Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 34 în total
Cuvinte : 11032
Mărime: 56.23KB (arhivat)
Publicat de: Magdaa M.
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Uscoiu Ioan

Cuprins

  1. CAP.I MODELELE EXPLICATIV – INTERPRETATIVE
  2. ALE CONŞTIINŢEI 3
  3. CAP.II VOINTA 6
  4. Cap III. TENDINTA ACTUALA IN PSIHOLOGIA MODERNA 10
  5. CAP.IV AFECTIVITATEA ( ESEU)
  6. ,,Cheia intelegerii altora, se afla in propriile noastre vibratii afective”
  7. V. Pavelcu 14
  8. CAP V CUM AR FI VIATA OMULUI FARA MEMORIE ( ESEU) 17
  9. CAP.VI CONCEPTUL DE PERSONALITATE 19

Extras din proiect

CAP.I

MODELELE EXPLICATIV – INTERPRETATIVE

ALE CONŞTIINŢEI

M. Zlate defineşte conştiinţa ca fiind „o formă supremă de organizare psihică prin care se realizeazăintegrarea activ-subiectiva a tuturor fenomenelor vieţii psihice şi care facilitează raportarea/adaptareacontinuă a individului la mediul natural şi social.” (Zlate, 2000, p.247)Din punct de vedere epistemologic, conştiinţa (lat. Con-scientia) ca act cu ştiinţă, care-producerecu ştiinţă presupune reducerea fenomenului la esenţă, a particularului la general, a formei la conţinut, aîntâmplătorului la necesar.Ca funcţii ale conştiinţei se menţionează:

a) Funcţia informaţional-cognitivă (asigură cunoaşterea lumii);

b) Funcţia finalistă (reflectarea conştientă este reflectare cu scop);

c) Funcţia anticipativ-predictivă (implică capacitatea de a stabili mental acţiunileînainte de a le realiza concret);

d) Funcţia reglatoare (prin conştiinţă este organizată mintal activitatea pentruatingerea scopului, este stabilit locul activităţii în raport cu alte activităţi, esteplanificată succesiunea secvenţelor care duc la scop);

e) Funcţia creativ-proiectivă (omul reflectă realitatea şi pentru a o modifica, a oadapta necesităţilor sale).

Modelele explicatv-interpretative ale conştiinţei

Incearcă să descrie, explice şi interpretezeprincipalele componente structurale şi aspectele funcţionării conştiinţei. Aceste modele se grupează îndouă mari categorii, şi anume: modelele tradiţionale şi modelele actuale ale conştiinţei.Modelele explicativ-interpretative tradiţionale ale conştiinţei sunt: modelul topic, modelul dinamicşi modelul constructivist.

Modelul topic

interpretează conştiinţa în termeni de câmp. H. Ey insistă asupra acestui concept,înţeles ca o „totalitate limitată şi organizată autohton”, ca o „scenă a actualităţii trăite”, ca trăire

a experienţei de hic et nunc în cadrul câmpului perceptiv prin mijloacele limbajului şi în condiţiilederulărilor operaţionale. Câmpul de conştiinţă este dirijat, orientat şi polarizat, trăsătura sa distinctă fiindorganizarea. Eul reprezintă o configuraţie stabileula care se articulează câmpul existenţei trăite actual.Particularităţile câmpului de conştiinţă sunt: 1) verticalitatea (trecerea succesivă de la un nivel la altul); 2)facultativitatea, înţeleasă ca „necesitate perpetuă de schimbare a perspectivei, de unde derulareacaleidoscopica a experienţei”; 3) legalitatea, exprimată în organizarea riguroasă coerentă a sistemuluicognitiv în ordinea implicaţiilor necesare, bazate pe o anumită structură operaţională. Wundt considerăconştiinţa drept locul unde se desfăşoară toate procesele psihice, formată dintr-un punct de privire aconştiinţei (Blick-feld) şi un punct de maxima claritate a ei (Blick-punkt).

Modelul dinamic

al conştiinţei este focalizat pe dinamica acesteia. William James vedea conştiinţaca pe un „fapt fundamental” care „curge” fără încetare. Astfel, fiecare „stare” tinde să se integreze uneiconştiinţe personale, deci stările de conştiinţa aparţin unui Eu individual. Aceste stări sunt într-uncontinuu curs de schimbare, conştiinţa fiind un torent de fapte psihice. O stare de conştiinţă nu va revenide fiecare dată în acelaşi mod şi nu va trezi în subiect aceeaşi senzaţie ca prima dată. O altă caracteristicăsubliniată de James este aceea ca orice conştiinţă este sensibil continuă, adică nu prezintă nici o scizură.De asemenea, conştiinţa este selectivă (din noianul de informaţii, conştiinţa nu la va re-produce pe toate,ceea ce ar fi imposibil, ea le va alege pe unele şi le va respinge pe altele, în funcţie de motivele, dorinţeleşi aspiraţiile individului).

Modelul constructivist

al conştiinţei (L. Vagotski) abordează conştiinţa în termeni de mişcare şiconstrucţie permanentă, ca o „construcţie sistematică în care sunt implicate toate procesele psihice”.Însăşi formarea proceselor psihice se integrează în acest proces de constituire globală, sistemică, iar autorul dovedeşte ca fiecare proces psihic poate ocupa o poziţie dominantă, în geneză dominând succesivpercepţia şi emoţia, memoria, voinţa, gândirea şi imaginaţia creatoare.

Modelele explicativ – interpretative actuale ale conştiinţei

sunt modelul psihocibernetic, modelulpsihoumanist, modelul psihocognitvist şi modelul psihoevoluţionist.Din perspectiva primului, conştiinţa este aceea care asigură reglarea specifică psihicului uman.

Preview document

Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 1
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 2
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 3
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 4
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 5
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 6
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 7
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 8
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 9
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 10
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 11
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 12
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 13
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 14
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 15
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 16
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 17
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 18
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 19
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 20
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 21
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 22
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 23
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 24
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 25
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 26
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 27
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 28
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 29
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 30
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 31
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 32
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 33
Modelele explicativ-interpretative ale conștiinței - Pagina 34

Conținut arhivă zip

  • Modelele Explicativ-Interpretative ale Constiintei.doc

Te-ar putea interesa și

Ipostazele Psihicului

1. Conştientul Psihicul există şi se manifestă în ipostaza de psihic conştient, de psihic subconştient şi de psihic inconştient. Conştiinţa este...

Studiul relației personalitate - personaj - aspecte particulare ale interacțiunii lor dinamice

Argument „Lumea este o scena si oamenii sunt doar actori.” William Shakespeare (Cum va place) Termenul de personalitate este polisemantic,...

Cultura de consum

Introducere Noile tehnologii şi obiectele ei, produse industrial şi asimilate rapid în cotidian, noile experienţe plastice, noile forme estetice,...

Ipostazele Psihicului

Introducere Psihicul nu este omogen, uniform, nediferentiat, liniar. Uneori el este mai clar, mai lucid, alteori mai tulbure si mai obscur. In...

Stereotipurile în Publicitate

În lucrarea de fata am încercat sa realizez o abordare inedita a stereotipurilor din perspectiva publicitatii, analizând modul în care ele se...

Ipostazele Psihicului

Constiinta Este una dintre cele mai importante nivele de organizare a vietii psihice a individului, cand afirmata cand negata cu vehementa....

Neuropsihologie și psihologie cognitivă

În sec. V î.e.n., Hippocrat descrie primele noţiuni privind dificultăţile de limbaj, pe care le-a denumit aphonie. Neuropsihologia este o...

Bazele științei politice

Cu mai bine de 6000 de ani înainte de Cristos, în mai multe regiuni din Orientul Antic apar primele organizari statale. La început este vorba de...

Ai nevoie de altceva?