul = nevoia de informare; accesul liber la informatie det schimbarea permanenta...

Relații Publice

COMUNICAREA presupune: definirea însăşi a existenţei umane; modalitatea de supravieţuire a organizaţiilor moderne potrivit principiului...

Managementul Agenției de Publicitate

1. Noţiuni de management 1.1.Conceptul de management Domeniul managementului s-a cristalizat relativ recent şi s-a asociat, treptat, cu domenii...

Introducere în Semiotică

TUTORAT 1 UNIVERSUL SEMNULUI O INTRODUCERE Pentru a oferi noi repere societatii postmoderne a revolutiilor comunicarii si exploziei mediatice si...

Ai nevoie de altceva?