Extras din curs
Membrii oricarei colectivitati sociale tind spre un stat politic care sa le confere conditii prielnice
pentru a se autoguverna sau, cel putin, pentru a participa, prin reprezentare, la procesul de
conducere sociala. Emanciparea politica a individului, vazuta desigur în plan geografic si socialistoric,
a marcat o treapta superioara pe calea progresului umanitatii, devenind una dintre piesele de
baza ale sistemului universal de valori social-umane.
Însasi notiunea de democratie, în care filosofii greci din secolele V-IV î.e.n. au asimilat si
concretizat din punct de vedere politic o asemenea nazuinta, a exprimat, în polisurile grecesti,
forma de guvernare în care puterea era exercitata de catre popor sau cu participarea substantiala a
acestuia.
Dupa mai mult de un mileniu si jumatate în care, în Europa, conceptul si practica democratiei s-au
cufundat în uitare, doctrina a reusit sa îmbrace într-o forma publicistica atragatoare o realitate
frapanta de care constienti au devenit, chiar si silit, monarhul absolut si clasa nobila: suveranitatea
nu poate apartine regelui si, deci, nu poate fi exercitata exclusiv de catre acesta, deoarece izvoraste
de la Natiune.
În consecinta, Natiunea este îndreptatita sa participe la exercitarea puterii politice fie prin
reprezentantii ei, fie în mod direct1. De la constientizarea si acceptarea acestui adevar, fixat mai
întâi în cutuma constitutionala si apoi în prima constitutie scrisa, au trecut multe secole. Astazi,
problematica democratiei - a celei reprezentative, ca si a celei directe - cunoaste o revigorare
deosebita. Nici o constitutie nu poate ignora afirmarea într-o forma sau alta a dreptului poporului de
participare la exercitarea puterii. În acest fel, nazuinta spre autoguvernare sau, altfel spus,
participarea poporului, în calitate de titular al suveranitatii, la exercitarea puterii politice, a fost
sanctionata de puterea constituanta, devenind un drept constitutional.
Din punct de vedere al problematicii accesului popular la exercitarea puterii politice, prin termenul
de popor se întelege ansamblul indivizilor carora statul le recunoaste calitatea de cetateni ai
acestuia si, în aceasta calitate, aptitudinea de a participa în anumite conditii la diferite proceduri
electorale prin care se exprima vointa nationala. Din acest punct de vedere, notiunea de “popor”
este circumscrisa notiunii de “electorat” sau “corp electoral”2. Forma clasica de manifestare a
dreptului de participare la guvernare, consacrat în toate constitutiile statelor moderne, consta în
dreptul de a alege si dreptul de a fi ales.
Daca în comunitatile sociale antice, putin numeroase (democratia sclavagista greceasca), era
posibila democratia directa prin întrunirea cetatenilor si adoptarea în comun a unor hotarâri majore,
în statele moderne democratia directa nu mai este posibila în formele pe care le-a cunoscut
antichitatea3. Iata de ce accesul la exercitiul democratic, în epoca contemporana, se face prin
reprezentare, care confera conceptului participarii maselor la exercitarea puterii, un continut
concret, material. Sigur ca formele de participare sunt diferite de la un stat la altul, potrivit
regimului politic, conditiilor concret-istorice, traditiilor democratice, culturii politice a cetatenilor,
intereselor cercurilor si fortelor politice care îsi disputa optiunile electoratului s.a.
§1. Participarea politica
Intr-un regim democratic, activitatile politice nu sunt rezervate doar profesionistilor sau agentilor
specializati, conducatori, jurnalisti, alesi, militanti. Indivizi sau grupuri de indivizi îsi exprima, de
exemplu prin practica votului, manifestari sau petitii, decizia lor de a lua parte la jocul politic.
1 Ferdinand Lundberg, The Myth of Democracy, Carol Publishing Group, New York 1989, p.7-10.
2 Marcel Prelot, Jean Boulouis, Institutions politiques et droit constitutionnel, Dalloz, Paris, 1980, p.631.
3 În Preambulul Cartii europene a autonomiei locale, încheiata la Strasbourg, la 15 octombrie 1985, se arata ca dreptul cetatenilor de a participa la
treburile publice poate fi exercitat în modul cel mai direct la nivel local.
Participarea se poate deci defini ca „ansamblul activitatilor prin care cetatenii sunt abilitati sa intre
în contact cu universul sacru al puterii întotdeauna într-o maniera superficiala sau efemera si
respectând anumite constrângeri rituale” 4.
Democratia este fondata pe conceptia ca puterea politica provine de la poporul suveran. Acest ideal
democratic postuleaza reprezentarea unui cetatean activ. Realitatea este diferita si se multumeste
mai curând cu o cetatenie partiala.
a. Mitul cetateanului activ
Progresele democratiei franceze se combina cu largirea drepturilor politice. Consacrarea drepturilor
omului si ale cetateanului (1789), stabilirea sufragiului universal masculin (1848) si feminin (1944),
recunoasterea libertatii de asociere (1901) se bazeaza pe o conceptie clasica a democratiei legata de
existenta unui cetatean educat, virtuos, capabil de „a emite o opinie” si dominat de un real
sentiment de angajare. Participarea la activitatile politice tinde astfel sa se confunde cu exercitiul
idealizat aI cetateniei si ia forma obligatiei morale, si chiar a normei interiorizate de indivizii însisi
(consensul în jurul datoriei electorale). Baza teoretica a democratiei, participarea cetatenilor este
deci nu numai legitima, ci si de dorit.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Politica si Administratie Publica.pdf