Extras din curs
ESTETICA
“Ştiinţa care studiază legile şi categoriile artei, considerată ca forma cea mai înaltă de creare şi de receptare a frumosului; ansamblu de probleme privitoare la esenţa artei, la raporturile ei cu realitatea, la metodele creaţiei artistice, la criteriile şi genurile artei”.*
* Coteanu I; Seche L; Seche M.; Hristea Th. (coordonatori); Dicţionarul explicativ al limbii române, Academia Română, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti 1996.
a) “Teoria frumosului, a frumuseţii în general şi a sentimentului pe care ea îl face să se nască în noi;
b) Ansamblul de principii ce stă la baza unei expresii artistice urmărind s-o redea în conformitate (raportat) cu un ideal de frumuseţe”.**
** Le Petit Larousse - Dictionnaire enciclopédique, Paris, 1993.
sec. XVIII
Alexander Baumgarten (1714-1762),
“Aesthetica" (1750)
“ştiinţa cunoaşterii senzoriale".
Estetica elaborează categorii specifice, constituite în cursul dezvoltării istorice a sensibilităţii estetice şi a practicii artistice, cum ar fi: frumosul, sublimul, tragicul, comicul, grotescul, urâtul etc.
estetica abstractă sau informaţională;
estetica cotidiană;
estetica existenţială;
estetica fenomenologică;
estetica industrială
metode fundamentale calitative (inducţia şi deducţia, analiza, sinteza şi comparaţia, la care s-au adăugat: metoda experimentală, metoda psihanalitică, metoda fenomenologică)
metode cantitative (informaţionale, cibernetice, semiotice, de analiză contextuală, de stilistică structurală).
Accepţiunile valorii de frumos
Categoria fundamentală a esteticii,
frumosul, reflectă:
acele însuşiri şi proprietăţi ale naturii, societăţii, creaţiilor umane, capabile să trezească în personalitatea valorificatoare stări de satisfacţie, emoţie şi bucurie estetică;
ansamblul aptitudinilor şi înzestrărilor specifice fiinţei umane - generatoare a sentimentelor de plăcere şi de admiraţie.
Există două concepţii fundamentale în ceea ce priveşte frumosul:
dintr-un prim punct de vedere, frumosul stă în reacţia subiectivă a unei persoane la contactul cu un stimul exterior;
din al doilea punct de vedere, frumosul constituie o caracteristică inerentă a unui obiect sau a unei experienţe.
frumosul natural (Cum frumosul nu are sens decât pentru oameni şi, mai mult decât atât, numai pentru cei capabili a-l percepe, frumosul natural ţine de pecetea pe care existenţa umană şi-a pus-o asupra existenţei naturale) ;
frumosul artistic ( frumosul artistic se defineşte prin pregnanţa sintezei dintre datul natural, amplificat şi transfigurat de forţa creatoare a artistului şi puterea de construcţie a acestuia );
frumosul industrial (amplifică înţelegerea valorii de frumos, printr-o raportare directă şi explicită la variatele faţete ale dimensiunii material-creatoare ale omului)
Conținut arhivă zip
- Cursuri Design si Estetica
- Culoarea cap6.ppt
- DESIGN 2proiectare cap7.2.ppt
- DESIGN cap7.1proiectare.ppt
- DESIGN cap8.metode.ppt
- DESIGN dezvoltare cap 3.4.ppt
- DESIGN geneza cap3.ppt
- DESIGN scoli cap 3.3.ppt
- Elem.estetice cap5.ppt
- ESTETICA 1.ppt
- ESTETICA cap2.ppt