Semiotică și marketingul produselor de lux

Curs
8/10 (1 vot)
Domeniu: Marketing
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 42 în total
Cuvinte : 13370
Mărime: 313.72KB (arhivat)
Publicat de: Tereza Sabău
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Gheorghe Epuran

Extras din curs

I. Semiotica luxului: între estetică şi estezie

I. 1. Creaţie şi valori

Semiotica are, de mai mulţi ani, o relaţie particulară cu luxul şi

comunicarea acestuia. Contribuţia acestei discipline, în domeniul particular al

administrării mărcilor, trece drept o remarcă globală asupra producerii şi sesizării

sensului. Semiotica se prezintă astfel, în câmpul ştiinţelor limbajului, ca o teorie

generală a semnificaţiei. Semioticianul nu ia în considerare, la o primă abordare,

produsele în sine, nici procesul lor de producţie sau de consum, ci este interesat

de discursurile care asigură, între partenerii relaţiei comerciale, o mediere

obligatorie şi care schiţează imaginea lor reciprocă.

Semiotica şi-a constituit spaţiul propriu de intervenţie prin postularea şi

construirea autonomiei relative a acestor discursuri. Ea dezvoltă astfel, cu

ajutorul modelelor consacrate în diversitatea limbajelor şi a manifestărilor lor

culturale, o arhitectură a sensului1. Aceasta are punctul de plecare în dezvăluirea

categoriilor de la baza organizării discursurilor şi în explicarea valorilor care le

guvernează în profunzime. Demersul semiotic, în esenţă comparativ, se manifestă

în analiza relaţiilor de învecinare şi opoziţie, pe care discursurile dintr-un

domeniu dat le întreţin între ele: se îmbogăţeşte pe parcursul studiului

expunerilor, funcţionale sau ficţionale, care exprimă într-o manieră figurativă

mesaje, sau care se profilează plecând de la simpla manifestare a unui cuvânt (un

nume de marcă de exemplu), a unei imagini (un anunţ sau un logo) sau a unui

obiect; se conturează, în cele din urmă, pe parcursul analizei semnelor vizuale,

verbale sau altele care dau formă materialului semnificant. Această arhitectură a

sensului permite măsurarea eficienţei discursului, definirea identităţii mărcilor şi,

mai presus de toate, evidenţierea condiţiilor intersubiective ale comunicării lor. În

1 D. Bertrand, Précis de sémiotique littéraire, Paris: Nathan, Coll. Fac., 2000

contextul comunicării luxului, această configuraţie generală a demersului

semiotic a cunoscut uşoare modificări legate de specificitatea acestui domeniu,

conducând la examinarea mai atentă a două mari problematici în cadrul

procesului de coeziune: aceea a creaţiei, în sensul estetic al termenului, şi aceea a

valorizării.

După Cl. Levi-Strauss, J.-M. Floch propune deplasarea perceperii gestului

creativ şi integrarea lui în ceea ce semiotica numeşte praxis enunţiativ. Creaţia nu

mai este văzută ca fructul unei inspiraţii sau a unui geniu din tradiţia romantică,

ci ca produsul unui bricolaj, în sensul pe care antropologul l-a dat acestui termen

în multe din operele sale. Creaţia nu se concepe din toate piesele, ea rezultă dintrun

aport al semnelor preexistente şi produce semnificaţii noi, plecând de la cele

vechi. Astfel, luând cazul lui Marcel Proust, opera În căutarea timpului pierdut,

Levi-Strauss este uimit de faptul că celebra „mică frază” muzicală a lui Vinteuil,

construită plecând de la impresii resimţite ascultând Schubert, Wagner, Saint-

Saens şi alţii, este mai degrabă „formată din fragmente scrise în circumstanţe şi

epoci diferite”2. Chiar Proust însuşi îşi compară munca cu lucrul unei croitorese,

care realizează o rochie din piese deja decupate: ordonează, pune cap la cap,

asamblează fragmentele, reia „resturi” de cărţi abandonate, „pentru a recrea

realitatea”. Levi-Strauss generalizează formulând ipoteza că alcătuirea unei opere

literare, picturale, muzicale – si putem adăuga aici realizări din domeniul luxului,

cum ar fi, spre exemplu, celebra sandală invizibilă Ferragamo, creată în 1947 şi

făcută din fire de nailon – este „rezultatul unei duble articulări ( ) deoarece

unităţile de prim ordin sunt deja opere, combinate şi ordonate pentru a produce o

operă de un rang superior”3.

Regăsim aici, extins la creaţia artistică, particularitatea bricolajului pe care

Levi-Strauss o recunoscuse deja, în opera La pensee sauvage, ca o proprietate a

raţionalităţii mitice şi a modului său de creaţie. Bricolerul.

Preview document

Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 1
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 2
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 3
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 4
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 5
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 6
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 7
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 8
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 9
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 10
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 11
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 12
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 13
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 14
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 15
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 16
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 17
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 18
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 19
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 20
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 21
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 22
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 23
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 24
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 25
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 26
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 27
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 28
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 29
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 30
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 31
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 32
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 33
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 34
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 35
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 36
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 37
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 38
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 39
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 40
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 41
Semiotică și marketingul produselor de lux - Pagina 42

Conținut arhivă zip

  • Semiotica si Marketingul Produselor de Lux.pdf

Alții au mai descărcat și

Lansare Produs - Ceas Rolex

Elementele cheie ale produsului Atribute Firma Rolex, care are ca principal obiect de activitate producerea de ceasuri de lux, doreste sa...

Creație și producție publicitară

I. CREATIVITATEA ÎN PUBLICITATE – CONCEPT, ABORDĂRI, TENDINŢE În domeniul creaţiei publicitare nu există teoria creativităţii, ci doar unele...

Comunicarea prin Eveniment

COMUNICAREA PRIN EVENIMENT Preocupate în permanenta de gasirea unor mijloace originale si eficiente care sa le permita sa se exprime si sa...

Tehnici Multimedia

Capitolul I. Notiuni introductive Conceptele cheie: Multimedia - reprezintă combinatia diferitelor tipuri de media livrate prin intermediul unui...

Marketing și creație publicitară

I. MARKETINGUL SI CREATIA PUBLICITARA Marketingul si publicitatea inseamna razboi. Creatia publicitara este o misiune de lupta, campania - o...

Secretariat și corespondență

Importanţa activităţii de secretariat Printre activităţile cu importanţă deosebită în cadrul unei organizaţii economico-sociale se numără şi...

Marketing Turistic

Capitolul 1 ELEMENTE INTRODUCTIVE Începuturile turismului se pierd în adâncurile vremurilor. Este cât se pote de probabil ca oamenii au efectuat,...

Evaluarea Întreprinderii

1.1., Evaluare, reevaluare În limbajul curent, a evalua înseamnă a aprecia, a stabili o valoare, a calcula, a socoti, a determina un preţ care să...

Ai nevoie de altceva?