Extras din proiect
1. TEMA: DISCRIMINAREA SI POZITIA RROMILOR IN BRASOV
Oamenii de pretutindeni îşi însuşesc cultura observând alte persoane, ascultându-i şi apoi făcând inferenţe. Astfel, si etnograful se angajează într-un astfel de proces mergând după ceea ce este văzut şi auzit ca să deducă ceea ce oamenii cunosc. Aceasta implică găsirea motivelor evidente (ceea ce noi percepem) sau din premise (ceea ce noi presupunem).
Această metodă de teren, observatia participativa , consider ca a devenit astăzi trăsătură definitorie pentru recunoaşterea profesională a antropologiei.
În munca de teren, etnograful face inferenţe culturale din trei surse care ne vor ajuta pe parcurs sa intelegem problemele, actiunile si sentimentele celor din jur, in cazul nostru modul in care rromii din Brasov sunt perceputi:
1 - din ceea ce oamenii spun
2 - din modul în care oamenii acţionează.
3 - din artefactele pe care oamenii le folosesc.
IPOTEZE:
1. Discriminarea, in realitate si care sunt repercursinile ei asupra rromilor si implicit asupra romanilor
Aceste lucruri pot fii deduse din urma observatiei participative, a unor interviuri si chestionare aplicate ambelor partii, cu privire la situatia acestora in Brasov. Se ia in considerare si influenta mediului social in care au evoluat acestia dar si dispretul din partea romanilor.
2. In Romania, mai exact in Brasov sunt incalcate drepturile rromilor
Consider ca ne aflam intr-un cerc vicios de discriminare, lipsa de respect, lipsa de interes, lipsa de intelegere din partea romanilor care duc la saracie, care duce la cresterea criminalitatii si la lipsa de educatie scolara in randul rromilor, care duc la mai multa discriminare, lipsa de respect.
- a înţelege că orice persoană poate fi victimă a discriminării.
- a înţelege că orice persoană poate fi autor al discriminării.
Discriminarea impotriva rromilor este cel mai raspindit fenomen european si rromii, cea mai numeroasa minoritate europeana, continua sa nu fie luati in seama.
De asemenea, ne propunem sa observam:
• Modul in care sunt priviti rromii de catre romani, spre exemplu modul acestora de evitare, chiar si in mijloacele de transport in comun, reactiile, gesturile si parerile reciproce ale acestora.
• Urmărirea modului în care trăiesc rromii, cum locuiesc, ce mănâncă, cu ce se îmbracă, ce podoabe poartă.
• Ce relaţii se stabilesc între aceştia: rudenie, prietenie, duşmănie, interes, colegialitate, dar si relatii lor cu romanii.
• Cum rezolvă aceştia diverse probleme in legatura cu politia, cu cei din jur, dar si reactiile lor fata de anumite probleme.
Pentu ca aceste puncte sa poate fii usor urmarite si realizate este nevoie de unele metode de cercetare, metode ce trebuies respectate si care necesita timp, responsabilitate, si dorinta de cunoastere.
Astfel, noi ca si observatori ne vom preocupa de aceste lucruri, vom calatori cu mijloacele de transport in comun, urmarind si notand reactiile romanilor fata de gesturile si aspectul rromilor. De alfel vom lua isi unele interviuri diferitelor persoane uramand sa aflam parerea acestora despre rromi
Principalele Prejudecati Clasice des intalnite la romani la adresa rromilor:
1. Rromii fura
Ca orice minoritate, rromii sunt usor de categorizat. Cateva exemple de unguri care au refuzat sau nu stiau sa vorbeasca romaneste in Transilvania au dus la povesti de genul ca toti locuitorii anumitor localitati refuza sa vorbeasca romaneste; cateva exemple din mass-media de rromi care fura au dus la generalizarea ca toti rromii fura. Cand non-rromi fura miliarde din buget si saracesc intreaga tara, vina cade pe ei personal. Cand un rrom fura o gaina pentru a-si hrani familia, vina cade pe el dar in acelasi timp si pe toti rromii.
2. Rromii nu se spala
Datorita codului celor "pure" si "impure", rromii pastreaza norme stricte ale igienei (evident, in masura posibilitatilor materiale). Prejudecatile de genul "rromii nu se spala" se datoreaza deci culorii pielii sau situatiei materiale.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Situatia Rromilor in Brasov.doc