Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 3 fișiere: doc
Pagini : 67 în total
Cuvinte : 22244
Mărime: 2.14MB (arhivat)
Publicat de: Liviu Adam
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lucian Pascu

Cuprins

  1. Introducere 1
  2. Capitolul I, Istoria alchimiei 2
  3. Alchimia şi astrologia 5
  4. Alchimia chinezeasca 6
  5. Alchimia indiana 6
  6. Alchimia Egiptului antic 7
  7. Alchimia în lumea greacă 8
  8. Alchimia în imperiul roman 9
  9. Alchimia în lumea islamică 10
  10. Alchimia în Europa medievală 12
  11. Alchimia în Renaştere 17
  12. Declinul alchimiei europene 19
  13. Alchimia în literatură 20
  14. Capitolul al II-lea, Giovani Bellini – viaţa şi opera 22
  15. Capitolul al III-lea, interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni 27
  16. Triumful lui Bachus 27
  17. Triumful lui Amor 32
  18. Alegoria Adevărului (Prudenţa) 37
  19. Calomnia (Bârfa) 40
  20. Arbore cu incripţie 44
  21. Sângele Mântuitorului 47
  22. Alegorie Sacră 51
  23. Sfantul Ieronim citind 54
  24. Concluzii 57
  25. Bibliografie 58
  26. Lista ilustraţiilor 67
  27. Cuprins 68

Extras din proiect

Introducere

Din cauza caracterului său ezoteric şi a numeroaselor legături cu ocultismul, alchimia reprezintă o ştiinţă şi în acelaşi timp o artă astăzi uitate, sau greşit înţelese. Imposibilitatea omului modern de a se proiecta în timpul când aceasta reprezenta motorul ştiintei şi al filosofiei, face ca recontextualizarea practicii şi gândirii alchimice în secolul al XXI-lea să se realizeze într-o manieră ce nu permite înăelegerea sa corectă.

Ni s-a părut interesant de introdus în context alchimic opera unui pictor care în Quattrocento a reprezentat un înnoitor în ceea ce priveşte atât tehnica de lucru, cât şi tematica folosită.

Trebuie facută menţiunea că interpretările oferite în lucrarea de faţă reprezintă un simplu demers hermeneutic ; sensurile unei opere de artă, după cum spune Umberto Eco nu se pot limita la un număr fix, ele se reactualizează continuu. Cu alte cuvinte, întrebarea Ce a vrut autorul să spună nu mai este primordială. Desigur, nu se poate face abstracţie de sensul iniţial al operei, căci nu putem, spre exemplu, să interpretăm Portretul unui umanist al lui Giovanni Bellini din perspectivă alchimică ; există, precum vedem în lucrarea lui Eco mai sus pomenită, nişte graniţe pe care demersul hermeneutic nu le poate trece.

Dar o încercare de interpretare (susţinută, bineînţeles de argumente valabile) este întotdeauna binevenită. Chiar dacă interpretarea oferită nu va fi întotdeauna cea mai nimerită, ea are meritul de a căuta, şi eventual găsi în opera relaţii şi semnificaţii pe care o interpretare clasică le-ar putea trece cu vederea. Datorită caracterului complex din punct de vedere iconologic al operelor analizate în lucrarea de faţă, credem că o atare interpretare nu depăţeşte graniţele interpretării.

Lucrarea de faţă nu îşi propune să răstoarne interpretările date până în momentul de faţă unor opere celebre aparţinând lui Bellini. Ea încearcă numai să ofere o alternativă la comentariile clasice. Este mai degrabă un exercitiu de aplicare a unor simboluri alchimice asupra operei unui artist ce a îmbogăţit şi influenţat arta universală prin creaţiile sale.

Capitolul I

Istoria alchimiei

Alchimia – o ştiinţă care astăzi pare învăluită în mister şi legendă. Un domeniu mai puţin cercetat, asupra căruia nu foarte mulţi s-au încumetat să se aplece şi să îi scoată la lumină complexele ramificaţii şi semnificaţii. Din această cauză am considerat necesară o succintă prezentare a istoriei sale, a ceea ce a reprezentat şi mai ales a scopurilor pe care a căutat să le atingă de-a lungul timpului.

Alchimia reprezintă o pseudo-ştiinţă ce combină elemente din chimie, fizică, astrologie, artă, semiotică, metalurgie, medicină, misticism şi religie. Scopurile sale principale au fost în număr de trei. Cel mai cunoscut (şi totodată cel mai greşit înţeles) a fost transmutaţia elementelor. O a doua năzuinţă a constituit-o găsirea unui panaceu care să vindece toate bolile din lume şi să prelungeascş viaţa omului pe termen nedefinit. Aceste două ţeluri puteau fi atinse doar cu ajutorul Pietrei Filosofale – o substanţă mitică, ce putea lua forma unei pulberi, tincturi, bolovan zburător. Al treilea ţel îl constituia imitarea celei mai importante acţiuni a Divinităţii : crearea vieţii omeneşti.

Cuvântul ’’alchimie’’ provine din arabă, ’’al-kimiya’’, sau ’’al-khimiya’’ (الكيمياء sau الخيمياء), unde probabil s-a format din articolul ’’al’’ şi cuvântul grecesc ’’khumeia’’ (χυμεία), însemnând ’’a aşeza laolaltă’’, ’’a amesteca’’, ’’a forma un aliaj, o mixtură’’. O altă variantă a etimologiei acestui cuvânt este ’’Al Kemi’’, ceea ce s-ar traduce prin ’’arta egipteană’’, de vreme ce vechii egipteni îşi denumeau ţara ’’Kemi’’, şi erau consideraţi drept mari vrăjitori în antichitate.

Astăzi, prin alchimist, se inţelege de regulă un fel de adept al ocultismului şi magiei care încearcă să transforme un anumit element (de regulă plumb) în aur. Astfel, prin ochii prezentului, căutările lor nu aveau nimic de-a face cu ştiinţa şi lumea naturală, însă uneori, prezentul este orb atunci când priveşte spre trecut.

Pentru a-i înţelege mai bine pe alchimişti, şi mai ales modul în care aceştia erau priviţi în epocă, trebuie să avem în vedere cât de axtraordinar părea procesul transmutaţiei elementelor într-o perioadă ce nu avea nici cele mai elemantare cunoştinţe în domeniul fizicii şi al chimiei. Pentru alchimist, nu exista nici o îndoială asupra faptului că metalele aveau o structură dihotomică : partea materială (chimică, materialul anorganic în sine) şi cea simbolică, transcedentală, sau spirituală. Fiecare element avea simbolistica sa şi era învestit cu puteri proprii. Printr-o analogie, am putea spune că încă de pe atunci ,elementele erau grupate într-un fel de tabel al lui Mendeleev, aşezate însă în funcţie de valenţele simbolice ale fiecăruia. Era vorba în fapt de un fel de simbioză a materialului cu spiritualul, căci era de neconceput o perspectivă în care fizicul nu era dublat de metafizic, întocmai precum metafizicul nu se putea manifesta decât prin intermediul fizicului. Astfel încât, simbolurile şi procesele alchimice aveau o semnificaţie complexă, atât una interioară, referitoare la ascensiunea spirituală a practicianului, cât şi una practică, respectiv însăşi transformarea materială a elementelor, transmutaţia.

Preview document

Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 1
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 2
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 3
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 4
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 5
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 6
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 7
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 8
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 9
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 10
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 11
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 12
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 13
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 14
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 15
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 16
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 17
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 18
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 19
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 20
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 21
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 22
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 23
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 24
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 25
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 26
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 27
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 28
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 29
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 30
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 31
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 32
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 33
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 34
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 35
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 36
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 37
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 38
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 39
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 40
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 41
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 42
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 43
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 44
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 45
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 46
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 47
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 48
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 49
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 50
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 51
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 52
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 53
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 54
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 55
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 56
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 57
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 58
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 59
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 60
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 61
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 62
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 63
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 64
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 65
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 66
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 67
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 68
Alchimia - interpretări alchimice în opera lui Giovani Bellinni - Pagina 69

Conținut arhivă zip

  • Alchimia - Interpretari Alchimice in Opera Lui Giovani Bellinni
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Lucrare de diploma.doc

Alții au mai descărcat și

Vrăjitoria ca Pseudoreligie

Introducere « Robul ( roaba ) lui Dumnezeu X se roagă la bunul Dumnezeu pentru alungarea demonilor de la casa sa , desfacerea farmecelor şi a...

Teosofie și Antroposofie

Introducere Societatea românească se confruntă astăzi cu fenomene negative ce nasc în rîndul membrilor ei adevărate crize sufleteşti. Fenomenele...

Manifestări Superstițioase

INTRODUCERE 1. Frica omului căzut în păcat, faţă de natura înconjurătoare. După căderea omului în păcat au urmat o serie de consecinţe nefaste...

Ziua a opta

MISTERUL LOGOSULUI DIVIN Logos cu maxim de putere Simt ca Hristos Cuvantul are putere. De ce? Pentru ca a fost de la inceput, nu s-a inventat...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Mănăstirea Putna

Asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, Manastirea Putna, prima si cea mai importanta ctitorie a Binecredinciosului Voievod...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Ai nevoie de altceva?