Curs Politologie

Curs
9.3/10 (3 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 3630
Mărime: 22.50KB (arhivat)
Publicat de: Arcadian Pavel
Puncte necesare: 0

Extras din curs

Discursul descriptive este folosit de ştiinţele naturii pentru a consemna datele observaţiilor şi experiment. Acest discurs este alcătuit din: enunţuri descriptive sau factuale întrucât se referă la stările fapte descrise.

Caracteristica enunţutilor descriptive este aceea că sunt susceptibile de a primi valori de adevăr.

Un enunţ descriptiv sau factual este adevărat dacă cele enunţate corespund fidel faptelor la care se referă.

Adevărul enunţurilor descriptive poartă numele de adevăr – corespondenţă.

Spre deosebire de enunţurile descriptive, enunţurile normative nu sunt nici adevărate şi nici false. În cazul lor num ă interesează corespondenţa cu fapte ci validitatea normativă, însemnând gradul în care respectivul enunţ aproximează o normă, o valoare, un ideal.

Discursul normativ nun e spune cum stau lucrurile ci cum ar trebui să stea din punct de vedere al unor valori acceptate.

Fiinţele umaniste include deopotrivă strategii descriptive şi normative.

Tabloul general al ştiinţelor , începând cu secolul XIX s-a impus împărţirea generală a ştiinţelor în ştiinţe ale naturii şi ştiinţe ale omului.

În mod impropriu, azi ştiinţele naturii sunt assimilate ştiinţelor exacte. Acest calificativ ar trebui aplicat mai degrabă ştiinţelor logicico – formale, precum logica sau matematica.

Numai ştiinţele logico – formale produc concluzii al căror adevăr este universal valabil şi necontroversat. Aceasta întrucât ele fac abstracţie de lumea înconjurătoare şi de conţinutul factual al enunţurilor lor posibile, limitându-şi interesul doar la forma gândirii, la inferenţe, deducţii şi raţionament.

Inferenţa este operaţia gândirii prin care din anumite premise este derivată în mod correct logic o anumită concluzie.

Raţionamentul nu este altceva decât o formă complexă de inferenţă.

Ştiinţele exacte ( logico – formale ) sunt ştiinţele deductive care pornesc de la enunţuri generale către concluzii particulare, de aceea adevărul lor nu poate fi contestat. Exemple de enunţuri generale sunt principiile logicii sau axiomele din matematică.

În cazul ştiinţelor naturii adevărul concluziilor deşi general, se obţine inductiv pornind de la observarea unor fenomene particulare.

Inducţia, ca demers logic de derivare a concluzilor generale din fapte particulare nu produce adevărul universal variabile, nu produce cunoştinţe absolute certe ci doar cunoştinţe probabile, un grad mare de certitudine. Această certitudine a concluziilor inductive depinde de numărul fenomenelor particulare observate.

Deşi aparent certe, concluziile inductive sunt oricând ameninţate de o experienţă ulterioară care le poate infirma.

Ştiinţele se caracterizează prin obiect şi metodă.

Obiectul ştiinţelor naturii îl reprezintă fenomenele naturale care pot fi observate şi experimental.

Vulnerabilitatea concluziilor inductive ale ştiinţelor naturii stă în independenţa acestora de fapte orservate. Ele depind şi de conţinutul informaţiei nu doar de formele gândirii.

Fenomenele naturii ca obiecte a acestor ştiinţe au un comportament caracterizate de regularitate şi responsabilitate, ele se produc ori de câte ori sunt întrunite condiţiile necesare şi suficiente producerii lor.

Metoda ştiinţelor, în general, este derivată din specificul obiectului lor de studiu.

Cercetătorii naturii sunt preocupaţi să identifice regulile generale de comportament ale fenomenelor observate, aşa numitele legi ale naturii.

Expresia cea mai simplă a unei legi naturale este relaţia dintre cauză şi effect, numită şi relaţiua cauzală.

Cercetătorii se străduiesc să depisteze în spatele producerii unui fenomen particular observato relaţie cauzală sau o lege generală, să privescă fenomenul particular ca pe expresia unei legi generale. De aceea, metoda lor este una reducţionistă ( reduce fenomenul la legi, particularul la general ).

Metoda ştiinţelor naturii poartă numele de explicaţie sau explicaţie cauzală.

Obiectul ştiinţelor omului îl reprezintă faptele cu semnificaţie umană.

Spre deosebire de fenomenele naturale, faptele omeneţti sunt ireductibile la o lege generală de comportament, irepetabile şi unice.

Între ele există asemănări dar acestea sunr apparente şi trebuie interpretate în funcţie de circumstanţă.

Nu există o lege care să dicteze producerea faptelor sau a evenimentelor omeneşti, aceasta întrucât omul nu este doar o fiinţă strict naturală, biologică, care ascultă de necesitatea oarbă a impulsurilor şi instinctelor.

Omul este înzestrat şi cu liber arbitru, adică cu libertatea de a alege între cel puţin două variante de acţiune într-o situaţie concretă de viaţă dată.

Aceasta face ca omul să îşi poată asuma deciziile şi responsabilitatea actelor sale. Dacă omul ar fid oar o fiinţă naturală, un animal, atunci el nu ar trebui tras la răspundere pentru nimic.

Liberal arbitru este ceea ce conferă un stil personal deciziilor asumate şi dă unicitate faptelor cu semnificaţie umană. Întrucât acestea nu sunt determinate causal de o lege necesară naturală, ele nu pot fi explicate printr-o astfel de lege cid oar interpretate prin integrarea lor în contexte de condiţii care le-au favorizat conducerea.

Metoda în ştiinţele omului poartă numele de interpretare ( hermeneutică ). Nu este o metodă reducţionistă ci una de integrare şi contextualizare.

Cele două linii de gândire occidentală

a) Gândirea politică – tradiţională se întemeiază pe trei elemente:

- Filozofia greacă ( Platon, Aristotel );

- Relevaţia creştină;

- Dreptul roman.

b) Gândirea politică – modernă priveşte societatea într-o maniere colectivistă ierarhică şi organicistă. Binele colectiv este mai important decât binele individual. Omul se defineşte nu prin calităţi individuale ci prin relaţiile lui cu ceilalţi ( indivizi, gripuri de interese, instituţii ).

Aristotel, secolul IV î.Hr., privea societatea ca pe un organism viu a cărui bună funcţionare depinde de interdependenţa eficientă a organelor sale ( indivizi, grupuri, instituţii ).

Relaţiile sociale definitorii pentru om, alcătuiau metaforic vorbind fiziologia organismului social. Ele sunt fireşti, naturale.

În Evul mediuse păstrează importanţa atribuită relaţiilor sociale, numai că ele sunt înţelese în mod naturalist şi organicist, ci acum se crede că ele sunt importante întrucât sunt consfinţite de Dumnezeu. De aceea, structura societăţilor medievale este una rigid ierarhică, piramidală, având în vârf monarhul, iar la bază obligaţii faţă de superiorii ierarhiei în vreme ce monarhul are numai drepturi asupra tuturor supuşilor dând ascultare doar Lui Dumnezeu.

Treptele intermediare se caracterizează prin drepturi faţă de sipuşi, vasali şi obligaţii faţă de superiori, faţă de seniori consfinţite providenţial. Nu exista mobilitate socială verticală şi nici posibilitatea schimbării profesiei ca în epoca modernă.

Primele înnonilări au loc abia în secolul XII ( perioada de decline a evului mediu ).

Renaşterea şi reforma protestantă au impus o nouă mentalitate, fiferită de cea a gândirii politice – tradiţionale.

Elementele definitorii ale gândirii politice – moderne, sunt individualismul şi contractualismul.

Potrivit opticii individualiste, omul se defineşte prin calităţile sale individuale prin drepturi, libertăţi şi interese, revendicate pentru binele propriu. Binele colectiv al ansamblului social este subordonat acestora, societatea şi statul sunt private ca simple instrumente pentru promovarea acestor drepturi, libertăţi şi interese, ca orice instrumente pot fi înlocuite, atunci când nu mai satisfac obiectivul care le este destinat.

Relaţiile sociale pierd din inportanţă, sunt instrumentalizate şi ele, şi sunt private ca simple conveţii provizorii şi revocabile în caz de ineficienţă socială. Ele pierd caracterul natural sau providenţial, sunt discutabile şi reformulabile.

Preview document

Curs Politologie - Pagina 1
Curs Politologie - Pagina 2
Curs Politologie - Pagina 3
Curs Politologie - Pagina 4
Curs Politologie - Pagina 5
Curs Politologie - Pagina 6
Curs Politologie - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Curs Politologie.doc

Alții au mai descărcat și

Explozia Demografică

Termenul de explozie demografică s-a încetăţenit în statele europene în secolul al XIX-lea şi reprezintă un efect al procesului de tranziţie...

Instituțiile Uniunii Europene

1) Ce este consiliul Europei? De-a lungul timpului, au existat numeroase tentative de unificare a continentului european. Abia dupa cel de-al...

Politici Sociale

Tema 1 Politici sociale. Concept. Tipologii de politici sociale. Politica socială – concept. Politica socială este un concept care desemnează :...

Politicile UE

1. Intoducere.Rolul si dinamica politicilor comunitare Dupa semn.Trat.Paris 1951 si instituirea CECO-Comun.Eu-na a Carb.si Otel.intre 6st.eu-ne sa...

Relațiile RM-UE

Tema 1: Introducere. Stabilirea relaiilor RM-UE In RM exista 2 pozitii vizavi de integrarea europeana: -Integrarea ca dorinta – constientizarea...

Organizații internaționale

Sistemul Naţiunilor Unite Definiţie: totalitatea structurilor organizatorice şi funcţionale constituite cf. Cartei Naţiunilor Unite Compus din:...

Analiza Instituțională

Capitolul I STATUL. NOŢIUNE. APARIŢIE. ELEMENTE CONSTITUTIVE I. Delimitări conceptuale II. Apariţia statului III. Raportul stat-naţiune IV....

Ideologii Politice Contemporane

Capitolul I CONSTRUCŢIA DISCURSULUI IDEOLOGIC, DE LA MODERN LA POSTMODERN 1. Ce este ideologia 2. Panorama ideologiilor politice În acest...

Te-ar putea interesa și

Euro - moneda unică europeană

CAPITOLUL I – EURO, MONEDA EUROPEANĂ Secţiunea 1 - Naşterea Euro 1.1. Cum a apărut ideea unei monede europene unice? Cooperarea monetară în...

Partidele politice cu referință la Republica Moldova

CAPITOLUL I 1.1 CONCEPTUL DE PARTID Literatura de specialitate abundă în definiţii, înţelegeri ale conceptului de partid politic. Amintindu-le,...

Perspective ale Antropologiei

Conturata ca o preocupare stiintifica în procesul de cristalizare a culturii moderne, antropologia are o obârsie mult mai veche, anume în cultura...

Noțiunea și felurile proprietății în dreptul român privat

Introducere În dreptul roman proprietatea era numită dominium ex jure quiritum şi prezenta o plena in re potestas. Utilizarea unor termeni romani...

Analiza conflictuală în relația președinte-premier

Am ales sa prezint aceasta tema datorita actualitatii subietului, a intenstitatii sale si a repercursiunilor sale .Conflictul dintre cei doi...

Regimuri politice - schimbarea regimului politic în contextul revoluției cubaneze

Introducere Aceasta lucrare a fost realizata cu scopul de a reliefa importanta regimurilor politice si de a marca momente esentiale din istoria...

Rolul partidelor politice în democrație

Democratia poate fi definita si ca guvernarea de catre popor si pentru popor. In acest context, se naste o dilema: cine pe cine conduce? Se poate...

Curs de Politologie

1. Apariţia şi evoluţia cunoştinţelor despre politică. Periodizarea şi caracteristica generală a fiecărei perioade. Tradiţia politologică a...

Ai nevoie de altceva?