Extras din laborator
Introducere
Printre cele mai folosite periferice din calculator se afla tastatura si mouse-ul. Acestea exista in
mai multe forme, au diferite functii, si folosesc metode de comunicatie diverse. Avem astfel conectare
seriala, PS/2 sau USB.
Lucrarea incearca sa prezinte caracteristicile mecanice, electrice si de comunicatie ale acestor
dispozitive.
Mouse-ul
Definitie: Mouse-ul Este o componentă de intrare a computerului care controlează deplasarea
cursorului (caracterul ce se afişează intermitent pe ecran) sau pointer-ului (săgeţii) pe ecranul monitorului.
Cei mai mari producatori de mouse-uri sunt Microsoft si Logitech. Chiar daca aceste dispozitive sunt
foarte variate, utilizarea si intretinerea lor difera foarte putin. Modelul standard de mouse consta din
urmatoarele cateva componente:
- O carcasa pe care o tineti in mana si o deplasati pe birou
- O bila care semnaleaza sistemului miscarile facute
- Cateva butoane (de obicei doua) pentru selectii
- O rotita pentru defilare (scroll)
- Un cablu pentru conectarea mouse-ului la sistem
- Un conector de interfata pentru atasarea mouse-ului la sistem
Carcasa este facuta din material plastic si are putine parti mobile. In partea ei superioara, in dreptul
degetelor operatorului, se afla butoanele. Ele pot fi in orice numar, dar de obicei la calculatoarele
personale se utilizeaza numai doua.
Fiecare buton are o anumită semnificaţie în funcţie de programul sau aplicaţia care se rulează. Ca
acţiuni importante cu mouse-ul se definesc: click - se apasă o singură dată unul din butoane; si dublu click
- se apasă de două ori, foarte rapid, unul din butoane.
Daca mouse-ul dispune de butoane suplimentare, acestea necesita uneori programe dedicate pentru a
deveni operative. Cele mai cunoscute modele de mouse prezintă 3 butoane: unul de alegere şi confirmare
a diferitelor comenzi (butonul stânga al mouse-ului), un buton de deschidere a unor serii de comenzii
numite în genere meniul contextual (butonul dreapta al mouse-ului) şi un buton central de defilare a
ecranului (Scrolling). Alte tipuri de mouse-uri în locul butonului central prezintă o rotiţă de defilare a
ecranului. La baza carcasei se gaseste o bila de cauciuc, care se roteste pe masura ce deplasati mouse-ul
pe suprafata mesei de lucru. Miscarile bilei sunt transformate in semnale electrice care se transmit
calculatorului prin cablu. Unele mouse-uri folosesc un senzor optic special, care detecteaza miscarile
deasupra unei retele. Acesta poate citi deplasarea mouse-ului practic pe orice suprafaţă.
Cabul poate fi de orice lungime, dar in mod obisnuit are intre 1,2 si 1,8 m.
Dupa conectarea la calculator, mouse-ul comunica sistemului indicatiile sale prin intermediul unui driver
de dispozitiv care se incarca separat sau este inclus in software-ul de sistem. De exemplu, pentru a folosi
mouse-ul cu sistemele de operare Windows sau OS/2, nu este necesar un alt driver, dar pentru sistemul de
operare DOS, este necesara incarcarea unui driver separat. Indiferent daca este intern sau nu, driverul
transforma semnalele electrice trimise de mouse in informatii referitoare la pozitia si starea butoanelor.
Din punct de vedere al structurii interne, mouse-ul opto-mecanic are o bila care este in contact cu doua
role: una pentru interpretatrea miscarii pe axa X, iar cealalta pentru axa Y. De obicei, aceste role sunt conectate
la mici discuri prevazute cu fante, care in mod alternativ permit sau nu trecerea luminii. Miscarea acestor rotite
este detectata de traductoare optice care sesizeaza aparitia si disparitia unui fascicol intern de lumina infrarosie,
atunci cand acesta trece sau nu prin rotitele obturatoare. Aceste “clipiri” succesive sunt ulterior interpretate ca
miscari de-a lungul axelor. Modelul bazat pe acest principiu se numeste mecanism opto-mecanic inclinat si
este încă destul de utilizat in prezent (vezi figura).
Detector de
lumina
Detector de
lumina
Sursa de lumina Sursa de lumina
Rola pentru
axa X
Rola pentru
axa Y
Rotita obturatoare
pentru axa Y
Rotita obturatoare
pentru axa X
Bila de
cauciuc
Iesire X Iesire Y
Mecanism optomecanic pentru mouse
Există trei tipuri de mouse:
- serial daca cablul se termină cu o mufa serială;
- PS/2 daca cablul se termină cu o mufă PS/2, asemănătoare cu cea a tastaturii;
- USB – apărute relativ recent pe piaţă (sunt şi mai scumpe).
Rezolutia unui mouse este definite ca numărul de determinari folosite pentru masurarea
unei distante fixe. In acest scop mouse-ul foloseste doi registri pe 9 biti in care informatia este
scrisa in cod complement fata de 2. Numărul de determinari depinde de dimensiunea fizica a
bilei si a rolelor.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Portul PS2.pdf