Extras din laborator
1. Descrierea logică a functionării sistemelor cu
evenimente discrete
1.1 Consideratii teoretice
Sistemele cu evenimente discrete (SED) se deosebesc în mod esential de celelalte
categorii de sisteme prin două caracteristici majore:
· Comportarea lor dinamică este determinată de producerea (realizarea) unor
evenimente (engl.: event - driven) si nu antrenată de timp (engl.: time driven), ca în
cadrul altor categorii. În cazul sistemelor continue, actiunile de control sunt
permanente, continue în timp, iar în cazul sistemelor cu timp discret, au loc la
momente bine precizate de timp. Evenimente pot fi considerate apăsarea unui buton,
extragerea unei piese dintr-un container, defectarea imprevizibilă a unui calculator,
sau depăsirea unei anumite valori a mărimii urmărite. Un eveniment nu are durată.
· Cel putin o parte a variabilelor care descriu sistemul, sunt cuantificate; un exemplu
de astfel de variabile îl constituie descriptorii de stare ai unei resurse (activ, inactiv,
sus, jos, etc.).
Din punct de vedere formal, sistemele cu evenimente discrete sunt considerate, de
obicei, ca sisteme dinamice (sisteme dinamice cu evenimente discrete sau SDED)
caracterizate prin existenta unui spatiu al stărilor si a unui mecanism de tranzitie a stărilor.
Evolutia SED fiind determinată de evenimente, modelarea si analiza lor necesită un cadru
matematic nou, diferit de cele anterioare, bazate pe ecuatii diferentiale sau ecuatii cu
diferente finite.
Abordările SED pot fi grupate luând în considerare principiile fundamentale si
implicit directiile de cercetare urmate. În acest sens sunt mentionate:
· limbaje naturale;
· limbaje formale si automate;
· limbaje de simulare a evenimentelor discrete;
· automate stochastice temporizate;
· masini cu stări finite;
· (diferite tipuri de) retele Petri si grafuri de evenimente;
· procese recursive finite;
· algebra proceselor;
· lanturi Markov;
· retele de cozi (de asteptare);
· abordările orientate pe modele din stiinta calculatoarelor;
· diagrame ale fluxurilor de date etc.
Intrările într-un proces cu evenimente discrete sunt conditii si evenimente. Starea
procesului se poate schimba dacă este adevărată o conditie, sau când se produce un
eveniment.
Laborator SED
2
Starea (mediului, sau în general a SED) este informatia necesară pentru
determinarea evolutiei sistemului (de exemplu: numărul de piese dintr-un buffer, nivelul
lichidului într-un rezervor). Starea unui SED poate fi reprezentată deseori prin variabile
logice.
O propozitie logică formată cu variabile logice si operatori logici poartă numele de
predicat. Un predicat poate lua valorile: adevărat si fals. Pentru descriere, nu se folosesc
întotdeauna expresii logice. Predicatele sunt deseori utilizate pentru descrierea sau
conditionarea comportamentelor sistemelor cu evenimente discrete.
Un eveniment poate fi definit ca trecerea de la o valoare la alta a unei variabile
logice. Evenimentul nu are durată, sau durează zero unităti de timp.
Iesirile pot fi sub formă de:
· nivel (modelate prin variabile logice care iau valoarea 1 sau 0 pentru intervale de
timp finite sau infinite), corespunzând unor componente ale stării;
· impuls (nu au durată), corespunzând unor evenimente.
Descrierea logică a sistemelor cu evenimente discrete implică o succesiune de
actiuni. Actiunile care reprezintă ( sau pot fi formulate ca niste) conditii se numesc actiuni
conditionale. In urma altor actiuni se atribuie anumite valori logice variabilelor logice care
descriu starea unui element. Ele se numesc actiuni asupra nivelului (actiuni de tip nivel).
Exemple de actiuni asupra nivelului sunt: umplerea unui rezervor, deplasarea bratului unui
robot spre dreapta etc. Actiunile asupra nivelului sunt definite atunci când starea sistemului
este stabilă. O altă categorie de actiuni o constituie actiunile impulsionale (actiuni de tip
impuls). Ele sunt foarte scurte, teoretic nu au durată si sunt executate atunci când starea
locala din care sunt posibile trebuie să devină activă după ce a fost inactivă. Exemple de
actiuni impulsionale sunt comenzile: închide vana, porneste motorul, sau modifică valoarea
unei variabile.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Lab1.pdf
- Lab10.pdf
- Lab11.pdf
- Lab2.pdf
- Lab3.pdf
- Lab4.pdf
- Lab5.pdf
- Lab6.pdf
- Lab7.pdf
- Lab8.pdf
- Lab9.pdf