Extras din proiect
INTRODUCERE
P. Worsley afirma ca "pâna în zilele noastre societatea umana nu a existat", însemnând ca doar astazi putem vorbi de forme ale asocierii care se raspândesc în întreaga lume, în sensul în care pâna acum niciodata nu s-au aflat pe scena totii actorii posibili. Într-un fel, posibilitatea unei singure societati umane mondiale a existat din totdeauna, dar ocazia nu a aparut decât acum.
Lumea a devenit în aspectele importante un singur sistem social, ca rezultat al dezvoltarii legaturilor de interdependenta care afecteaza acum pe fiecare dintre noi. Sistemul global nu este doar un mediu în interiorul caruia se dezvolta si evolueaza societatile particulare.
Legaturile sociale, economice si politice care traverseaza granitele dintre state conditioneaza în mod decisiv soarta celor care traiesc în fiecare din ele. Termenul general folosit pentru a caracteriza aceasta interdependenta crescânda a societatii umane este acela de globalizare.
Fenomenul globalizarii reprezinta etapa viitoare a procesului general de dezvoltare politico-economica si culturala a omenirii. Pentru moment este dificil sa vorbim cu oarecare certitudine despre efectele de lunga durata ale procesului de globalizare asupra comunitatii internationale dar, chiar si acum, este clar ca procesul de globalizare are atât un impact pozitiv, cât si unul negativ.
Partea pozitiva a acestui proces este ca va asigura circulatia informatiei si va spori interactiunea dintre tari, care la rândul ei deschide noi posibilitati pentru dezvoltarea civilizatiei umane, îndeosebi în sfera economica. Intensificarea schimburilor comerciale, investitionale si tehnologice între diferite regiuni, facilitarea contactelor interumane, familiarizarea cu culturile altor popoare sunt, cu siguranta, benefice pentru omenire.
Fiecare cultura si fiecare popor cauta adevarul divin, cântadespre propriile credinte, poseda si ritualuri diverse. Nici o alta convingere nu este mai universala,nici o teorie nu este mai fundamentala decât aceasta: ca viata trebuie sa-si aiba originea într-un Duh sau izvor divin. Este imposibil sa concepem universul fara Dumnezeu si nimeni nu-si poate imagina viata fara El drept cauza creatoare.
„Într-un stadiu incipient islamul se contureaza ca o ideologie cu doctrina reformatoare, cu profunde implicatii la nivel social si spiritual. Anuntarea sa, la început timida, pentru ca apoi sa devina incisiva, inaugureaza o noua era în istoria spiritualitatii umane, datorita categoriilor doctrinare pe care le profesa” . Luat ca un fenomen islamul mosteneste si preia coordonatele de actiune ale marilor imperii care i-au precedat : asiro-babilonian, persan , elin, roman si bizantin. Însa islamul nu trebuie înteles doar ca ideologie a unui imperiu care a zdruncinat din temelii omenirea, fiindca nu poate si nici nu trebuie redus doar la o atare situatie.
De-a lungul veacurilor, islamul devine si un adevarat promoter de cultura si civilizatie , lucrul acesta fiind posibil dupa ce lumea islamica a intrat in matca sa, dobândind o identitate specifica.
„Islamul apare în lume ca ideologie dominata de etnicitate si confesionalism. In perspectiva etnica, scopul islamului a fost realizarea unei strânse coeziuni, a unitatii triburilor de beduini arabi ce se aflau în permanenta disensiune. La promovarea unitatii etnice, un rol important l-a avut insasi limba araba, care a servit, secole de-a rândul, ca element catalizator si unificator” .
Confesionalismul Islamic il sesizam atât în structura doctrinara de tip monoteist cât si în perspectiva universalitatii învataturii pe care o propune. Atât doctrina monoteista cât si universalitatea învataturii merg mâna în mâna, deoarece ele implica necesitatea recunoasterii si acceptarii islamului de catre toate fiintele umane.
„Specificul doctrinar se defineste ca ¬descoperire sau revelatie suprema în Coran (Qur’an)” .
„Islamul este o religie care isi ghideaza credinciosii în toate domenile vietii lor. Este un mod de viata. Islamul reprezinta versiunea moderna a mesajului trimis de Dumnezeu prin intermediul lui Adam, Noe, Ibrahim, Moise si Iisus; islamul a fost transmis omenirii prin intermediul profetului Muhammad. Islamul este modern în sensul ca vine sa completeze învataturile propovaduite de Moise si Iisus. Islamul este o religie ce cauta sa dea sens existentei umane pe pamânt si sa armonizeze relatia acestuia cu divinitatea” .
Religie monoteista, islamul vorbeste despre existenta unui singur Dumnezeu ca origine si creator al lumii. Aceasta este piatra de temelie a islamului, iar întreaga doctrina exprimata în Coran este sintetizata într-un crez sau marturisire de credinta simplificata: „ La ilaha ill’ Allah wa Muhammadum rasul Allah ” adica „ Nu exista Dumnezeu, decât Dumnezeu (Allah) iar Muhammad este trimisul lui Dumnezeu „
Pe plan intelectual, aceasta marturisire afirma existenta unei singure Realitati absolute, iar pe plan religios, a unui singur Dumnezeu (Allah) opus politeismului. Asadar aici este exprimata doctrina despre unitatea divina ( Tawhid ), care, desi nu este specific islamica, fiind întâlnita si în traditiile mozaica si crestina, este dezvoltata spre afirmarea plenara a unui absolutism divin de tip monarhic, a unei Fiinte divine, nu atât în relatia sa cu lumea, cât mai ales în sine însasi, ca entitate suprema, absoluta, si presupune din partea oamenilor necesitatea supunerii neconditionate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Emigrantii Musulmani in Romania.doc