Percepții Asupra Mesajului Publicitar

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 18 în total
Cuvinte : 5588
Mărime: 529.00KB (arhivat)
Publicat de: Lioara Luca
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Camil Postelnicu
este un proiect care urmareste modul in care reclamele pot influenta decizia de cumparare a unui produs.

Cuprins

  1. I. Consideraţii teoretice asupra temei de cercetare
  2. II. Metodologie: obiective/ întrebări de cercetare, eşantionare,tehnici de culegere a datelor
  3. III. Analiza datelor: interpretare, concluzii
  4. IV. Limitele designului: argumente şi contraargumente

Extras din proiect

I.Consideraţii teoretice asupra temei de cercetare

Componentă a culturii de masă, publicitatea a pătruns cu o forţă irezistibilă în toate mediile de comunicare, fie informativ, dar mai ales comercial. A fost definită şi caracterizată în multe feluri: originală, memorabilă, accesibilă, convingătoare, adevărată, atractivă, seducătoare, motivantă... lista rămînînd departe de exhaustivitate, dar Marshall McLuhan a rezumat-o poate cel mai bine: „publicitatea este cea mai mare artă a secolului douăzeci”.

Datorită omniprezenţei mass-media în societatea noastră se estimează că o persoană întîlneşte zilnic aproximativ 2000 de reclame. Totuşi, nu sunt „absorbite” decît o parte din aceste mesaje cu care suntem bombardaţi. Ne putem uita „fără să vedem” de fapt reclama TV, putem asculta „fără să auzim” spotul radio, trecem pe lîngă reclamele tipărite fără să le acordăm atenţie. Multă vreme s-a pus problema modului în care publicitatea influenţează publicul, dar de cele mai multe ori ceea ce este encodat într-o reclamă nu este identic nici pe departe cu ceea ce este decodat din ea. Consumatorul apare acum în prim-plan, iar accentul se deplasează de pe ceea ce face publicitatea din om pe ceea ce face omul din publicitate.

Studiul de faţă s-a vrut iniţial o comparaţie între mesajul conceput de publicitari şi mesajul perceput de consumatori, tocmai pentru a sesiza decalajul între ceea ce s-a codat şi ceea ce se decodează. Cum însă accesibilitatea realizării unei cercetări asupra primului aspect ne este mai limitată, ne-am oprit asupra celui de-al doilea, şi anume: care este mesajul publicitar pe care îl percepe publicul consumator, semnificaţia acestuia rezultînd din modul cum interpretează (publicul) ceea ce i se oferă. (Pentru a evita orice eventuală ambiguitate asupra termenilor folosiţi, menţionăm ca moduri de definire următoarele concepte: percepţie= procesul prin care individul primeşte, prin intermediul simţurilor, un ansamblu de stimuli pe care îi selecţionează, îi compară şi îi interpretează; mesaj publicitar= ansamblu de idei ce reprezintă şi reflectă realitatea, destinat unui public- ţintă).

Vom face în continuare o serie de precizări teoretice pe care le-am putea încadra într-o perspectivă a publicitarilor, punctul de vedere al consumatorilor fiind prezentat mai pe larg în partea de interpretare a datelor cercetării. Teoria merge mai mult pe o abordare culturală a publicităţii decît pe una economică.

În funcţie de canalul media pe care este difuzată, o reclamă uzează de cuvinte, imagini, sunete, articulate în maniere diferite, funcţie de specificul a ceea ce se vrea transmis. În cazul afişului publicitar, cel ce constituie obiectul lucrării de faţă, se dispune numai de imagini şi cuvinte.

Imaginea/ fotografia publicitară este cel mai important element al afişului; polisemică, lăsînd lectorului libertatea de lectură, de interpretare, dar în acelaşi timp organizată, pentru ca lectorul să ajungă în final la receptarea aceluiaşi mesaj predefinit. De asemenea, ea are o componentă denotativă şi una conotativă. La nivelul lectorului, vorbim de denotaţie în termeni de identificare a elementelor vizuale şi de conotaţie în termeni de interpretare, de semnificaţii secundare, cu trimitere la un anumit cod cultural şi la o anumită atitudine. Conotaţiile sunt cele care conduc la polisemia imaginii, oferind o gamă mai largă de posibile înţelesuri decît denotaţiile. Ele constituie chiar un fel de oglindă între publicitate şi societate, o fracţiune din realitatea socială cu valorile-i corespunzătoare fiind captată aici. Dar nu sunt singurele; premisă a polisemiei este şi caracterul mesajului publicitar de a fi non-explicit, de a lăsa de gîndit în loc de a spune totul. Restrîngerea polisemiei, limitarea gamei de înţelesuri şi canalizarea spre o anumită interpretare se poate realiza prin introducerea unui mesaj lingvistic (slogan). „Legenda mă ajută să aleg un nivel bun de percepţie, [...] să identific pur şi simplu elementele scenei” spune R. Barthes. Tot el foloseşte termenul de „ancorare” pentru a descrie funcţia cuvintelor folosite ca legendă pentru fotografii. Într-adevăr, în 95% din cazurile concrete de publicitate textul e esenţial pentru apariţia unui sens, reducîndu-se astfel şi arbitraritatea interpretării. O condiţie se impune totuşi: aceea ca textul şi imaginea să se găsească într-un raport de complementaritate.

Preview document

Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 1
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 2
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 3
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 4
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 5
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 6
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 7
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 8
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 9
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 10
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 11
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 12
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 13
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 14
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 15
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 16
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 17
Percepții Asupra Mesajului Publicitar - Pagina 18

Conținut arhivă zip

  • Perceptii Asupra Mesajului Publicitar.doc

Alții au mai descărcat și

Reprezentări și Percepții ale Populației din România Față de Homosexuali

Capitolul I Perspective teoretice asupra homosexualității 1.1 Etimologia și istoria homosexualității masculine „Homosexualitatea a existat...

Inegalitatea de gen - discriminarea între femei și bărbați

Ce reprezinta inegalitatea genurilor? este o forma de exploatare/de discriminare ce incurajeaza ierarhii de tip sexist si prin urmare...

Tu Nu Ești Marfă

1.1. Titlu TU NU ESTI MARFA 1.2. Locul de desfasurare (National, regional, judetul, orasul, sau comunitatea locala) Proiectul va fi desfasurat...

Consumul și depndența de alcool in mediul adolescenților

1. Design metodologic al cercetării și intervenției psihosociale Consumul și depndența de alcool in mediul adolescenților. 1.1. Problematica...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Te-ar putea interesa și

Psihologia reclamei - afișul în campania anti-mIRC

„Advertising may be described as the science of arresting the human intelligence long enough to get money from it." - Stephen Butler...

Analiza Pieței Românești a Publicității

INTRODUCERE România a intrat de mai mult de un an de zile în criză economică şi financiară. Aceasta a afectat foarte multe domenii printre care şi...

Influența mass-media asupra opiniei publice - atitudinea consumatorilor față de publicitatea tv

Introducere Comunicarea a însoţit omul pe parcursul întregii sale existenţe şi evoluţii, în toate genurile de activităţi în care a fost implicat....

Studiu privind efectele campaniilor publicitare - campanie publicitară Vodafone Ai Bani de Dat

. CONCEPTE ÎN CAMPANIILE PUBLICITARE 1.1. PUBLICITATEA 1.1.1. Conceptul de publicitate Conceptul publicitate creează o serie de confuzii în...

Campaniile Sociale - Latura Sensibilă a Publicității

INTRODUCERE Publicitatea care prezenta perfecţiunea, o lumea de poveste cu familii ideale şi siluete perfecte s-a estompat încetul cu încetul....

Analiza comunicării publicitare din presă scrisă

INTRODUCERE Societatea contemporană este alcătuită dintr-un număr impresionant de factori şi variabile, un studiu generalist al ei presupunând...

Proiect la Marketing SC Mayo SRL

Capitolul 1 Alegerea domeniului de marketing 1.1 Conceptul de marketing În general marketingului în literatura de specialitate şi practica...

Campania de Lansare Belvedere Society Club

1. INTRODUCERE Omul modern este supus unui continuu "bombardament" informativ, din care o bună parte este formată din mesaje publicitare. Spoturi...

Ai nevoie de altceva?