Grafică pe calculator

Curs
8.8/10 (13 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 136 în total
Cuvinte : 55973
Mărime: 329.33KB (arhivat)
Publicat de: Steliana Rotaru
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Veaceslav Perju
UNIVERSITATEA TEHNICĂ A MOLDOVEI Facultatea Calculatoare, Informatică, Microelectronică

Cuprins

  1. 1. Sisteme grafice
  2. 1.1. Sinteza, prelucrarea şi analiza imaginilor
  3. 1.2. Aplicaţii grafice
  4. 1.3. Arhitecturi ale sistemelor grafice
  5. 1.4. Dispozitive de intrare ale sistemelor grafice
  6. 1.5. Echipamentele de ieşire grafică
  7. 1.6. Softul sistemelor grafice
  8. 1.7. Standarde in grafică
  9. 2. Adaptoare video şi moduri grafice
  10. 2.1. Adaptoare video.
  11. 2.2. Moduri grafice.
  12. 2.3. Iniţializarea modului grafic.
  13. 2.4. Schimbarea si interogarea modului grafic.
  14. 2.5. Ieşirea din modul grafic.
  15. 3. Primitive grafice
  16. 3.1. Operaţii cu pixeli.
  17. 3.2. Construirea liniilor.
  18. 3.3. Poligoane.
  19. 3.4. Curbe conice.
  20. 3.5. Suprafeţe.
  21. 4. Atributele de afişare ale primitivelor grafice
  22. 4.1. Specificarea culorilor.
  23. 4.2. Atributele de afişare ale liniilor.
  24. 4.3. Atributele de afişare ale suprafeţelor.
  25. 5. Textul în mod grafic
  26. 5.1. Afişarea textului in mod grafic.
  27. 5.2. Atributele de afişare ale textelor.
  28. 5.3. Seturi de caractere.
  29. 6. Operaţii cu imagini
  30. 6.1. Poarta de vizualizare.
  31. 6.2. Operaţii cu imagini in memorie.
  32. 6.3. Salvarea si restaurarea imaginilor.
  33. 6.4. Fişiere cu mai multe imagini
  34. 6.5. Operarea cu mai multe pagini video.
  35. 6.6. Corecţia formelor imaginilor sintezate.
  36. 7. Formatele fişierelor de grafică
  37. 7.1. Modele de reprezentare bitmap (harti de biti)
  38. 7.2. Formatul BMP
  39. 7.3. Modul vectorial
  40. 7. Interpolarea şi netezirea imaginilor
  41. 7.1. Operaţiuni de interpolare şi netezire a imaginilor
  42. 7.2. Interpolarea prin funcţii Bezier
  43. 7.3. Interpolarea prin funcţii B-spline.
  44. 7.4. Construirea curbelor şi a suprafeţelor de netezire
  45. 8. Transformări geometrice 2D
  46. 8.1. Transformări geometrice elementare
  47. 8.1.1. Translaţia
  48. 8.1.2. Scalare
  49. Scalare faţă de origine
  50. Scalare faţă de un punct oarecare din plan
  51. 8.1.3. Rotaţia
  52. Rotaţia faţă de origine
  53. Rotaţia faţă de un punct oarecare din plan
  54. 8.2.Compunerea transformărilor
  55. 8.3.Trasnsformări în coordonate omogene
  56. 8.4. Transformări geometrice inverse
  57. 8.5. Transformări geometrice faţă de un punct oarecare din plan
  58. 8.6. Transformare de oglindire
  59. 8.7. Transformare de forfecare a imaginilor
  60. 8.8. Transformări ale sistemului de coordonate
  61. 8. Transformări geometrice 3D
  62. 8.1. Matrici de transformare 3D.
  63. 8.2. Translaţia 3D.
  64. 8.3. Scalarea 3D.
  65. 8.4. Rotaţia 3D.
  66. 8.5. Forfecarea 3D.
  67. 8.6. Transformări 3D inverse.
  68. 8.7. Compunerea transformărilor 3D.
  69. 8.8. Oglindirea fata de un plan al sistemului de coordonate.
  70. 8.9. Rotaţia in jurul unei axe oarecare in spaţiul 3D.
  71. 8.10. Oglindirea faţă de un plan oarecare.
  72. 9. Transformări grafice tridimensionale
  73. 9. 1. Matrici de transformare
  74. 9. 2. Translaţia
  75. 9. 3. Scalare
  76. 9. 4. Rotaţia în jurul unei axe a sistemului de coordonate
  77. 9. 5. Transformări inverse
  78. 9. 6. Forfecarea
  79. 9. 7. Oglindirea faţă de un pian al sistemului de coordonate
  80. 9. 8. Compunerea transformărilor tridimensionale
  81. 9. 9. Rotaţia în jurul unei axe oarecare
  82. 9. 10. Oglindirea faţă de un plan oarecare
  83. 10. Vizualizarea scenelor
  84. 10.1. Transformarea de vizualizare 2D.
  85. 10.2. Decuparea 2D.
  86. 10.3. Modelul procesului de vizualizare 3D.
  87. 10.4. Proiecţii. Proiecţia perspectivă.
  88. 10.5. Vizualizarea imaginilor 3D.
  89. 11. Determinarea vizibilităţii obiectelor la afişarea scenelor 3D
  90. 11.1. Clasificarea algoritmilor de determinare a laturilor şi a feţelor vizibile ale obiectului.
  91. 11.2. Determinarea laturilor vizibile ale unui poliedru.
  92. 11.3. Determinarea feţelor vizibile ale obiectului.
  93. 11.3.1. Algoritmul GalimbertiMontanari.
  94. 11.3.2. Algoritmul Zbufer.
  95. 12. Redarea luminii si a umbrelor in imagini
  96. 12.1. Parametrii luminii
  97. 12.2. Modele de culoare.
  98. 12.3. Modele de reflexie a luminii.
  99. 12.3.1. Reflexia difuză.
  100. 12.3.2. Reflexia spiculară.
  101. 12.4. Metode de redare a suprafeţelor iluminate.
  102. 12.4.1. Modelul Lambert.
  103. 12.4.2. Modelul Gouraud.
  104. 12.5. Transparenţa.
  105. 12.6. Umbrirea.
  106. 13. Editoare grafice
  107. 13.1. Adobe Photoshop
  108. 13.2. Adobe Illustrator
  109. 13.3. Adobe PhotoDeluxe
  110. 13.4. Correl Draw
  111. 13.5. Correl PrintHouse Magic
  112. 13.6. ClarisDraw
  113. 13.7. Graphix Advantage
  114. 13.8. Xara3D
  115. 13.9. Animatec World Builder
  116. 13.10. Digital Video Producer
  117. 13.11. Polytran
  118. 14. Editorul grafic 3D Studio Max
  119. 14.1. Descrierea generală a editorului grafic 3D Studio.
  120. 14.2. Structura pachetului grafic 3D Studio.
  121. 14.3. Principiile de lucru în editorului grafic 3D Studio.
  122. 14.4. Metode de creare a obiectelor.
  123. 14.5. Crearea şi redactarea liniilor şi a altor figuri.
  124. 14.6. Formarea textelor.
  125. 14.7. Crearea obiectelor 3D.
  126. 14.8. Crearea surselor de lumină.
  127. 14.9. Crearea camerei.
  128. 14.10. Rendering.
  129. 14.11. Alegerea materialelor.
  130. 14.12. Crearea materialelor.
  131. 14.13. Crearea obiectelor de rotaţie.
  132. 14.14. Animaţia.

Extras din curs

1.SISTEME GRAFICE

1.1. Sinteza, prelucrarea şi analiza imaginilor

Prin sistem grafic se înţelege un ansamblu din echipamente şi programe, specializate în sinteză, prelucrarea şi analiză a informaţiei grafice, prezentate în forma de imagini. Echipamentele pot fi calculatoare, staţii grafice, imprimante, plotter-e ş.a.

Un sistem grafic care permite interacţiunea cu utilizatorul prin echipamente specializate (mouse, tableta grafică, joy-stick ş.a.) se numeşte sistem grafic interactiv.

Sistemele grafice pot fi clasificate după scopul prelucrărilor pe care le efectuează. Din acest punct de vedere se face distincţie între:

-sisteme de sinteză a imaginilor, sisteme de prelucrare a imaginilor şi sisteme de analiză a imaginilor.

Secvenţa de prelucrări efectuate într-un sistem de sinteză a imaginilor poate fi reprezentată schematic ca în figura 1.1.

Modelul imaginii este o listă de primitive grafice (linia, cercul, poligonul, textul şi altele), însoţite de atribute cum ar fi: culoarea, tipul şi lăţimea liniei, etc. Într-

un sistem grafic 3D primitive pot fi şi diferite tipuri de suprafeţe şi obiecte. Algoritmii de sinteză codifică fiecare primitivă grafică într-o formă specială. Modelul imaginii poate rezulta din calcule specifice aplicaţiei (de exemplu, reprezentarea grafică a unei funcţii) sau poate fi editat de utilizator prin intermediul programului de aplicaţie (de exemplu, schiţa unei piese, a unei case, etc.). Utilizatorul poate solicita diferite transformări asupra obiectelor redate În imagine sau asupra imaginii în ansamblu.

Programele de aplicaţie sunt specializate pe diferite domenii, de exemplu, proiectarea asistată de calculator în electronică, în mecanică, în arhitectură, cartografie, birotică, gestiune economică, tipografie electronică, producţia de filme, etc.

În sistemele de prelucrare şi de analiză a imaginilor datele de intrare se extrag din imagini. Imaginea poate fi o fotografie sau o imagine din lumea reală.

Sistemele de preluare a imaginilor au ca scop ameliorarea imaginilor sub aspectul perceperii lor de către om (figura 1.2.) prin: modificarea culorilor, Îmbunătăţirea contrastului, redarea selectivă a diferitelor părţi din imagine şi altele.

Analiza imaginilor are ca scop identificarea obiectelor reprezentate În imaginile codificate numeric (figura 1.3.). Sistemele de analiză a imaginilor se folosesc în aplicaţii de recunoaştere a formelor, de exemplu pentru identificarea obiectelor, pentru analiza reliefului şi a resurselor

naturale etc.

1.2. Aplicaţii grafice

Din categoria aplicaţiilor grafice fac parte:

- Programele de desenare (paint programs): permit crearea desenelor sub formă de hărţi de biţi;

- Programe pentru desen tehnic şi artistic (draw programs): furnizează funcţii avansate de desenare, bazate în special pe prelucrarea liniilor curbe. Imaginile sunt reprezentate în formate vectoriale;

- Programe grafice de prelucrare a datelor tabelare (graphic worksheet): sunt destinate aplicaţiilor în domeniul financiar-contabil. Cu ajutorul lor se editează tabele de profituri, analize de tabele etc. Datele sunt introduse în celule (o celulă reprezintă intersecţia dintre o linie şi o coloană într-un tabel). Unele celule pot fi definite ca relaţii între două sau mai multe celule introduse anterior. Aceste produse folosesc grafica pentru prezentarea datelor din tabele în forme atractive sau sintetice.

- Programe grafice de prezentare (slide show): permit crearea diagramelor (dreptunghiulare sau circulare), graficelor, a altor tipuri de imagini pentru prezentări şi rapoarte, pun la dispoziţia utilizatorului colecţii de diverse scenarii de reclamă. Diagramele pot fi rezultatul prelucrării şi reprezentării datelor din aplicaţii pentru foi de calcul;

- Programe pentru animaţie: permit înlănţuirea şi secvenţierea seriilor de imagini pentru a simula mişcarea. Fiecare imagine este considerată un cadru într-un film. Propun facilităţi din domeniul filmului (mixaje, selecţie de secvenţe, modificări de obiecte pentru obţinerea efectelor de animaţie);

- Programe CAD: aplicaţii dedicate proiectării, destinate arhitecţilor şi inginerilor. Printre funcţiile cele mai cunoscute, permit: trasare în 2D şi 3D, numeroase sisteme de coordonate şi tipuri de proiecţii; selectarea dintre numeroase sisteme de măsură a dimensiunilor paginii de desen, localizarea obiectului prin referinţa la alte obiecte, mărirea sau micşorarea desenelor (zoom), editări de simboluri; tipuri de linii de trasare şi culori, scalări şi rotaţii de obiecte selectate, compatibilitatea formatelor fişierelor, ce pot fi importate sau exportate şi de alte aplicaţii, umplerea poligoanelor în diverse stiluri (fill), numeroase tipuri de caractere text în alfabete latin, chirilic, grec, simboluri matematice, meteorologice, astronomice, muzicale, facilitatea de dispunere pe masa de desen, cotări automate a obiectelor selectate, atribute de vizibilitate, prioritate, culoare, stil, ataşate obiectelor şi posibilitatea editării facile a acestor atribute, introducerea posibilităţii desenării de mână cu dispozitivul de intrare: mouse, tabletă grafică, trasări de curbe, suprafeţe, polilinii, facilităţi de trasare în 3D (crearea obiectelor 3D din 2D, eliminarea liniilor ascunse, simularea fotografierii cu lentile de distanţă focală variabilă, teleobiectiv, cu specificarea uneia sau mai multor surse de lumină, realism vizual, iluminări, umbriri, crearea unor macroinstruncţiuni cu AUTOLISP sau C;

- Editoare grafice (desktop publishing): sunt colecţii de funcţii de procesare a textului, care permit controlul poziţionării textului şi imaginilor, astfel încât pot fi create reviste, ziare, reclame, cărţi. Pun la dispoziţia utilizatorului module pentru: scrierea documentului cu procesorul de texte, editarea/revizuirea textului până la ajungerea în forma finală în modul WYSIWYG (What You See Is What You Get), inserarea textului în pagină, ţinând cont de dimensiunea literelor, tipul de text, numărul de coloane pe pagină, lungimea coloanelor, ilustrarea prin crearea diagramelor, graficelor, diverselor desene sau preluarea fotografiilor (histograme, imagini scanate), revizuirea aspectului paginii, machetarea, tipărirea în tirajul dorit;

Preview document

Grafică pe calculator - Pagina 1
Grafică pe calculator - Pagina 2
Grafică pe calculator - Pagina 3
Grafică pe calculator - Pagina 4
Grafică pe calculator - Pagina 5
Grafică pe calculator - Pagina 6
Grafică pe calculator - Pagina 7
Grafică pe calculator - Pagina 8
Grafică pe calculator - Pagina 9
Grafică pe calculator - Pagina 10
Grafică pe calculator - Pagina 11
Grafică pe calculator - Pagina 12
Grafică pe calculator - Pagina 13
Grafică pe calculator - Pagina 14
Grafică pe calculator - Pagina 15
Grafică pe calculator - Pagina 16
Grafică pe calculator - Pagina 17
Grafică pe calculator - Pagina 18
Grafică pe calculator - Pagina 19
Grafică pe calculator - Pagina 20
Grafică pe calculator - Pagina 21
Grafică pe calculator - Pagina 22
Grafică pe calculator - Pagina 23
Grafică pe calculator - Pagina 24
Grafică pe calculator - Pagina 25
Grafică pe calculator - Pagina 26
Grafică pe calculator - Pagina 27
Grafică pe calculator - Pagina 28
Grafică pe calculator - Pagina 29
Grafică pe calculator - Pagina 30
Grafică pe calculator - Pagina 31
Grafică pe calculator - Pagina 32
Grafică pe calculator - Pagina 33
Grafică pe calculator - Pagina 34
Grafică pe calculator - Pagina 35
Grafică pe calculator - Pagina 36
Grafică pe calculator - Pagina 37
Grafică pe calculator - Pagina 38
Grafică pe calculator - Pagina 39
Grafică pe calculator - Pagina 40
Grafică pe calculator - Pagina 41
Grafică pe calculator - Pagina 42
Grafică pe calculator - Pagina 43
Grafică pe calculator - Pagina 44
Grafică pe calculator - Pagina 45
Grafică pe calculator - Pagina 46
Grafică pe calculator - Pagina 47
Grafică pe calculator - Pagina 48
Grafică pe calculator - Pagina 49
Grafică pe calculator - Pagina 50
Grafică pe calculator - Pagina 51
Grafică pe calculator - Pagina 52
Grafică pe calculator - Pagina 53
Grafică pe calculator - Pagina 54
Grafică pe calculator - Pagina 55
Grafică pe calculator - Pagina 56
Grafică pe calculator - Pagina 57
Grafică pe calculator - Pagina 58
Grafică pe calculator - Pagina 59
Grafică pe calculator - Pagina 60
Grafică pe calculator - Pagina 61
Grafică pe calculator - Pagina 62
Grafică pe calculator - Pagina 63
Grafică pe calculator - Pagina 64
Grafică pe calculator - Pagina 65
Grafică pe calculator - Pagina 66
Grafică pe calculator - Pagina 67
Grafică pe calculator - Pagina 68
Grafică pe calculator - Pagina 69
Grafică pe calculator - Pagina 70
Grafică pe calculator - Pagina 71
Grafică pe calculator - Pagina 72
Grafică pe calculator - Pagina 73
Grafică pe calculator - Pagina 74
Grafică pe calculator - Pagina 75
Grafică pe calculator - Pagina 76
Grafică pe calculator - Pagina 77
Grafică pe calculator - Pagina 78
Grafică pe calculator - Pagina 79
Grafică pe calculator - Pagina 80
Grafică pe calculator - Pagina 81
Grafică pe calculator - Pagina 82
Grafică pe calculator - Pagina 83
Grafică pe calculator - Pagina 84
Grafică pe calculator - Pagina 85
Grafică pe calculator - Pagina 86
Grafică pe calculator - Pagina 87
Grafică pe calculator - Pagina 88
Grafică pe calculator - Pagina 89
Grafică pe calculator - Pagina 90
Grafică pe calculator - Pagina 91
Grafică pe calculator - Pagina 92
Grafică pe calculator - Pagina 93
Grafică pe calculator - Pagina 94
Grafică pe calculator - Pagina 95
Grafică pe calculator - Pagina 96
Grafică pe calculator - Pagina 97
Grafică pe calculator - Pagina 98
Grafică pe calculator - Pagina 99
Grafică pe calculator - Pagina 100
Grafică pe calculator - Pagina 101
Grafică pe calculator - Pagina 102
Grafică pe calculator - Pagina 103
Grafică pe calculator - Pagina 104
Grafică pe calculator - Pagina 105
Grafică pe calculator - Pagina 106
Grafică pe calculator - Pagina 107
Grafică pe calculator - Pagina 108
Grafică pe calculator - Pagina 109
Grafică pe calculator - Pagina 110
Grafică pe calculator - Pagina 111
Grafică pe calculator - Pagina 112
Grafică pe calculator - Pagina 113
Grafică pe calculator - Pagina 114
Grafică pe calculator - Pagina 115
Grafică pe calculator - Pagina 116
Grafică pe calculator - Pagina 117
Grafică pe calculator - Pagina 118
Grafică pe calculator - Pagina 119
Grafică pe calculator - Pagina 120
Grafică pe calculator - Pagina 121
Grafică pe calculator - Pagina 122
Grafică pe calculator - Pagina 123
Grafică pe calculator - Pagina 124
Grafică pe calculator - Pagina 125
Grafică pe calculator - Pagina 126
Grafică pe calculator - Pagina 127
Grafică pe calculator - Pagina 128
Grafică pe calculator - Pagina 129
Grafică pe calculator - Pagina 130
Grafică pe calculator - Pagina 131
Grafică pe calculator - Pagina 132
Grafică pe calculator - Pagina 133
Grafică pe calculator - Pagina 134
Grafică pe calculator - Pagina 135
Grafică pe calculator - Pagina 136

Conținut arhivă zip

  • Grafica pe Calculator.doc

Alții au mai descărcat și

Grafică asistată pe calculator - proiectarea unui corp 3D

Am efectuat click pe opțiunea Four: Equal și de la Setup: am ales 3D. În prima din cele patru vizualizari am ales opțiunea *Front* din meniul...

Suprafețe parametrice Bezier

SUPRAFETELE PARAMETRICE BEZIER Bezier a dezvoltat o reformulare privind curbele lui Ferguson folosindu-se de polinoamele lui Bernstein în anul...

Formate pentru fișiere grafice

Abstract. Lucrarea contine informatii despre diferite formate ale imaginilor. Referatul are in componenta sa o scurta prezentare a notiunii de...

Lucrare 1 - Autocad

1. Scop Familiarizarea studenţilor cu : lansarea in execuţie a Autocad-ului, aspectul ecranului şi elementele tipice , operaţii cu fişiere,...

Laborator Autocad

1.1. Introducere - Ce este AutoCAD ? AutoCAD este un ansamblu de programe de proiectare asistată de calculator, pentru computere individuale (...

Proiectare Asistată de Calculator

LABORATOR 1 INTRODUCERE ÎN MATLAB MATLAB este un program interactiv, produs de firma MATHWORKS pentru calcule numerice de înaltă performanţă şi...

Sisteme grafice, analiza și sinteza sistemelor grafice

Lucrarea practiсă Nr.1 Tema: Sisteme grafice, analiza şi sinteza sistemelor grafice Scopul lucrării: Să analizam sistemele grafice. Mersul...

Desenare Editare, Blocuri Atribute Cotare, 3D Non-Primitive, Compunere

5.1.1. Editarea poliliniilor Editarea poliliniilor este o operaţie utilă şi necesară pentru finalizarea unui desen şi vizează modificări ale...

Te-ar putea interesa și

Execuția prin Deformare Plastică la Cald a Reperului Ax cu Cap Sferic

1. Enuntul temei: Sa se proiecteze tehnologia si echipamentul tehnologic necesar pentru executia prin deformare plastica la cald a reperului ax cu...

Întocmirea planului anual de producție

- Introducere: Întocmirea unui plan anual de producție este esențială pentru funcționarea exploatației în condiții optime. Planificarea...

Proiect statistică

Introducere Majoritatea fenomenelor si proceselor din viaţa cotidiană, tehnică, medicină, economie, socilogie, politică nu sunt de tip...

Grafică pe calculator

1.Introducere - Grafica pe Calculator 1.1 Grafica pe Calculator Grafica pe calculator sunt grafice create cu ajutorul calculatoarelor prin...

Alimentarea Centralizată cu Căldură a Localității Drochia

1.Caracteristica obiectului. Localitatea – Drochia; Norma ariei suprafeţei totale din clădirile de locuit raportată la 1 persoană: f=18...

Gestiunea financiar-contabila

Pentru a realiza acest proiect, am ales să studiez evoluția următoarelor trei firme Mat Craiova SA, Foraj Sonde SA și ChimComlex SA Borzești...

Studiul termodinamic al reacției sulfurii de zinc cu oxigenul

CAPITOLUL I Notiuni introductive Termodinamica studiaza din punct de vedere energetic proprietatile generale ale substantelor si legile care...

Determinarea caracteristicilor pompelor - Extrat apos de malț

Determinarea caracteristicilor pompelor - Extrat apos de malt 1. ρ=1140kg/m3] vâscozității cinematice ν= 3,0701 [m2/s] vâscozității dinamice...

Ai nevoie de altceva?