Concepția lui Immanuel Kant despre libertate

Curs
5.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2341
Mărime: 9.42KB (arhivat)
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Speranta Sofian

Extras din curs

Filosof german – s-a născut şi a murit la Konigsberg, în Prusia orientală.

Reputaţia sa filosofică se întemeiază pe cele trei opere fundamentale :

• “ Critica raţiunii pure “ ( 1781 )

• “ Critica raţiunii practice “ ( 1788 )

• “ Critica puterii de judecată “ ( 1790 )

În 1785 a mai publicat “ Fundamentele metafizicii moravurilor “.

Gândirea politică a lui I. Kant s-a dezvoltat după Revoluţia franceză şi are ca idee centrală că politica trebuie “să se încline“ înaintea moralei, întrucât el este esenţialmente un filosof al moralei, care considera că “ marea problemă este totdeauna morala “.

Morala şi politica trebuie să se afle în legătură, pentru că o “ adevărată politică nu poate face un singur pas, fără a da respectul cuvenit moralei “ .

Dar punctul de plecare al eticii lui I. Kant este libertatea , principiul moralei este autonomia voinţei, pe care Kant o aduce din planul politic – social în planul interior al moralităţii.

Kant este preocupat de ideea modului în care omul devine pe deplin om şi tot el răspunde că acest lucru se poate realiza doar în plan moral, ca plan al raţiunii practice, al acţiunii omului în viaţa sa concretă. În orice acţiune umană bună, omul îşi exprimă voinţa sa şi esenţa sa umană.

Omul se exprimă şi se revelează pe sine în acţiunea practică pe care o întreprinde cu un scop moral , bun .

Pentru Kant a acţiona moral , adică bine , înseamnă a-ţi face datoria .

Oamenii ca fiinţe raţionale nu există numai ca centre de cunoaştere de sine şi de ceea ce este în afara lor , ci şi ca agenţi ai unor acţiuni practice .În această postură de posesori de raţiune practică , oamenii nu realizează doar nişte fapte , ei acţionează , dar în mod autonom , în funcţie de voinţa lor , respectând legea morală . Numai în acest caz omul nu se lasă acţionat din afara lui .

Individul liber , în concepţia lui Kant este o fiinţă autonomă în esenţa sa , creator de valori şi scopuri a căror autoritate constă tocmai în faptul că ele sunt dorite în mod liber.

A-i trata pe oameni ca fiinţe neautonome, înseamnă a-i confunda cu nişte obiecte supuse legilor naturale , ca nişte fiinţe dependente total de stimulii exteriori, care ar alege doar prin manipularea lor de către conducătorii lor , sau ameninţaţi cu forţa , fie prin promisiuni şi recompense . A-i trata astfel pe oameni este echivalent cu a-i considera incapabili să-şi determine în mod raţional, singuri, gândurile şi faptele .

Credem că unul din meritele ce l-au făcut pe filosoful I. Kant să rămână definitiv în filosofia lumii, este modul în care a tratat raportul dintre cunoaşterea raţională, morală şi libertatea omului . Legarea indisolubilă a acestor trei fundamentale instanţe ale vieţii omeneşti , dependenţa lor reciprocă şi totală îl fixează pe Kant printre cei ce au înţeles esenţa umanismului ca unitate a cunoaşterii, moralei, libertăţii şi a lui Dumnezeu .

Acest punct de vedere al libertăţii , dacă s-ar putea impune concret în viaţa fiecărui om , societatea ar arăta altfel , ar fi sigur mult mai bogată, şi într-o stare de autentică libertate a omului .

Aspectul distructiv , generator de dezordine , de libertinaj , de prost gust , pe

care-l generează o libertate neânsoţită de cunoaştere şi morală a datoriei ar dispărea şi ar prevala aspectul umanist , profund şi autentic al libertăţii propriu - zise , al libertăţii constructive , creatoare şi benefice omului . Dacă în planul cunoaşterii strict – teoretice problema care se pune este aceea a adevărului şi falsului , în planul acţiunii practice a omului problema care se pune este aceea a unei acţiuni corecte şi bune , adică a facerii datoriei morale .

Deşi datoria şi libertatea ni se par opuse , ele se condiţionează reciproc în concepţia lui I. Kant , deoarece dacă facerea datoriei morale , a acţiunii bune şi corecte este condiţia libertăţii , tot astfel nimeni nu poate acţiona conform legii morale a datoriei dacă nu este liber . Pe de altă parte omului , libertatea însăşi i-ar fi rămas necunoscută în absenţa legii morale a datoriei .

Preview document

Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 1
Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 2
Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 3
Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 4
Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 5
Concepția lui Immanuel Kant despre libertate - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Conceptia lui Immanuel Kant despre Libertate.doc

Alții au mai descărcat și

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Discipline Socio Umane

INTRODUCERE Lucrarea acasta are scopul de a prezenta un suport relativ sistematizat de idei pentru disciplina FILOSOFIA LIBERTĂŢII, şi ea se...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Ingerințele statului în exercitarea libertății religioase potrivit CEDO

INTRODUCERE Religia este baza existenţei omeneşti. „Friedrich Shlegel” Actualitatea temei. Convenţia europeană pentru apărarea Drepturilor...

Umanismul și Iluminismul

UMANISMUL Originea şi semnificaţia termenului de “umanism” Pentru prima oară termenul a fost folosit (ca humanismus) de învăţaţii germani din...

Istoria Gândirii Politice

Tema 1. Gândirea politica ca obiect de studiu istorico-teoretice. Obiectul istoriei gândirii politice si însemnatatea lui. Legitatile istoriei...

Etica în afaceri

CAPITOLUL1. PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA ETICII ÎN AFACERI 1.1. CONCEPTELE DE ETICĂ ŞI MORALĂ Termenul de „etică” provine din cuvântul grecesc...

Ai nevoie de altceva?