Extras din proiect
Domnia lui Augustus a reprezentat un moment de cotitură în istoria Romei, momentul în care se vor pune bazele unui imens imperiu. Augustus este cel care va consolida temelia Imperiului, motiv pentru care domnia și modul său de guvernare vor fi luate ca punct de reper de către succesorii săi. Astfel, împărații dinastiei Iulia-Claudia vor prelua o mare parte a elementelor de propagandă și a simbolurilor utilizate de primul împărat. Mai mult, ilustrarea ideii de continuitate a imperiului va fi reprezentată, în propaganda imperială, chiar prin folosirea imaginii lui Augustus. Reprezentările primului împărat sau legate de domnia acestuia pot fi identificate de-a lungul celor patru domnii ce i-au urmat. Aceast lucru se va remarca cel mai pregnant în timpul lui Tiberius, cel care va veni la tron după moartea tatălui său adoptiv. Acesta va încerca să se ridice la nivelul impus de predecesorul său, însă ”strălucirea” domniei lui Augustus va umbri perioada lui Tiberius. Aceste lucruri se vor reflecta și în propaganda imperială adoptată de Tiperius. Prin intermediul monezilor, Tiberius apare ca Ti(berius) Caesar Divi Aug(usti) F(ilius) Augustus , în timp ce primul împărat a adoptat titluri precum Imperator Caesar Augustus sau Augustus. De asemenea, și alte monezi bătute în timpul domniei lui Tiberius fac apel la portretul Divinului Augustus . Spre exemplu, un as din 34-37 (imaginea 1 ), îl prezintă pe Augustus având pe cap atributul Soarelui, adică, cununa de raze. Pe revers, se poate vedea un vultur pe glob, redare sumară a păsării lui Iupiter, și care, ca purtator al sufletelor, duce pe noul zeu catre cer . Apelul la predecesorul său și identificarea sa ca fiu al lui Augustus, susținea intenția lui Tiberius de a păstra iluzia continuității republicane și a ideilor impuse de către antecesorul său.
Chiar dacă, vor prelua tronul imperiului la aproape un sfert de secol după moartea lui Augustus, iar acțiunile primului împărat nu mai erau la fel de vii în memoria romanilor, ca în timpul lui Tiberius, împărații Caligula și Claudius vor continua să apeleze la imaginea lui Augustus. Intenția celor doi împărați avea la bază, mai mult decât dorința de a se apropia de forma de guvernare impusă de Augustus, de liniștea și stabilitatea acelei perioade, foarte apreciate în statul roman, scopul de a-și dovedi continuitatea dinastică și dreptul de a se afla în fruntea statului roman. Astfel, Caligula va emite numeroase monezi ce prezentau chipul divinizat al lui Augustus. De asemenea, cel de-al patrulea împărat se va înscrie pe aceeași linie trasată de predecesorii săi, motiv pentru care în timpul domniei lui Claudius se vor remarca destul de multe reprezentări ale lui Divus Augustus. În plus, Claudius va asocia această imagine și cu reprezentarea Liviei ca Diva Augusta. În ceea ce privește perioada de domnie a lui Nero se poate remarca scăderea interesului pentru chipul lui Augustus. Ultimul împărat al dinastiei Iulia-Claudia se va raporta din ce în ce mai puțin la modelul impus de Augustus. Nero va face trimitere la domnia lui Augustus doar prin preluarea unor elemente introduse și utilizate de primul împărat, însă se poate evidenția faptul că imaginea lui Divus Augustus nu mai este atât de des utilizată pe monezile din timpul lui Nero. Toate aceste evenimente subliniau îndepărtarea de tradițiile republicane și de drumul trasat de Augustus, sugerând, printre altele, încheierea unei dinastii și începutul schimbărilor ce aveau să apară o dată cu moartea lui Nero.
Prin urmare, imaginea lui Augustus va avea un loc important în propaganda imperială a dinastiei Iulia Claudia. Însă, alături de chipul lui Augustus, familia imperială va reprezenta o altă temă importantă prezentă în programul propagandistic al celor patru împărați ai dinastiei. Din aceste considerente împărații, de la Tiberius la Nero, vor apela la membrii familiei imperiale, în special pentru a-și demonstra apartenența la această dinastie și dreptul de a conduce imperiul roman. În cazul lui Tiberius o imagine reprezentativă în acest sens este Marea Camee a Franței (imaginea 2) . Această camee ”în contrast cu tendința altor monumente ale perioadei, Tiberius urmează aici tradiția augustană și nu este câtuși de puțin mai modest decât predecesorul său pe Gemma Augustea. El stă pe tron în mijlocul scenei ca un nou Iupiter lângă Ceres (Livia), înconjurat de membrii decedați și în viață ai familiei” . De o parte și de cealaltă se află familia lui Germanicus, în timp ce acesta din urmă este reprezentat în registrul de sus, alături de divinul Augustus și de un personaje care poate fi indentificat cu Aeneas, reflectând originea mitică a familiei imperiale. Registrul de jos, asemenea reprezentării de pe Gemma Augustea, este dedicată prizonierilor de război, sugerând dominația imperiului roman asupra germanilor, parților sau a altor barbari.
Caligula, în schimb, va miza pe imaginea tatălui său, iubitul comandant Germanicus. Această reprezentare amintea de înțelepciunea, cumpătarea și capacitățile militare ale comandantului, calități pe care se presupunea că le moștenise și fiul său. De asemenea, numeroase monezi bătute în această perioadă, ilustrau chipul mamei lui Caligula. Imaginea scotea în evidență apartenența împăratului la familia imperial și descendența sa din Augustus, în condițiile în care Agrippina era fiica Iuliei, prin urmare nepoata lui Augustus. Mai mult, în reprezentările monetare apar și cele trei surori ale împăratului, dar și cei doi frați Drusus și Nero, care fuseseră acuzați de conspirație și uciși de către Tiberius
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modificari de la Augustus la Nero.docx