Recenzie - Zbor Desupra unui Cuib de Cuci de Ken Kesey

Cuvinte : 1428
Mărime: 9.74KB (arhivat)
Publicat de: Axinte-Amza Popescu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Cristian Radu

Extras din proiect

In centrul celebrului roman al lui Ken Kesey se afla confruntarea intre doua forte opuse, un psihopat inchipuit, internat intr-un ospiciu, si asistenta sefa a sectiei in care se afla acesta si care isi conduce domeniul ca un ofiter nazist. Cartea, publicata pentru prima data in 1962, are o semnificatie aparte, deoarece anunta, intr-un mod subtil, evenimentele ce vor zgudui Statele Unite din temelii: o lume impotriva celeilalte, establishment contra revolutie hippie, reguli sterpe anti haos fertil.

Personajul narator este un indian desradacinat care pretindea de mai multi ani ca era surdo – mut pentru a nu fi nevoie sa interactioneze cu lumea exterioara. El vede aceasta lume exterioara ca fiind guvernata de o “Organizatie” al carei exponent este Sora Ratched si care doreste uniformizarea tuturor pentru a-i putea controla mai bine. De cealalta parte a baricadei, asa-zisul anarhist, este Randle McMurphy un irlandez roscat care gaseste spitalul de nebuni ca pe un loc de unde poate primi o masa calda si un pat moale.

Este un roman tipic american, totul este socant pentru a face impresie puternica. Nu este nimic subtil sau sugerat, care sa te faca sa te gandesti la el inainte sa adormi. Ti se ofera pe tava si asta e tot. Este socant prin locul unde se petrece actiunea, prin imaginile bolnavilor, prin tratamentele aplicate si prin modul in care vede Bromden sistemul.

Randle Patrick McMurphy , un criminal recidivist ce are de ispasit o pedeapsa scurta in inchisoare pentru o acuzatie de viol, este transferat intr-un spital de boli mintale. El spera, astfel, sa evite inchisoarea si sa-si petreaca restul pedepsei intr-un mediu mult mai prielnic. Este cunoscut ca un tip cu multe antecedente si certuri cu oamenii legii insa nu da nici un semn de vreo boala mintala.

In spital, fiind pacient, McMurphy are de-a face cu Sora Sefa Ratched), o persoana aparent calma si binevoitoare ce se dovedeste a fi un adevarat tiran. Aceasta isi supune pacientii la nenumarate umilinte prin terapiile de grup pe care le organizeaza. McMurphy afla ca majoritatea pacientilor se tem de Sora Ratched si ca incearca mai mult sa nu greseasca in fata acesteia decat sa se insanatoseasca. McMurphy se imprieteneste cu pacientii Billy Bibbit) - un tanar cu probleme, "Seful" Bromden) - un indian tacut si inalt de 2 m, Charles Cheswick Martini si Dale Harding) - un pacient foarte bine educat. Crezut de toti pacientii si membrii spitalului ca fiind surdo-mut, Seful este ignorat de toata lumea insa este respectat datorita staturii sale impresionante.

La inceput McMurphy ii pune la incercare rabdarea Sorei Ratched pentru a se amuza incercand de fapt sa o faca pe acesta sa-si piarda autoritatea fata de el si de restul pacientilor. Ratched refuza ca McMurphy sa fie transferat la alt spital fiind convinsa ca se poate descurca cu el. McMurphy joaca si face pariuri cu ceilalti pacienti amuzandu-i totodata prin felul sau de a fi. Pentru a sparge monotonia McMurphy doreste sa schimbe orarul pacientilor, insa are nevoie de voturile lor pentr a putea urmari Campionatul Mondial de baseball la televizor sau pentru a juca un meci de baschet impotriva oamenilor de ordine ai spitalului. Apoi pune pariu cu ceilalti pacienti ca poate ridica o consola hidroterapeutica insa nu reuseste acest lucru iar starea sa de nervozitate se accentueaza cand afla ca Sora Ratched il poate tine in spital cat considera ea de cuviinta. McMurphy ii acuza pe pacientii voluntari de faptul ca nu l-au instiintat de acest lucru si l-au lasat sa o puna la incercare pe Sora Sefa.

Pentru a destinde atmosfera McMurphy organizeaza o partida de pescuit impreuna cu ceilalti pacienti, reusind sa evadeze din spital sarind gardul si furand un autobuz al scolii. Mac isi aduce si o prietena, Candy. Este singura scena din film ce se petrece in afara spitalului. Mai tarziu McMurphy, Seful si Charlie Cheswick sunt retinuti pentru o bataie avuta cu oamenii de ordine. Cheswick este supus unei terapii cu electrosocuri in timp ce McMurphy si Seful isi asteapta randul pe o banca. In acest timp McMurphy ii ofera Sefului o guma Juicy Fruit,

Preview document

Recenzie - Zbor Desupra unui Cuib de Cuci de Ken Kesey - Pagina 1
Recenzie - Zbor Desupra unui Cuib de Cuci de Ken Kesey - Pagina 2