Păcatul strămoșesc și urmările lui

Seminar
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 4340
Mărime: 140.54KB (arhivat)
Publicat de: Ovidiu Rădoi
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: pr. prof. dr. Vasile Citiriga

Cuprins

  1. Capitolul I: INTRODUCERE
  2. Notiuni generale cu privire la pacatul stramosesc
  3. Capitolul II:CUPRINS
  4. II.1. Originalitatea pacatului stramosesc
  5. II.2. Actul caderii protoparintilor
  6. II.3. Fiinta pacatului ereditar si urmarile lui
  7. II.4. Modul de transmitere a vinei pacatului stramosesc
  8. Capitolul III:CONCLUZIE
  9. Bibliografie

Extras din seminar

Capitolul I:

INTRODUCERE

Notiuni generale cu privire la pacatul stramosesc

Precum toate cele trei mari confesiuni crestine invata ca omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, la fel toate trei invata ca omul n-a ramas in starea in care a fost creat, el a cazut inca de la inceput intr-un pacat care se transmite intregii posteritati (Rom. V, 12). Prin aceasta crestinismul in totalitatea lui ofera o explicatie mai profunda a binelui si a raului, a caror prezenta si lupta in om este constatata in mod unanim. Crestinismul a jucat un rol mare in dezvoltarea antropologiei nu numai pentru ca a facut din aceasta lupta intre bine si rau punctul de plecare pentru dezlegarea misterului „om”, ci si pentru ca a adancit sensul acestui fenomen, intrucat la despartit de periferia omului, de comportamentul lui si l-a scufundat in lumea interioara a omului. Nu mai putin este ca crestinismul a reliefat cu deosebit accent faptul ca binele si raul se impletesc tainic intr-o legatura care trebuie scrutata mai de aproape, tocmai in adancul sufletului omenesc. Insemnatatea crestinismului pentru antropologie poate fi exprimata prin formula care afirma cu un extrem ascutis adevarul despre lumina din om si adevarul despre intunericul din om. Doctrina crestina este zidita pe doua idei fundamentale: pe ideea despre chipul lui Dumnezeu si pe ideea despre pacatul ereditar, care prin caderea primilor oameni a patruns in cea mai launtrica esenta a omului. Dar confesiunile crestine se despart cand incep sa precizeze in ce consta pacatul mostenit.

Vom expune in cele ce urmeaza doar invatatura ortodoxa privitoare la aceasta problema.

Capitolul II:

CUPRINS

II.1. Originalitatea pacatului stramosesc

La originea pacatului stramosesc se afla doi factori: diavolul, corupt (I Ioan 3, 8) si ucigator de oameni (Ioan 8, 44), precum si libertatea umana. Initiativa a apartinut diavolului, care a amagit-o pe Eva prin viclenie (II Cor. 11, 3) si o indeamna sa urasca pe Dumnezeu, sa se substituie lui Dumnezeu si sa dobandeasca o cunoastere egala cu a lui Dumnezeu. Omul predispus in mod natural sa-l cunoasca si sa-l iubeasca pe Dumnezeu, a ales raul pentru ca i-a fost sugerat si pentru ca era liber sa aleaga. Dumnezeu S-a folosit de pomul cunostintei binelui si raului pentru a verifica miscarea omului spre El sau in directia opusa si de aceea a dat o unica porunca, in care se cuprindea toata legea morala, prin pazirea careia omul se misca in directia opusa.

In loc ca omul sa-si foloseasca vointa in vederea apropierii de Dumnezeu prin efort care avea ca tinta indumnezeirea, comuniunea deplina cu Dumnezeu, el alege atotindumnezeirea. Sfantul Ioan Gura de Aur , in omiliile sale la Geneza prin comparatie la situatia omului dinainte si la cea dupa cadere, prezinta ca in starea primordiala animalele se temeau de om si-l respectau ca pe stapanul lor, supunandu-i-se. El deduce aceasta din descrierea biblica a actului prin care Adam da nume fiintelor lipsite de ratiune. Cand Eva vede ca pomul este frumos, il contempla in el insusi, in afara lui Dumnezeu, alege in locul lui Dumnezeu un dumnezeu creat. Aceasta idee este sugerata de sarpe:”Veti fi ca Dumnezeu”(Facere 3, 5).

Asadar originea pacatului stramosesc se afla in indemnul diavolului si in starea neintarita a vointei omului. Sfantul Grigorie de Nyssa spune ca pacatul este o boala a vointei care inseala luand drept bine o inchipuire a binelui.

Preview document

Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 1
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 2
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 3
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 4
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 5
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 6
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 7
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 8
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 9
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 10
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 11
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 12
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 13
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 14
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 15
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 16
Păcatul strămoșesc și urmările lui - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Pacatul Stramosesc si Urmarile Lui.docx

Alții au mai descărcat și

Învățatura despre Sfințenia Bisericii

PREFAŢĂ Sfântul Apostol Pavel ne învaţă că Biserica este Trupul lui Hristos şi Hristos este Capul ei. (Efes. I, 23; V, 23), iar Trupul are mai...

Chip și asemănare în gândirea Părinților Răsăriteni

I.Motivaţie Societatea contemporană este o societate prin excelenţă antropocentrică. Ştiinţa, cultura , întreaga civilizaţie gravitează în jurul...

Căderea în Păcat

Introducere Episodul căderii primilor oameni în păcat reprezintă cu siguranţă cel mai dramatic moment al istoriei întregii omeniri. Nici una din...

Idolatriile Vechiului Testament

Capitolul 1. Vechiul Testament - generalităţi Vechiul Testament este prima parte a Bibliei creştine. Conţine cărţile Bibliei ebraice, deşi într-o...

Familia creștină azi și în veșnicie

PRELIMINARII ŞI GENERALITĂŢI Fiind baza societăţii omeneşti, familia ca instituţie divină a fost de la început obiectul cercetării din partea...

Crearea Omului

INTRODUCERE Ca şi toate făpturile, omul îşi are originea la Dumnezeu, dar pe când celelalte făpturi apar prin simpla exprimare a voinţei divine,...

Treptele Desăvârșirii Creștine

INTRODUCERE Chipul lui Dumnezeu reprezintă capacitatea prin care omul participă prin har la bunătatea divină. Această afinitate a omului cu...

Crearea omului și căderea lui Adam în păcat

INTRODUCERE În textele sale, Sfânta Scriptură vorbește frecvent de o realitate pe care, în mod obișnuit, o numește “păcat”. Acesta este desemnat...

Te-ar putea interesa și

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Maica Domnului în Doctrina Catolică

INTRODUCERE Importanţa tematicii Este propriu Ortodoxiei sǎ nu o prezinte pe Maica Domnului niciodatǎ separatǎ de Hristos, cum se întâmplǎ în...

Relația Tainei Botezului cu Sfânta Scriptură, reflectată în ritual și în interpretările teologico-simbolice

Argument „Cum poate omul să se nască fiind bătrân ? Oare poate să intre a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască ?” (Ioan 3, 4). Mirarea...

Recuperarea Cosmosului prin Ispășirea Cristică

4. Lucrarea Domnului Cristos pe pamânt Poarta deschisa spre Eden Daca în capitolul precedent am vorbit despre solutiile temporare si mai ales...

Providența Divină

INTRODUCERE După invăţătura creştină, Dumnezeu a creat lumea din nimic,căci însuşi termenul a crea( în ebraică bara), prin care se arată...

Natură și har, har și libertate după învățătura ortodoxă

Introducere Potrivit învăţăturii creştine, opera mântuitoare săvârşită de Hristos se continuă în viaţa Bisericii şi în lume prin lucrarea tainică...

Căderea în Păcat

Introducere Episodul căderii primilor oameni în păcat reprezintă cu siguranţă cel mai dramatic moment al istoriei întregii omeniri. Nici una din...

Biserica ascunsă din România

După 1989 tara noastra a devenit teatrul unor nenumarate formatiuni sectare care ataca Biserica noastra strabuna sub doua aspecte. Pe de o parte, o...

Ai nevoie de altceva?