Radioul Modern

Curs
6.5/10 (4 voturi)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 45 în total
Cuvinte : 21672
Mărime: 344.43KB (arhivat)
Publicat de: Francisc Drăgan
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Irene Joanescu
note de curs

Cuprins

  1. INTRODUCERE .5
  2. SA STAM DE VORBA .9
  3. 1.1. Cuvinte auzite, nu vazute .12
  4. 1.2. O audienta mare. de indivizi .16
  5. 1.3. Claritate, simplitate, concizie. .19
  6. 1.4. Reguli de compozitie .25
  7. 1.4.1. Diateza activa .25
  8. 1.4.2. Vocabularul .27
  9. 1.4.3. Pronumele personale .33
  10. 1.4.4. Constructive negative .34
  11. 1.4.5. Timpul verbelor .36
  12. 1.4.6. Titulaturi si functii .43
  13. 1.4.7. Cifre si abrevieri .46
  14. 1.4.8. Cuvinte de tranzitie si indicatii vocale .47
  15. 1.5. Ritmul .50
  16. 1.6. Culoarea .52
  17. Concluzii.53
  18. ATI AFLAT ULTIMA NOUTATE? .55
  19. 2.1. Definitie .55
  20. 2.2. Caracteristicile stirii .58
  21. 2.3. Tipuri de stiri .64
  22. 2.4. Organizarea si structura stirilor .66
  23. 2.4.1. Valoarea de stire si prelucrarea informatiei .66
  24. 2.4.2. Recunoasterea functiei de povestire .70
  25. 2.4.3. Tipuri de structura a stirii .72
  26. 2.4.4. Inserturile .76
  27. 2.4.5. Lansarile si anunturile .79
  28. 2.5. Scrierea stirilor .82
  29. 2.5.1. Bazele scriiturii unei stiri de radio .82
  30. 2.5.2. Lead-ul .83
  31. 2.5.3. Tipuri de organizare a corpului stirii .98
  32. 2.5.4. Atribuirea informatiei .99
  33. 2.5.5. Nume de persoane .104
  34. 2.5.6. Citatele directe .107
  35. 2.5.7. Inserturile sonore .113
  36. 2.5.8. Repetitia si redundanta .116
  37. 2.5.9. Rescrierea stirilor pentru difuzare.118
  38. 2.5.10. Contra – indicatii .124

Extras din curs

Vocabularul

In sfârsit, William Strunk a fost un adept al limbajului concret. “Este de preferat specificul, generalului, cuvântul precis celui vag, concretul abstractului”, spunea el ( ). Strunk a argumentat ca marii autori au fost eficienti fiindca au lucrat cu particularitati si au oferit detaliile ce contau. Prea des jurnalistii încearca sa-si largeasca audienta apelând la cazul general in locul celui particular, angajând mai degraba termeni abstracti decât exemple concrete.

Lingvistul S.I.Hayakawa ( ) a ilustrat precis aceasta problema prin ceea ce a numit “scara abstractizarii”. Sa luam de exemplu cazul unei vaci numita Floricica. Urcând scara substantiv cu substantiv, vaca este identificata ca Floricica (un animal unic), rasa Guernsey, vaca, inventar viu (septel), bun al fermei, si, in final, avere. La fiecare nivel de abstractizare relatia dintre Floricica si fermier este pusa intr-o perspectiva mai larga, dar caracteristicile care o identifica in mod unic trebuie lasate deoparte. In timp ce putem sa ne formam o imagine clara a Floricelei, vaca Guernsey, exista numai o urma slaba a imaginii sale cand încercam sa ne imaginam o fotografie a averii fermierului. O lectie importanta aici este ca detaliile si particularitatile au puterea de a forma imagini in mintea audientei - observatie importanta cand scriem pentru radio.

Un jurnalist sensibil la cuvinte la va utiliza pe acelea care au o mai mare valoare conotativa. Cuvintele sugestive vor trezi asociatii in mintea ascultatorului si-i vor stârni imaginatia. Ele adauga culoare, caldura si viata unui text.

Formula “Mintea lui întelege problema” va transporta semnificatia intentionata, dar mai eficient ar fi sa spunem “Mintea lui s-a luminat la întelegerea problemei”. Cuvântul “luminat” poarta o conotatie diferita si o imagine vizuala care nu doar spune ascultatorului ce s-a întâmplat, dar ii da si senzatia întâmplarii. Este mai bine sa spunem ca vântul “se vaita in coltul casei”, decât sa spunem ca vântul “batea”. Daca un cuvânt poate spune nu numai ce s-a întâmplat, ci si cum s-a întâmplat, cu atât mai bine ( ).

Utilizarea cuvintelor descriptive, care sa creeze senzatii vizuale in mintea ascultatorului, este in special importanta in scriitura textelor de radio, unde nu exista un acompaniament vizual al sunetului. Cuvintele si expresiile descriptive bine alese ajuta ascultatorul sa construiasca o imagine mentala a unui eveniment.

Cuvintele scurte, puternice, sunt in general mai bune decât cele mai putin energice.

INCORECT: El a trecut in nefiinta.

MAI BINE: El este mort.

INCORECT: Iti cer sa-mi predai acel volum.

MAI BINE: Da-mi cartea.

INCORECT: Da-mi o mana de ajutor sa ma ridic.

MAI BINE: Ajuta-ma sa ma ridic.

Stilul oral este marcat, de asemenea, de cuvinte cu o înalta valoare a efectului sonor. Ar trebui sa folosim onomatopee, cuvinte al caror sunet le sugereaza sensul. Cuvintele dangat, vâjâit, rontaiala, pocnet, alinare, sunt cuvinte onomatopeice. Dar, ca orice alta tehnica, onomatopeele pot fi utilizate excesiv sau utilizate gresit. Folosite cu discernamânt sunt un mod eficient de a adauga culoare textului.

Stilul literar are nevoie de obicei de un vocabular mult mai larg decât stilul oral. Vocabularul pe care îl poate întelege o persoana cu nivel mediu de pregatire din ceea ce citeste este de aproape trei ori mai mare decât cel pe care îl foloseste in vorbire. Un cititor poate recunoaste sau este capabil sa-si dea seama de sensul multor cuvinte pe care le-ar pierde total daca i-ar fi prezentate oral. Un cititor poate de asemenea cauta semnificatia unor cuvinte intr-un dictionar, lucru pe care un ascultator nu-l poate face.

Cuvintele alese trebuie sa contribuie la claritatea mesajului. Vocabularul nu trebuie sa deruteze ascultatorii, deoarece confuzia, chiar daca este doar momentana, va face ascultatorul sa piarda portiunea imediat urmatoare a mesajului. Drept rezultat, el va fi incapabil, sau nu va mai dori sa urmareasca restul comunicarii si se va decupla, fizic sau mental, parasind camera, schimbând postul, sau închizând aparatul. De aceea trebuie sa alegem cuvinte ce vor fi usor recunoscute de ascultator. Ceea ce înseamna utilizarea unui vocabular limitat pentru cea mai mare parte a scriiturii de radio, in special daca ea este dedicata unei audiente foarte largi, precum este un program la o ora de maxima audienta. Pentru a ajunge la cat mai multi oameni posibil, fara ca ei sa renunte la audierea unui program, trebuie sa folosim un vocabular direct, restrâns. Evitati deci utilizarea de “cuvinte mari”, cand unele mai simple, comune, vor transmite aceeasi idee.

Un corolar important al acestui principiu este evitarea termenilor generali, abstracti, in favoarea cuvintelor sau expresiilor specifice care se potrivesc cel mai sigur si mai corect unei idei. William Strunk insista ( ):

“Daca acei care au studiat arta scrisului sunt de acord asupra unui lucru, acesta este: cel mai sigur mod de a atrage si a mentine atentia cititorului este sa fii specific, precis, concret”.

INCORECT: S-a instalat o perioada de vreme nefavorabila.

MAI BINE: A plouat in fiecare zi in ultima saptamâna.

INCORECT: Si-a exprimat satisfactia in timp ce intra in posesia binemeritatului sau premiu.

MAI BINE: A zâmbit in timp ce punea moneda in buzunar.

Preview document

Radioul Modern - Pagina 1
Radioul Modern - Pagina 2
Radioul Modern - Pagina 3
Radioul Modern - Pagina 4
Radioul Modern - Pagina 5
Radioul Modern - Pagina 6
Radioul Modern - Pagina 7
Radioul Modern - Pagina 8
Radioul Modern - Pagina 9
Radioul Modern - Pagina 10
Radioul Modern - Pagina 11
Radioul Modern - Pagina 12
Radioul Modern - Pagina 13
Radioul Modern - Pagina 14
Radioul Modern - Pagina 15
Radioul Modern - Pagina 16
Radioul Modern - Pagina 17
Radioul Modern - Pagina 18
Radioul Modern - Pagina 19
Radioul Modern - Pagina 20
Radioul Modern - Pagina 21
Radioul Modern - Pagina 22
Radioul Modern - Pagina 23
Radioul Modern - Pagina 24
Radioul Modern - Pagina 25
Radioul Modern - Pagina 26
Radioul Modern - Pagina 27
Radioul Modern - Pagina 28
Radioul Modern - Pagina 29
Radioul Modern - Pagina 30
Radioul Modern - Pagina 31
Radioul Modern - Pagina 32
Radioul Modern - Pagina 33
Radioul Modern - Pagina 34
Radioul Modern - Pagina 35
Radioul Modern - Pagina 36
Radioul Modern - Pagina 37
Radioul Modern - Pagina 38
Radioul Modern - Pagina 39
Radioul Modern - Pagina 40
Radioul Modern - Pagina 41
Radioul Modern - Pagina 42
Radioul Modern - Pagina 43
Radioul Modern - Pagina 44
Radioul Modern - Pagina 45

Conținut arhivă zip

  • Radioul Modern.doc

Alții au mai descărcat și

Jurnalism Radio

Radioul = cea mai accesibila modalitate de acces la informatii sau divertisment. • costuri foarte mici necesare consumului de emisiuni si programe...

Comunicare interpersonală

MINUTE DE CURS Comunicarea interpersonala este definita ca un proces global care integreaza cuvinte, mimica, priviri, gesturi si raporturi...

Conceptul de Comunicare

Conceptul de comunicare J.J. Van Cuileburg, O. Scholten, G.W. Noomen, „Stiinta comunicarii” Definitie: Comunicarea este un proces care din...

Comunicare din perspectiva filosofică

Actiunea comunicationala. Un model de referinta în teoria comunicarii prin amploarea constructiei teoretice a fost formulat de Jurgen Habermas,...

Particularități ale Comunicării în Societatea Informațională

Conceptul de societate informationala. Societatea în care informatia joaca rolul pe care altadata, în societatea industriala, îl aveau bunurile...

Comunicare și Limbaj. Limbajul Verbal, Scris, Interior.

Limbajul -Comunicarea este o transmitere de informatii prin intermediul semnalelor si simbolurilor. Acest proces presupune recurgerea la coduri....

Noul Spațiu Public și Comunicarea

Comunicarea în masa - Comunicarea în masa este „comunicare ce ajunge la dispozitia maselor, comunicare orientata spre mase”. Criterii specifice...

Comunicarea Publicitară

Publicitatea este abordata si explicata din cel putin trei perspective culturale, fiecare generând si o anumita atitudine fata de acest fenomen...

Te-ar putea interesa și

Radioul public regional în România - grilă de programe la Radio Cluj

Introducere Fie că îl considerăm una dintre cele mai puternice instituţii, fie pasiunea de o viaţă a unora, radioul este şi va rămâne, indiferent...

Oceanul Arctic - navigația și manevra navei prin ghețuri

Introducere În ultimii ani a crescut semnificativ interesul pentru Oceanul Arctic și caracteristicile sale.Trei factori principali au contribuit...

Programele informaționale și de divertisment la posturile de radio din românia

Prezenta lucrare are ca scop evidențierea celor mai importante concepte care definesc această lume a radioului: informația și divertismentul,...

Formate de Radioprograme

Modalităţile de a transmite informaţii au crescut foarte mult în ultimul timp. Mijloacele de comunicare în masă moderne permit nu doar influenţarea...

Comunicarea în rețea - aplicație client-server

CAPITOLUL 1. INTRODUCERE Încă din 1945, când a început era calculatoarelor şi până în 1985, calculatoarele erau foarte mari şi costisitori. Chiar...

Instalații Electrofonice și de Ceasuri Electrice

ARGUMENT Instalațiile electrice de iluminat și de forță consumă, în timpul funcționării lor, o cantitate apreciabilă de energie electrică, fiind...

Atitudini, opinii și comportamente ale populației brașovene privind postul de radio Europa FM

Introducere Postul de radio EUROPA FM este recunoscut în întreaga tara ca fiind un „radio de milioane de ascultatori”. Emisiunile acestui post de...

Caracteristicile și particularitățile radioului în sistemul mass-media

INTRODUCERE Lucrarea pe care o voi aborda se referă la radioul care a devenit un mijloc de transmitere a informaţiilor, indiferent de genul...

Ai nevoie de altceva?