Comunitarismul - Doctrină Contemporana

Proiect
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 89 în total
Cuvinte : 34755
Mărime: 113.89KB (arhivat)
Publicat de: Marin Dumitrascu
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Cristian Moise

Extras din proiect

În masura in care abundenta societatii depinde tot mai mult de productia si consumul neîncetat al nimicurilor, fleacurilor, al demolarii intentionate si al mijloacelor de distrugere, indivizii trebuie sa fie adaptati acestor cerinte, altfel decât in societatea traditionala. „Biciul economic” chiar si in formele sale cele mai evoluate si rafinate, pare a nu mai fi adecvat pentru a asigura continuitatea luptei pentru existenta in cadrul organizarii învechite de astazi si nici legile patriotismului nu mai par adecvate pentru a asigura un sprijin popular, activ, pentru, mereu mai

periculoasa expansiune a sistemului. Administrarea stiintifica a nevoilor intelectuale a devenit, de mult, un factor fundamental pentru reproducerea sistemului, marfa care trebuie cumparata si folosita este transformata în obiecte ale libidoului, iar Dusmanul national care trebuie combatut si urât este deformat si marit intr o asemenea masura încât poate declansa si satisface agresivitatea, în dimensiunea cea mai profunda a inconstientului. Democratia de masa ofera accesoriile politice pentru a realiza aceasta introectie în principiul Realitatii; ea nu numai ca permite oamenilor sa si aleaga (pâna la un punct) proprii stapâni si sa participe (tot pâna la un punct) în guvernul care îi conduce, ci îngaduie stapânilor sa dispara în spatele paravanului tehnologic, al aparatului productiv si distructiv pe care îl controleaza si care ascunde costurile umane (si materiale) ale beneficiilor si alienarilor pe care le acorda acelora care colaboreaza. Oamenii, eficient organizati si manipulati, sunt liberi; ignoranta si neputinta, eteronomia introectata reprezinta pretul libertatii lor.

Aceste cuvinte au fost scrise de Marcusse acum exact 30 ani si de atunci lucrurile nu s au schimbat prea mult. Oriunde liberalismul, ca doctrina politica sau numai prin mecanisme economice a dobândit întâietate, sentimentul de alienare si de insatisfactie sociala a luat forme tot mai acute, facând obiectul multor cercetari si interpretari teoretice. Acestea deplâng, în primul rând faptul ca, odata cu aparitia capitalismului, si în special a capitalismului de fabrica a secolului XIX, privit ca o forma de desacralizare aproape totala a politicului. Marele merit al capitalismului liberal si prin aceasta si marea sa vina, este de a fi corelat într atât economicul de politic, încât acesta din urma nu devine decât un element secundar al celui dintâi. "A împartasi acest punct de vedere este de cea mai mare importanta pentru o definitie corecta a politicului si, in particular a statului, intru cât o anumita modernitate a aparut odata cu expansiunea sectorului economic, social al comunitatilor istorice. Se poate afirma ca exista un stat modern acolo unde exista o societate a muncii organizata in vederea luptei metodice a omului cu natura. Societatea moderna este societatea pentru care aceasta lupta, unita cu primatul acordat calcului si eficacitatii, tinde sa devina o noua forma a sacrului, daca nu distruge, pur si simplu, diferenta dintre sacru si profan. O societate care s ar defini exclusiv prin economic ar fi cu siguranta o societate complet profana" .

La fel ca si Marcusse, Ricoeur este de acord ca exista un puternic si grav factor de insatisfactie in societatea contemporana, si aceasta din cauza, scrie el, "confuziei câtastrofale intre liberalismul economic si liberalismul politic". Aceasta confuzie, care domina inca intreaga viata politica a lumii este cea care creaza premisele alienarii individuale in raport cu societatea moderna.

"In societatea moderna, scrie Eric Weil , individul este in mod esential nesatisfacut!" De ce? Cel putin din doua motive. Mai intai pentru ca societatea care se defineste exclusiv in termen economici este in mod esential o societate a luptei, a competitiei, unde indivizii sunt impiedicâti sa aiba acces la rezultatele muncii: o societate in care câtegorile si grupurile se infrunta fara arbitraj. Sentimentul de injustitie pe care il suscita societatea rationala fata de divizarea societatii in grupuri, câtegorii, clase, intretine izolarea si insecuritatea individului abandonat mecanicii sociale; intr un cuvant, munca la nivelul societatii economice ca atare, pare in acelasi timp rationala sub raport tehnic si irationala din punct de vedere uman. Pe de alta parte individul este nesatisfacut si chiar sfasiat in societatea moderna a muncii, pentru ca nu gaseste sens in simpla lupta cu natura si in apologia calculului eficace. Acest lucru este intr atât de adevarat încât cel putin in societatile industriale avansate sensul este tot mai mult cautat in afara muncii, munca devenind un simplu mijloc de dobandire a timpului liber care, la rândul lui este organizat dupa modelul tehnic al muncii. Pe scurt, munca in aceste societati avansate a incetat a fi marele educâtor intru rationalitate pe care il vazusera in ea Hegel si Marx.

Preview document

Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 1
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 2
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 3
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 4
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 5
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 6
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 7
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 8
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 9
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 10
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 11
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 12
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 13
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 14
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 15
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 16
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 17
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 18
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 19
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 20
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 21
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 22
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 23
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 24
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 25
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 26
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 27
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 28
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 29
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 30
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 31
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 32
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 33
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 34
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 35
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 36
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 37
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 38
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 39
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 40
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 41
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 42
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 43
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 44
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 45
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 46
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 47
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 48
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 49
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 50
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 51
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 52
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 53
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 54
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 55
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 56
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 57
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 58
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 59
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 60
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 61
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 62
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 63
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 64
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 65
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 66
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 67
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 68
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 69
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 70
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 71
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 72
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 73
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 74
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 75
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 76
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 77
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 78
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 79
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 80
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 81
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 82
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 83
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 84
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 85
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 86
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 87
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 88
Comunitarismul - Doctrină Contemporana - Pagina 89

Conținut arhivă zip

  • Comunitarismul - Doctrina Contemporana.doc

Alții au mai descărcat și

Politici Publice

În sensul comun, termenul politica se considera de obicei ca se aplica la ceva “mai mare” decât deciziile particulare, dar la ceva “mai mic” decât...

Blocada Berlinului

Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial aduce cu sine era Razboiului Rece,o confruntare deschisa, nonmilitara si limitata intre doua grupuri de...

Organizații Regionale latino-americane

Organizaţie Data creãrii Ţãri membre (Nr). Ţãri membre AEC Asociaţia Statelor din Caraibe 1994 26 Antigua şi Barbuda, Bahamas, Barbados,...

Triunghiul violenței în Columbia

Triunghiul violentei in Columbia Format din: 1. Miscarile de gherila 2. Cartelurile de droguri 3. Organizatiile paramilitare Miscarile de...

Rusia după Încheierea Războiului Rece

Rusia si strainatatea apropiata Dupa încheierea razboiului rece, fiecare tara europeana a blocului socialist a fost confruntata cu problemele...

Planul de dezvoltare rurală și ocuparea forței de muncă în Comuna Feleacu, județul Cluj

Prezentarea generalǎ a comunei Feleacu Transilvania este consideratǎ de cǎtre mulţi specialişti ca fiind ţara tuturor formelor de relief, de la...

Te-ar putea interesa și

Comunitarismul în Raport cu Liberalismul

Oriunde liberalismul, ca doctrină politică sau numai prin mecanisme economice a dobândit întâietate, sentimentul de alienare si de insatisfacţie...

Libertarianismul

Introducere A fi libertarian pre¬supune stăpanirea unei intregi literaturi ce se întinde de la John Locke până la Robert Nozick și a unor...

Ai nevoie de altceva?