Extras din notiță
1.Numiti perioada elenistă-romana si caracteristicile ei
Perioada elenista romana sau mai numită( postclasica)din istoria filosofie antice grecesti este ceamai lungă perioadă(sec4-6)cca850 ani.În aceasta perioadă vevhile invataturi filosofice antice sunt imbinate in diferite moduri , avind drept scop intemeerea unei veti morale, fie izbăvirea sufletului prin creatia în divinitate. Datorităacestui fapt problematica filosofică are un caracter moral si religios.
2.Învățăturile din perioada elenista-romana și problematica filosofica principală
În aceasta perioadă vevhile invataturi filosofice antice sunt imbinate in diferite moduri , avind drept scop intemeerea unei veti morale, fie izbăvirea sufletului prin creatia în divinitate. Datorităa cestui fapt problematica filosofică are un caracter moral si religios.
Deaceea în această perioadă au existat 2 categorii de invățături:
a)Învătaturile filosofice morale
b) Învățăturile filosofice religioase
3.Numiți perioada și principalele izvoare teoretice ale filosofiei medievale. Ideile principale
Constituirea filosofiei medievale este strins legată de aparitia crestinismului , a apărut în anul 476 si dureaza pina1453. Această legatură face ca filosofia medievală să mai fie numită filosofia creștină.
Izvoarele teoretice ale filosofiei medievale sunt:
-Neopitagorismul- postulează existența sufletului și necesitatea mintuirii lui,ideea centrală este credinta intro singura divinitate și în minuni.
-Învățătura lui Filon din Alexandria-a influiențat filosofia prin notiunea de Logos.După Filon Logosul ca rațiune supremă este în divinitate sieste insăsi divinitate.
-Neoplatonismul- a elaborat o structura erarhica a lumii conform careia exista o lume pur spirituală si materială,in centru este plasat omul care prin intermediul sufletului face legatura cu lumea spirituală , iarprin carp cu lumea materială.
-Stoicismul.-a fostpreluată ideea despre existenta soartei umane data de Dumnezeu si nu poate fi schimbata.
4 Oficializarea crestinismului si problema principală a perioadei medievale
Oficializarea crestinismului a avit loc in 303 la Milano prin edictul de tolerantă a lui Constantin , împăratul Romei. Aceste invataturi incep a fi interzise, considerate ca invataturi pagine
Principala problema a perioadei medievale este confruntarea dinre invataturile filosofice antice si noua invatatura religioasa - crestinismul
5. Cine este intemeietorul teologiei crestine si ce divergente a incercat sa inlature
Întemeietorul teologiei este Origenus din Alexandria , sub influienta lui Filon el a incercat sa inlature divergentele dintre Dumnezeu vechiului testamant si Dumnezeul , mintuitorul al noului testament.După Origenes D-zeu este unul ,el a creat lumea din nimic deoarece puterea si vointa lui sunt nelimitatea , D-zu este dadatorul de lege si totodata este tatal lui Isus,minuitorul lumii.
6.Numiti cele 2 pincipii pe care se intemeiaza teologia crestina
Teologia crestina se intemeiaza pe 2 principii:
1.principiul creatiunii-Dumnezeu este Creatorul Lumii;
2.principiul revelatiei-Dumnezeu il ajuta pe om sa descopere aceasta lume
7.Care sunt perioadele prin care trece filosofia medievala si caracteristica lor
Filosofia medievala trece prin 2 perioade
1.perioada patristica sec.IV-VIII activitatea parintilor bisericii care au elaborat si adoptat primele dogme crestine, are loc convertirea la crestinism a popoarelor greco-romane, in aceasta perioada filosofia si religia erau la acelasi nivel
2.perioada scolastica sec.IX-XV deschiderea pe linga manastiri si biserici scoli unde se predau dogmele crestine, sunt convertite la crestinism popoarele anglo-saxone, in aceasta perioada filosofia ocupa un loc inferior religiei si este considerata servitoarea teologiei
8.Patristica:Problema principala
Patristica este considerata filosofia parintilor bisericii.Cel mai de baza reprezentatnt a patristicii a fost teologul filosoful roman Aurelius Augustin, prob.centrala a patristicii a fost elaborarea unei teorii filosofice a crestinismului, in care locul principal il ocupa Dumnezeu.
9.Aurelius Augustin despre adevarul absolut. Metoda indoielii
Filosofia lui Augustin este in cautarea unui adevar absolut in scopul cunoasterii adevarului, el foloseste metoda filosofica a indoielii. Prin aceasta metoda stabileste un prim adevar neindoielnic existenta sufletului din care deduce adevarul absolut-Existenta lui Dumnezeu. Dumnezeu este esenta suprema si creatorul lumii, astfel D-zeu este adevarul absolut, el este izvorul adevarului din noi este temelia existentei si principiul binelui.
10.Problema fericirii in invatatura lui Aurelius Augustin
Dupa Augstin scopul vietii omului este fericirea, care poate fi atinsa in D-zeu. Fericirea este cunoasterea lui D-zeu si incercarea sufletului. Spre deosebire de vechile scoli filosofice, care considerau ca fericirea depinde de fiecare om imparte, de activitatea sa, de intelegerea realitatii, Augustin considera ca fericirea umana depinde de vointa lui D-zeu. El spunea;''Fericirea nu este in miinele noastre, este in miinile lui D-zeu, daca il iubim pe D-zeu vom fi fericiti, daca ne iubim pe noi vom fi pacatosi si nefericiti''
11.Problema vointel libere si a pacatului uman in invatatura lui Aurelius Augustin
Interpretind natura omului, Augustin pune accentul nu pe sentiment si ratiune dar pe vointa libera. Dumnezeu i-a dat vointa libera, libertatea dea alege intre bine si rau.D-zeu il indreapta pe om spre bine Adam si Eva insa au ales raul si prin aceasta au pacatuit acesta este pacatul uman, de aceea Augustin vb despre fatalitatea faptului uman.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Atestare la filosofie.docx