Extras din proiect
Timp, spatiu si viteza 1894 - 1919
Motocicleta Hildebrand & Wolfmueller a devenit primul vehicul pe doua roti care a fost oferit publicului larg, si a fost produsa in serie. Hildebrand & Wolfmueller a fost cruciala in drumul mai departe de la pedalarea cu picioarele ca forta esentiala de locomotie. Motocicleta nu mai era un hibrid, insa un aparat cu calitati esentiale. Marea diversitate si competitie caracteriza anii pioneratului motocicletelor in Statele Unite, si companii precum compania indiana Harley-Davidson, si Henderson au prosperat. Spiritul de explorare al acelor ani ai inceputului, a incurajat salturile tehnologice in inginerie si vitejia inventiilor. Un fabricant timpuriu de motociclete, Pierce Cycle Company, a fost fondata de fiul faimosului fabricant de automobile. Glenn Curtiss, care devenit cunoscut ca inginer in aviatie, a utilizat un motor de balon pentru a-si alimenta spargatorul sau de recorduri, un V-8.
Chiar si artele legendare ca arhitectura, sculptura si pictura, s-au indreptat catre dinamism si tehnologie la fel de constranse de subiectul lucrarilor din zorile noului secol. Aproape concomitent cu prima alergare de incercare a lui Gottlieb Daimler, a alei sale Daimler Einspur, a fost uimitoarea realizare a lui Gustave Eiffel, uimitoarea constructie Eiffel Tower, o ecuatie radicala si absoluta de arhitectura si tehnologie. Mai tarziu, in Paris, unul dintre cele mai comemorate exemple de experimentare artistica privitoare la spatiu si timp a fost cubismul analitic, explorat de Georges Braque si Pablo Picasoo. Un alt grup de futorologi italieni, care a fost intens interesat de viteza, tehnologie si fragmentare, a mers mana in mana cu progresul. Precum cubistii, futurologii credeau in demonstrarea modului cum natura viziunii produce iluzia contopirii formelor.
Intre timp, metoda de imortalizare neintrerupta a obsesiei de viteza in motociclism, a fost realizata prin curse si inregistrarea recordurilor. Cea mai veche pista de alergari din lume, Isle of Man TT, a fost fondata in 1907, printre alte evenimente anuale, asemanatoare cu Carnavalul Vitezei (Speed Carnival) in Ormond, Florida, care a fost tinut cu ani inainte. Una dintre cele mai periculoase curse a fost facuta pe pista de scandura, unde suprafata din lemn permitea viteze inviorate. Incepand cu anii 20, viteza medie urcase la 160.9 Km/h (100 MPH), si multe accidente s-au intamplat, incluzand ranirea spectatorilor cauzata de chijele desprinse din pista dupa trecerea motocicletelor in timpul curselor. Prima faza a dezvoltarii motocicletelor s-a realizat odata cu inceputul primului razboi mondial (World War I), cand producatorii de motociclete frematau sa-si construiasca aparatele dincolo de intrebuintarile si scopurile care puteau fi realizate, si la vitezele cele mai mari, atinse vreodata. Companii precum Indian, furnizau Armatei Statelor Unite (U.S. Army) motociclete, motociclete cu atas, si livrau automobile in numar mare, si concernele militare se reflectau in strategia lor de vanzare cumparare pe piata (marketing). Prioritatea in perioada anilor de dupa razboi s-a schimbat pe cresterea accesibilitatii publicului la aparate, care pana atunci, erau disponibile doar specialistilor. Harley-Davidson a avut o reusita extrema in realizarea modelului Sport 1919 si promovarea lui in marea piata comerciala.
Ca un rezultat al curselor line si manevrarii usoare, in sport, a noii ere si noului auditoriu, a urmat perioada infloritoare care a cuprins motocicleta.
Descoperind motocicleta: 1868-1919
HILDEBRAND & WOLFMUELLER 1,489 cc,
Muzeul Deutsches Zweirad, Necharsulm,
Germania, 1894
Secolul al XIX-lea reprezinta o impresionanta perioada de inventii, una notabila pentru preocuparea cu timpul, spatiul, si viteza. Prima locomotiva, utilizarea luminii electrice, crearea cinematografiei: influenta acestor avansari tehnologice a fost profund responsabila pentru modul fundamental in care percepem mediul ambiant, si a modului in care ne traim vietile, azi. Calea ferata ne-a izolat pe viitor în relatia spatiala cu peisajul. Electricitatea ne-a eliberat de rutinele cotidiene dedicate luminii naturale. Cinematografia cu iluzia sa petrecuta în timp real, schimba sensurile traditionale ale temporalitatii si moralitatii.
Aceste inventii particulare impartasesc mai mult decat continua rezonanta. Ele demonstreaza de asemeni, neobosita natura umana din era industriala - dorinta pentru mai multa viteza, mai mult timp pentru lucru, mai multa distractie, cererea pentru "diferit si mai bun", pe cat de repede posibil. Aceasta afacere, de iubire alaturi de dinamism, este inspirata de motocicleta.
Michaux-Perreaux - Franta, 1868
Sigur ca primele motociclete sunt fascinante in conditiile transparentei intentiilor inventatorilor lor: anume, cum putem sa ne miscam mai repede? Motocicleta Michaux-Perreaux, a fost creata in Franta in 1868, folosea un motor comercial cu aburi, montat in bicicleta, precum De Dion-Bouton, The Orient, si Thomas, proiectantii au inceput sa experimenteze motoarele cu ardere interna, cu carburant, dar mentinand caracteristicile de baza ale biciletelor. Inginerul german Gottlieb Daimler care a capatat porecla "Tatal motociletei", folosea de fapt bicicleta cu cadrul si rotile din lemn (wooden "boneshaker", 1885) pentru a testa un motor pe benzina, conceput pentru o trasura cu 4 roti. Extraordinara motocicleta a lui Felix Millet, construita in 1893, avea un motor cu cinci cilindrii, dispusi in stea, influentat de modelul aerodinamic care reapare, in mod frapant, mai tarziu in extraordinara motocicleta Megola din 1922
INDIAN CHIEF
1206 cc, 1948, United States
Collection of Doug Strange
Impietrita sosire acasa a veteranilor americani, din cel de-al II-lea razboi mondial (World War II), imbogateste mitologia motocicletei americane. Pe timpul razboiului s-a construit o camaraderie intre plutoanele de motociclisti, care proveneau din bandele de motociclisti precum a lui Marlon Brando in filmul Unul salbatic (The Wild One) - 1954. In reputatia armatei de motociclete, privitor la fiecare om, rezona porecla "Bob-Job", care a devenit vehiculul lor de avant. Veteranii de razboi rataceau pe soselele Americii in grupe unite; predecesorii bandelor de motociclisti americani raufacatori, acesti vaterani au facut voiaj usor, cu mult timp inainte de Hollywood. Contrpunctul la "Bob-Job" a fost Vespa: Brando in piele contra lui Audrey Hepburn intr-o fusta infuriata, in Sarbatoare romana (Roman Holiday) - 1953. Nascut din nevoia de o transportare personala ieftina , in haosul din Italia de dupa razboi, Vespa intra energic in colectivul cultural cu suflet. Admisibil social, inca romantic linistit, el rezuma cuprinderea periferiei motocicletei.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Comparativa a Calitatii Motocicletelor.docx