Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții

Laborator
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1679
Mărime: 16.06KB (arhivat)
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Vasilescu Dragos

Extras din laborator

1. Noţiuni teoretice

1.1. Forma generală a unei funcţii

Un program conţine una sau mai multe funcţii. Fiecare funcţie are un nume. Numele funcţiei principale este main, iar numele celorlalte funcţii sunt definite de utilizator.

Forma generală a unei funcţii este:

specificator_de_tip nume_functie (lista_parametri)

{

corpul functiei

}

Specificator_de_tip indică tipul de date returnat de funcţie. O funcţie poate returna orice tip de date, cu excepţia tablourilor. Lista_parametri este o listă de nume de variabile şi a tipurilor asociate acestora, separate prin virgulă, care primesc valorile argumentelor la apelul funcţiei. Unei funcţii îi pot lipsi parametrii, caz în care lista de parametri este vidă. Totuşi, chiar dacă funcţia nu are parametri, parantezele sunt necesare.

În cazul declaraţiilor de variabile, mai multe variabile pot fi declarate ca fiind de acelaşi tip folosind o listă de nume de variabile, separate prin virgulă. Spre deosebire de acestea, toţi parametrii unei funcţii trebuie declaraţi individual, fiecare declaraţie trebuind să conţină numele şi tipul parametrului. Ca atare, lista de declarare a parametrilor unei funcţii are forma:

f(tip numevar1, tip numevar2,..., tip numevarN)

1.2. Regulile de competenţă ale unei funcţii

Regulile de competenţă ale unui limbaj sunt acele reguli care controlează dacă un fragment de program are cunoştinţă sau acces la un alt fragment de program sau de date.

În C/C++, fiecare funcţie reprezintă un bloc de cod distinct. Codul unei funcţii este propriu acelei funcţii şi nu poate fi accesat de nici o altă instrucţiune conţinută într-o altă funcţie, cu excepţia cazului când este apelată funcţia. Codul care reprezintă corpul unei funcţii este ascuns faţă de restul programului şi, cu excepţia cazului în care foloseşte date sau variabile globale, nu poate afecta şi nu poate fi afectat de către alte componente ale programului.

În C/C++, toate funcţiile au acelaşi nivel al domeniului de acţiune, adică nu se poate defini o funcţie în interiorul altei funcţii. Iată de ce C/C++ nu este, din punct de vedere tehnic, un limbaj structurat pe blocuri.

1.3. Argumentele unei funcţii

Dacă o funcţie urmează să folosească argumente, trebuie să declare variabile care să accepte valorile argumentelor. Aceste variabile se numesc parametrii formali ai funcţiei. Aceştia se comportă ca orice altă variabilă locală în interiorul funcţiei, fiind creaţi la intrarea în funcţie şi distruşi la ieşire. După cum o arată funcţia care urmează, declaraţiile parametrilor survin după numele funcţiei:

/* Returnează 1 dacă c aparţine şirului s; 0 în caz contrar.*/

int este_in(char *s, char c);

{

while (*s)

if(*s==c) return 1;

else s++;

return 0;

}

Funcţia este_in() are doi parametri, anume s şi c. Această funcţie dă rezultatul 1 dacă caracterul c este inclus în şirul s şi 0 în caz contrar.

Trebuie să vă asiguraţi că argumentele folosite la apelul unei funcţii sunt compatibile cu tipul parametrilor acesteia. Dacă tipurile sunt incompatibile, compilatorul nu va emite neapărat un mesaj de eroare, dar pot apărea rezultate neaşteptate.

1.4. Apelul funcţiilor folosind tablouri

Când un tablou este folosit ca argument al unei funcţii, se transferă numai adresa tabloului, şi nu o copie a întregului tablou. La apelul unei funcţii cu numele unui tablou, este transmis funcţiei un pointer al primului element din tablou. Aceasta înseamnă că declararea parametrului trebuie să fie compatibilă cu tipul pointerului. Există trei modalităţi de a declara un parametru care urmează să primească un pointer tablou:

- declararea unui tablou;

void afiseaza(int num[10])

- declararea unui tablou nedimensionat;

void afiseaza(int num[])

- declararea unui pointer.

void afiseaza(int *num)

Prima aplicaţie de la punctual 2 reprezintă un exemplu pentru prima modalitate, iar a doua aplicaţie un exemplu pentru cea de-a treia modalitate.

1.5. Revenirea dintr-o funcţie

Revenirea dintr-o funcţie se poate realiza în două moduri:

- după execuţia ultimei instrucţiuni din corpul funcţiei;

- la întâlnirea instrucţiunii return.

Instrucţiunea return este instrucţiunea de revenire din funcţie. Ea are formatele:

- return

- return expresie

Formatul al doilea se foloseşte în corpul unei funcţii care returnează o valoare la revenirea din ea. Valoarea expresiei din instrucţiunea return este chiar valoarea returnată de funcţie.

În cazul în care tipul acestei expresii diferă de tipul din antet, valoarea expresiei se converteşte automat spre tipul din antet, înainte de a reveni din funcţie. Se foloseşte revenirea din funcţie fără instrucţiunea return sau cu ajutorul instrucţiunii return fără a fi urmată de o expresie atunci când funcţia nu returnează nici o valoare.

Preview document

Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții - Pagina 1
Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții - Pagina 2
Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții - Pagina 3
Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții - Pagina 4
Programarea calculatoarelor și limbaje de programare - funcții - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Programarea Calculatoarelor si Limbaje de Programare - Functii.doc

Alții au mai descărcat și

Sistem Informatic privind Evidența Resurselor Umane la Întreprindere

INTRODUCERE În perioada de tranziţie la economia de piaţă o importanţă deosebită capătă automatizarea proceselor de prelucrare a informaţiei....

Catalog Virtual

I. JUSTIFICAREA TEMEI Odată cu extinderea atribuţiilor ce revin diriginţilor în ce priveşte urmărirea evoluţiei elevilor din clasa pe care o...

Proiect informatică - fișiere text

1.Fişiere 1.1.Noţiuni introductive Un fişier este o colecţie de date de acelaşi tip, memorate pe suport extern (hard-disc, dischetă, CD etc)....

Matrice

Matrice (tablou bidimensional) Matricea este un tip de data la care elementele sunt asezate pe linii si pe coloane. Un element se identifica...

Plan de măsuri TIC

Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei realizează politicile şi strategiile în domeniul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,...

Programarea Calculatoarelor - Anul 1 - ETTI - C++

LUCRAREA 9 Scopul lucrarii îl constituie prezentarea tipurilor de date neomogene (structurile), utilizarea operatorului typedef în contextul...

Noțiuni introductive C++

Pentru testare se poate folosi urmatorul program: // include obiectele standard // pentru intrari/iesiri cu consola 1 #include <iostream> //...

Te-ar putea interesa și

Framework Pentru Administrarea Rețelelor de Calculatoare

Rezumat Prin această lucrare ne propunem realizarea unei aplicaţii software care să ajute un utilizator sau administrator de reţea Linux să...

Sistem expert - diagnosticare boală pentru pești de apă dulce (acvariu)

1. Introducere 1.1 Locul sistemelor expert în cadrul sistemelor inteligente În cazul multor probleme economice, forma algoritmizată este...

Utilizarea instrumentației virtuale în măsurarea parametrilor bobinelor, condensatoarelor și rezistențelor

Introducere În ultimul timp instrumentele virtuale sunt folosite din ce în ce mai des în locul celor reale, deoarece sunt flexibile, versatile,...

Sistem de Telecomandă Radio cu Microcontroler

Rezumat În lucrarea de faţă se prezintă un sistem de telecomandă radio cu microcontroler care poate fi folosit la comandarea mai multor...

Algoritmi de Calcul

Capitolul I Sistem Informaţional – Sistem Informatic I.1. Sistemul Informaţional. Un sistem poate fi privit ca un ansamblu de elemente...

Lucrare de Specialitate - Sistemul de Calcul Software

Cap.I. STRUCTURA GENERALA A UNUI SISTEM DE CALCUL Sistemele electronice de calcul sunt reprezentate printr-un ansamblu de echipamente fizice...

Prolog limbaj de programare logică

In domeniul programarii calculatoarelor este cunoscuta urmatoarea clasificare a limbajelor de programare: limbaje algoritmice (PASCAL, FORTRAN,...

Algoritmi și Structuri de Date

Introducere: Semiotica se ocupã cu studiul semnelor în natura si în societate. Semnul nu este o calitate în sine a unui obiect, ci o functie pe...

Ai nevoie de altceva?