Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 7385
Mărime: 38.09KB (arhivat)
Publicat de: George D.
Puncte necesare: 6
FACULTATE DE TEOLOGIE DUMITRU STĂNILOAE

Cuprins

  1. I. Introducere pag.4
  2. II. Elemente istorice profane antice din Evanghelia a treia
  3. 1. Irod cel Mare pag.4
  4. 2. Octavian Augustus şi proconsulul Quirinius
  5. a.Octavian Augustus pag.7
  6. b.Proconsulul Quirinius pag.7
  7. 3.Cezarul Tiberiu, Ponţiu Pilat, Irod Antipa, Filip Tetrarhul
  8. a.Cezarul Tiberiu pag.9
  9. b.Ponţiu Pilat pag.9
  10. c.Irod Antipa pag.10
  11. d.Filip Tetrarhul pag.11
  12. III. Elemente istorice profane antice din Faptele Apostolilor
  13. 1.Discursul lui Gamaliel pag.12
  14. 2.Dregătorul etiopian pag.13
  15. 3.Irod Agrippa I pag.14
  16. 4.Gallion pag.16
  17. 5.Antoniu Felix pag.17
  18. 6.Porcius Festus pag.18
  19. 7.Irod Agrippa II şi Berenice pag.19
  20. IV. Alte elemente istorice profane în operele Sfântului Luca
  21. 1.Simon Vrăjitorul pag.20
  22. 2.Iuda Galileanul pag.21
  23. 3.Teudas pag.21
  24. 4.Tertul pag.22
  25. V.Încheiere pag.22
  26. VI.Bibliografie pag.23

Extras din proiect

I.Introducere

Calcule statistice de amănunt au dus la concluzia că dintre cei opt autori ai cărţilor inspirate ale Noului Testament, Sfântul Luca este cel mai fecund. Deşi alcătuită numai din două piese-Evanghelia a treia si Faptele Apostolilor-, opera literară a Sfântului Luca este mai voluminoasă decât a oricăruia dintre ceilalţi autori de scrieri neotestamentare.

O notă cu totul aparte a scrierilor Sfântului Luca este încadrarea evenimentelor creştine pe care le relatează în contextul istoriei profane, sincronizându-le cu datele acesteia, după metoda de lucru a celor mai distinşi istoriografi greci şi romani ai vremii ca: Herodot, Tucidide, Xenofon. Cunoaşterea elementelor de istorie profană antică existente în textele inspirate nou-testamentare este un auxiliar de mare preţ pentru o bună exegeză, adică pentru o înţelegere corectă şi completă a textului sfânt. Cele două scrieri lucanice alcătuiesc cea dintâi istorie a începuturilor creştinismului. Autorul lor este prin urmare, mai îndreptăţit decât Eusebiu al Cezareei să poarte onorabilul calificativ de “părinte” al istoriei Bisericii creştine.

În cele ce urmează voi identifica elementele de istorie antică pe care le întâlnim în cele două opere a Sfântului Luca, însoţindu-le cu unele explicaţii minimale.

II.Elemente istorice profane antice din evanghelia a treia

1.Irod cel Mare:

Sfântul evanghelist Luca pomeneste de împărăţia lui Irod, mai întâi ca să povestească faptul că după chipul proorocilor s-au făcut acestea. Însă şi pentru că despre Hristos o să istorisească, pentru aceasta pomeneşte de Irod, ca să arate că Hristos cu adevărat a venit în zilele lui Irod.

Cu ajutorul puternicului său protector, la anul 40, Irod Idumeul a fost numit rege al Palestinei. Ca să-şi recucerească ţara peste care fusese rânduit să domnească, romanii i-au pus la dispoziţie trupele necesare, iar ca să dea o aparenţă de legitimitate dinastică demnităţii regale acordate de romani, Irod a luat în căsătorie pe principesa hasmoneică Mariamma, întâia din cele zece soţii legitime ale sale.

Timp de trei ani au fost lupte crâncene si astfel, după multă vărsare de sânge, Irod Idumeul devine de facto rege al Palestinei, în ciuda crâncenei împotriviri a poporului iudeu.

Ca să-şi conserve prada dobândită prin viclenie, vânzare şi vărsare de sânge, a folosit toate mijloacele posibile. Convingerea , constrângerea şi falsificarea documentelor istorice au fost metodele sale preferate de lucru.

Ca să astupe gura celor ce îl acuzau de uzurpare, a încercat să-şi fabrice o obârşie iudaică. În acest scop a dat ordin să fie nimicite taberele genealogice oficiale ale iudeilor, care se păstrau cu sfinţenie la templul din Ierusalim, precum şi cele din casele particulare, pe care oamenii săi au putut pune mâna, înlocuindu-le cu altele favorabile falsului unei pretinse origini iudaice a dinastiei irodiene în curs de constituire. Înşelăciunea a fost descoperită şi în mare parte, dejucată.

După ce Marc Antoniu, protectorul său, este învins de către Octavian Augustus, la Actium, 31.î.d.Hr., Irod pune în funcţiune întreaga sa capacitate de linguşire, pentru a-l transforma pe Octavian din duşman în prieten. Pe locul unui oraş mai vechi de pe litoralul mediteraneean, a ridicat o cetate splendidă, căreia i-a dat numele de Cezareea în onoarea aceluiaşi împărat roman. Ca să-şi consolideze domnia,nu s-a dat în lături de la nici o fărădelege. A ucis pe oricine îl credea rival.

Bibliografie

Anania , IPS Bartolomeu,Biblia, Versiune redactată şi adnotată, Ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti 2001.

Marcu, Pr. Prof. Grigorie, Elemente de istorie antică profană în scrierile Sfântului Luca, în revista „Ortodoxia” nr.3,1961

Stamatoiu, Pr. Prof. Dionisie, Valoarea istorică şi documentară a scrierilor Sfântului Evanghelist Luca, Craiova 2005

Conn Charles W., Faptele Apostolilor,editura Metanoia 2004

Marcu, Pr. Prof. Grigorie, Gamaliel, în revista „Studii Teologice” nr1-2,1962

Sfântul Teofilact al Bulgariei, Tâlcuire la Evanghelia după Luca, editura Sofia 2007

Flavius Josephus, Istoria Războiului Iudeilor Împotriva Romanilor, editura Hasefer 2002

Marcu, Pr. Prof. Grigorie, Frumă Ioan, Procesul Mântuitorului, Suceava 1997

Mircea, Pr. Dr. Ioan, Dicţionar al Noului Testament, E.I.B.M.B.O.R Bucureşti 1995

Preview document

Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 1
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 2
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 3
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 4
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 5
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 6
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 7
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 8
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 9
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 10
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 11
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 12
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 13
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 14
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 15
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 16
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 17
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 18
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 19
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 20
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 21
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 22
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 23
Elemente de Istorie Antică Profană în Operele Sfântului Luca - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Elemente de Istorie Antica Profana in Operele Sfantului Luca.doc

Ai nevoie de altceva?