Cuprins
- Introducere 2
- CAPITOLUL I - Televiziunea românească în 2012 4
- 1.1 Specificitatea televiziunii românești: tipologie, context politic și socio-economic 4
- 1.2. Spațiul public și actorii comunicării televizate 9
- 1.3 Funcțiile și misiunile vizualului în societate 15
- CAPITOLUL II – Formate specifice în vizualul spaţiului românesc 19
- 2.1. Tipologia emisiunilor televizuale 19
- 2.2. Caracteristicile formatului în funcție de mesaj 21
- 2.3. Talk-show-ul românesc, specificitate 25
- CAPITOLUL III – Dezbaterea si talk shwo-ul politic 31
- 3.1. Studiu comparativ: Tendințele talk show-ului (tematici, abordare, similitudini, congruență) 31
- 3.2. Sinteza zilei și Prim plan - construcția mediatică, proces deliberativ și asumarea rolurilor actorilor comunicării 38
- 3.3. Scenariul , configuraţia spaţiului scenic, instanțele comunicării pentru cele două talk-show-uri 44
- Concluzii 53
- Bibliografie 54
Extras din licență
Introducere
Televiziunea, spre deosebire de presa scrisă, încadrată publicistic în funcţie de specificul redactării, calitatea publicaţiei și adresabilitatea liniei editoriale, folosește un limbaj universal, foarte puţin diferenţiat pe genuri, deoarece are ca obiectiv transmiterea unui mesaj către un receptor căruia își propune să-i capteze total atenția. Acest obiectiv de surescitare a atenției publicului reprezintă unul dintre multiplele secrete ale seducţiei folosite de televiziune. O altă caracteristică importantă, care îi conferă, prin efecte, şi o importanţă sporită, este prezenţa oamenilor reali, ca actori ai comunicării televizate. Telespectatorii sunt, de asemenea, în contact direct cu cei care, în opinia lor, sunt responsabili de mesajul transmis. Prezenţa actorilor mediatici creează publicului acea senzație de participant în direct la crearea mesajului emisiunii televizate. Dacă un ziarist din presa scrisă poate deveni simpatic sau antipatic în funcție de tematica ori coloratura mesajului transmis, în cazul televiziunii, mesajul poate deveni inutil, în momentul în care cel care-l transmite îi este sau devine antipatic telespectatorului.
Ideea de public eterogen determină specificitatea produselor mediatice, tipologia lor. Televiziunea nu solicită excesiv intelectul telespectatorilor ci este, de cele mai multe ori, exhaustivă şi explică sau ilustrează prin reconstrucţie, o situaţie, facilitând astfel asimilarea acestei explicaţii de către cei care nu au o opinie formată sau care nu dispun de alte informaţii care să le permită analizarea pe cont propriu a situaţiei respective. Televiziunea este un canal mediatic care serveşte receptarea mesajului transmis, îmbrăcându-l cu toate acele elemente pe care, în mod normal, receptorul ar trebui să le caute singur şi să le co-relaţioneze. De cele mai multe ori, moderatorul unei emisiuni se transpune în rolul unui pedagog cu misiunea de a dezvolta capacitatea de analiză și sinteză a telespectatorilor întrucât prin speech-ul său introduce și detaliază fiecare element important ce presupune mesajul emisiunii desfășurate și pe care îl face a fi pe înțelesul tuturor. O categorie de emisiuni este talk show-ul tocmai pentru că aceasta conferă posibilitatea telespectatorului să interacţioneze în mod direct sau indirect prin propriile convingeri pro sau contra în apărarea unei idei din cadrul dezbaterii televizate.
Prezentul studiu este elaborat ca urmare a fixării bazelor teoretice pe parcursul anilor de studiu în universitate precum și pe baza noțiunilor din studiile specialiștilor în domeniu. Prin această lucrare, se prezintă o radiografiere a formatelor şi conceptelor de emisie, în mod particular dezbaterea şi talk-show din media românească în anul 2012 precum şi indentificarea rolului comunicaţional atribuit acestui tip de program tv. În primul capitol am prezentat o tipologie a audiovizualului, din perspectiva comunicării, a contextul politic şi socio-economic. În Capitolul II sunt prezentate formatele de emisiune specifice spațiului românesc şi caracteristicile formatelor tv în funcție de mesajul enunțat către populație. Specificitatea talk-show-ului românesc a fost un element de legătură între bazele teoretice prin care s-a făcut trecerea la particularizarea prezentată în Capitolul III. În studiul de caz au fost luat spre dezbatere categoriile de public consumatoare, elementele vitale ale talk-show-ului, în mare parte având rolul de concluzie practică pe baza informaţiilor precedente, devenind astfel elementul cristalizator al analizei.
CAPITOLUL I - Televiziunea românească în 2012
1.1 Specificitatea televiziunii românești: tipologie, context politic și socio-economic
După 1990, televiziunea reprezintă, în România, conform specialiștilor
(Mihai Coman, Mass-media în România postcomunistă)), canalul mediatic ce pare a avea cea mai mare credibilitate pentru populaţie, încrederea fiind măsurabilă prin raportul dintre gradul de interacţiune sau de compatibilitate al informaţiilor noi cu informaţiile pe care populaţia deja le deţinea dinainte. Caracterul restrictiv al informării, prin restrângerea emisiei de numai 2 ore în perioada comunistă, a determinat o etapă de „boom” în ceea ce privește dezvoltarea televiziunii în România după evenimentele din 1989, astfel că, în zilele noastre, mediul audio-vizual a devenit un important canal de comunicare și instrument de informare și chiar de formare a populației. Comparativ cu perioada dinainte de 1989, televiziunea a cunoscut un amplu proces de evoluție, primii pași fiind făcuți în anii 1990. Astfel, în decembrie 1990, Televiziunea Română, oficial, transmitea deja zece ore pe zi, față de două, cât avea dreptul cu 12 luni înainte. De asemenea, existau deja posturi independente de televiziune care emiteau în 14 orașe. Conform cercetărilor noastre, postul piteștean STIP – Studioul de Televiziune Independentă Pitești, era unul dintre ele.
Bibliografie
1. Gross, Peter – Colosul cu picioare de lut- Polirom, Iași,1999
2. Coman,Mihai (coord.) – Manual de jurnalism, tehnici fundamentale de redactare – volumul I- Polirom, Iași,2001
3. Coman, Mihai - Introducere în sistemul mass-media, Polirom, Iași, 2007
4. Popa, Dorin – Mass-media și democrația, Polirom, Iași,2001
5. Revista Strategii manageriale nr. 3/2009 editată de Universitatea Constantin Brâncveanu – Asist. univ. dr. Cristina Munteanu /As. unv. Nicoleta Bărăscu,
6. Bertrand, Claude Jean – O introducere în presa scrisă și vorbită, Ed. Polirom, Iași, 2001
7. Petcu, Marian –Tipologia presei românești, Ed. Institutul European, 2000
8. Thompson, John - Media şi Modernitatea, Editura Antet, Bucureşti, 2000
9. Zeca-Buzura,Daniela- Jurnalismul de televiziune, Iaşi, Polirom, 2005
10. Academia Română - Dicționarul explicativ al limbii române (ediția a II-a revăzută și adăugită) , Editura Univers Enciclopedic Gold, 2012
11. Rusu-Păsărin, Gabriela - Comunicare audio-vizuală, Craiova, Universitaria, 2005
12. Noelle- Neumann, Elisabeth – Spirala tăcerii.Opinia publică – învelişul nostru social , ed. Comunicare.ro, Bucureşti, 2004
13. Zeca-Buzura, Daniela - Jurnalismul de televiziune, Iaşi, Polirom, 2005
14. Noelle- Neumann, Elisabeth – Spirala tăcerii.Opinia publică – învelişul nostru social , ed. Comunicare.ro, Bucureşti, 2004
15. Dragan, Ion- Paradigme ale comunicarii de masa, Casa de Editura si Presa “Șansa” SRL, București, 1996 2004
16. Petcu, Marian – Sociologia mass-media, ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2002
17. Buzărnescu, Ştefan- Sociologia opiniei publice, citat de Lucian-Vasile Szabo în Libertate şi comunicare în lumea presei, Timişoara, Editura Amarcord,
18. Săvulescu-Matei Aura (coord.), Dindire, Laura, Munteanu, Cristina, Pantelică, Cristina, Rusu, Luminița – Mass-media structuri, tipologii, conexiuni, ed. Independența Economică, Pitești, 2005
19. Werner J. Severin, James W. Tankard - Perspective asupra Teoriilor comunicării de masă, ed. Polirom, Iași, 2004
20. O’Sulivan, Tim & Hartley, John & Saunders, Danny & Montgomery, Martin & Fiske, John – Concepte fundamentale din ştiinţele comunicării şi studiile culturale, trad. Monica Mitarcă, ed. Polirom, Iaşi, 2001
21. Bertrand, Claude Jean – O introducere în presa scrisă și vorbită, Ed. Polirom, Iași, 2001
22. Bucheru, Ion.- Fenomenul televiziune. Limbajul imaginii. Publicistică. Producţie. Programare TV. Bucureşti: Editura Fundaţiei România de mâine, 1997
23. Coman, Mihai (coord.) – Manual de jurnalism, tehnici fundamentale de redactare – volumul II- Polirom, Iași,2001
24. Patrick Charaudeau, Rodolphe Ghiglione – „Talk show-ul. Despre libertatea cuvantului ca mit”, Ed. Polirom, 2005
25. Deac,Ioan - Introducere în sistemul mass-media (curs). Autorul este profesor de Ştiinţe ale comunicării, în cadrul Universităţii de Apărare „ Carol I” Bucureşti
26. Aron,Raymond – Spectatorul angajat, Ed. Nemira, 2006
27. Lecomte, P.- Comunicare, televiziune şi democraţie, Ed. Tritonic, 2004
28. Traciuc, V.- Jurnalism radio, Ed. Tritonic, 2007,
29. John Fiske,- Introducere în ştiinţele comunicării, Iaşi, Polirom, 2003
Web sites:
http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-13840042-campania-electorala-audiovizual-atacuri-persoana-doi-comentatori-pentru-fiecare-candidat-discutii-fara-solutii-monitorizare-activewatch.htm
Emisiunea Prim Plan din 13 Decembrie 2012, sursa: http://stiri.TVR.ro/
http://www.paginademedia.ro/2013/06/talk-show-antena-3-cele-mai-multe-emisiuni-in-top-dupa-20-de-ani-pe-locul-trei/
Sursa: Kantar Media. Copyright: Armadata SRL. Perioada: martie 2012. Ierarhie după rtg%. Date prelucrate de dep. Research – Antena Group, www.theindustry.ro
Preview document
Conținut arhivă zip
- Televiziunea Romaneasca in 2012.doc