Extras din proiect
Evul mediu: Thoma D’Aquino
Viaţa şi opera
Privire generală asupra filosofiei tomiste
Concepţia despre drept
Concepţia despre stat
Proprietatea
Preţul şi profitul
Salariul
Capitalul şi dobînda
Reacţii la Doctrina Tomistă
Este un intelectualist, un raţionalist – întemeierea raţională a dogmentelor fiind inerentă fericirii umane;
În opera sa el izbuteşte a contopi aristotelismul cu dogmele bisericii şi cu ideile lui Augustin, alcătuind un sistem ce a stăruit pînă astăzi ca model al filosofiei catolice;
Pentru Toma D’Aquino credinţa este Raţiunea divină la nivelul omenesc, un reflex mărginit al adevărurilor infinit Omul trăieşte pentru a înţelege lumea şi a contempla adevărurile eterne;
Cunoaşterea este o virtute mai înaltă decît faptele;
TOMA D’AQUINO (1225 - 1274)
Pe lîngă aceste virtuţii păgîne, adaugă cele trei virtuţi teologice sau creştine, sădite în noi de Sfîntul Duh: credinţă, iubire şi speranţă;
După Toma D’Aquino, scopul urmărit de voinţă este Binele; binele stă în perfecţiune, perfecţiunea în păstrarea esenţei omului care este inteligenţa;
Toma D’Aquino ca şi Augustin face distincţie între legea divină, legea naturii şi legea omenească;
Legea divină se găseşte în înţelepciunea lui Dumnezeu;
Legile naturii sunt un rezultat al celor divine: dintre ele face parte ‘’dreptul natural’’ corespunzînd naturii omului;
Evul mediu: Thoma D’Aquino
1. Viaţa şi opera
Sfîntul Toma s-a născut la sfîrşitul anului 1224 la castelul Roccasecca, lîngă Aquino, într-o familie de nobili, el fiind fiul lui Landolphe, conte d’Aquin;
În 1230 este admis, ca laic, la mănăstirea Montecassino;
După un timp de şedere la această mănăstire, în 1239 se întoarce pentru un timp în familie;
În aceeaşi perioadă el este student în arte la Universitatea din Neapole;
În 1244, la vîrsta de 20 de ani îmbracă în acelaşi oraş rasa dominicană şi porneşte spre Paris;
EVUL MEDIU: TOMA D’AQUINO
În toamna anului 1245 el se duce la Paris, unde va studia la facultatea de teologie sub îndrumarea lui Albert cel Mare;
Toma ajunge licenţiat în teologie în 1256 şi începe predarea pentru a dobîndi gradul de profesor în teologie şi continuă pînă în 1259;
Primit în rîndul profesorilor se întoarce totuşi în Italia şi predă, pe rînd, la Anagni; Ovietto; Roma şi Viterno;
Începînd cu 1268, Toma părăseşte Italia pentru a se întoarce la Paris, unde soseşte în 1269.
2. Privire generală asupra filosofiei tomiste
‘’Dezvoltarea filosofiei tomiste afirmă Etienne Gilson, este dominată de o dublă condiţie:
-distincţia dintre raţiune şi credinţă;
-necesitatea acordului lor.
Inteligenţa umană este dominată de două caracteristici esenţiale:
-nu poate funcţiona fără imagini;
-este discursivă.
Conținut arhivă zip
- Economie Politica - Toma D'Aquino.ppt