Extras din proiect
Adventistii de ziua „a saptea” au aparut in prima jumatate a secolului trecut. Doctrina sa are ca punct central apropiata venire a lui Hristos, care va intemeia o imparatie de o mie de ani pe pamant.
Biserica crestina din primele veacuri, impartasea credinta in parusie, dar nu era de acord ca Hristos va intemeia o imparatie pe pamant, ci una cereasca, iar durata acestei imparatii de o mie de ani era privita simbolic.
Milenistii sau hiliastii de atunci au fost socotiti eretici si tratati ca atare.Pe masura ce secolele treceau si venirea lui Hristos „intarzia", sperantele in parusie au incetat de a mai fi pe primul plan, dar n-au fost niciodata abandonate.
INCEPUTUL COMUNITATII ADVENTISTE
In 1831, William Muller, un fermier din Massachusetts, de credinta baptista, a inceput sa tina „predici" ocazionale in care se vorbea despre apropiata venire a lui Hristos pentru a intemeia o imparatie de o mie de ani pe pamant, astfel a gasit adepti care sa-l asculte, sa-l creada si sa-l urmeze.
Daca pana in secolul al XlX-lea, crestinii care asteptau venirea lui Hrisos pe pamant n-au fixat o data anume, William Muller o va face. Data venirii a doua a stabilit-o pornind de la Daniil (Cap. VIII, vers. 14). „Proorocirea" acestor ani si-a anuntat-o Muller inca din 1833 prin brosura „Invederare din Biblie a venirii a doua a lui Hristos, in anul 1843".
Anul 1843 a trecut fara evenimentul asteptat. Ucenicul sau, Samuel Snow, revede calculul magistrului si gaseste eroarea: nu e vorba de anul 1843, ci de anul 1844, iar ziua exacta cand va cobori Hristos este 10 octombrie. Nu se va petrece nimic in anul 1844. Adventistii lui Muller, incep sa se divizeze si sa se organizeze in diferite grupuri (Adventistii Evangheliei, Crestinii Adventului, Uniunea Adventului etc).
Continuatoarea lui Muller va fi metodista Hellen White, care reinterpreteaza textul Daniel 8,14 in sensul curatirii sanctuarului ceresc. Deci, calculul n-a fost gresit; Hristos a venit, dar pe nori.
1860 - Conferinta Generala - se infiinteaza Biserica Adventista de Ziua a Saptea.
White are, in continuare, peste 2000 de „viziuni”, pana la moarte (1915). Va fi numita de adepti „spiritul profetic”.
Punctele doctrinare importante din Marturisirea de credinta a cultului Adventist de ziua a saptea.
1. Scriptura este inspirata de Dumnezeu.
2. Credinta in Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Sfantul Duh.
3. Pentru a primi mantuirea este necesara o noua nastere prin credinta in Hristos.
5. Botezul are loc la majorat, in urma pocaintei si iertarii pacatelor, este un legamant cu Dumnezeu si se savarseste prin cufundare.
6. Cina Domnului este un simbol, aminteste de moartea lui Hristos. Participarea credinciosilor la impartasanie este obligatori, este precedata de „spalarea picioarelor", ca act de umilinta. Elementele cinei sunt painea nedospita si vinul nefermentat (must).
7. Viata morala este cuprinsa in cele zece porunci.
8. Sufletul este muritor, numai Dumnezeu este nemuritor. Viata vesnica este darul lui Dumnezeu prin credinta in Hristos. Starea sufletelor dupa moarte este aceea de inconstienta. Va fi o inviere a celor drepti, cat si a celor nedrepti. invierea celor drepti va avea loc la a doua venire a lui Hristos; invierea celor nedrepti va avea loc cu o mie de ani mai tarziu, la incheierea mileniului.
9. A doua venire a luiHristos - timpul exact al acestui eveniment dupa adventistii rationalisti nu a fost precizat, dar venirea este foarte aproape.
Fiul lui Dumnezeu
“Dumnezeu Fiul cel veşnic S-a întrupat în Isus Hristos. Prin El au fost create toate lucrurile şi prin El este descoperit caracterul lui Dumnezeu. El este Mântuitorul şi Judecătorul lumii. Dumnezeu adevărat din veşnicii, El a devenit şi Om adevărat, Isus Hristos. El a fost conceput prin Duhul Sfânt şi născut din fecioara Maria. A trăit şi a fost ispitit ca orice fiinţă omenească, dar a exemplificat în mod desăvârşit neprihanirea şi dragostea lui Dumnezeu. Prin minunile Sale, El a manifestat puterea lui Dumnezeu şi a dovedit ca este Mesia, Cel făgăduit de Dumnezeu. A suferit şi a murit de buna voie pe cruce pentru păcatele noastre şi în locul nostru, a înviat din morţi şi S-a înălţat la ceruri, ca să mijlocească în Sanctuarul ceresc pentru noi. Isus va reveni în slavă pentru eliberarea finală a poporului Sau şi restatornicirea tuturor lucrurilor (Ioan 1,1-3.14; Col. 1,15-19; Ioan 10,30; 14,9; Rom. 6,23; 2 Cor. 5,17-19; Ioan 5,22; Luca 1,35; Fil. 2,5-11; Evr. 2,9-18; 1 Cor. 15,3.4; Evr. 8,1.2; Ioan 14,1-3).”
Antitrinitarianismul intre adventistii sabatarieni
Pionierii adventismului sabatarian, proveniti din diferite confesiuni, au impartasit, la inceput, experienta teologica a gruparilor adventiste in general. Daca la inceput tineau duminica, mancau de toate si mestecau tutun, si-au pastrat si alte opinii sau practici mostenite. Mai mult, confuzia create dupa Dezamagirea din 1944, a putut aduce si aluviuni nedorite, odata cu “lumina noua”, care devenea adevar actual. Un fapt bine cunoscut este ca la conferintele biblice de Sabat, incepand cu 1848, singurele noutati care au fost discutate de pionieri si incorporate in marturisirea (inca nescrisa a) Bisericii, au fost: doctrina Sanctuarului, docrina Legii lui Dumnezeu, doctrina Sabatului, doctrina conditionalista, darurile spirituale. Doctrina despre Dumnezeu, fie in sens unitarian, fie in sens Trinitarian, nu a fost luata in discutie.
Principalii adventisti de ziua a saptea care au sutinut vederi ariene au fost lideri ai miscarii, dar au fost si alte persoane care au activat in acest sens :
- James White, cel mai proeminent lider al miscarii, isi exprima (Review and Herald, 5 aug. 1852: 52) convingerea pe care o capatase in confesiunea din care provenea, privind: “vechea absurditate a trinitarienilor”; iar in Review and Herald din 11 dec. 1855, citand 2 Timotei 4,4 afirma: “ istorisiri inchipuite. Aici am putea mentiona Trinitatea, care inlatura personalitatea lui DUmnezeu si a Fiului Sau Iisus Hristos”. Se intelege ca opozitia fata de Trinitate provenea din prejudecati, din perceperea unui model straniu de “ Trinitate”, in care Fiul se confunda cu Tatal.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Hristologia la Adventistii din Ziua a Saptea.docx