Cuprins
- CAP I: NOTIUNI INTRODUCTIVE
- CAP II: TURISM RELIGIOS LA NIVEL GLOBAL
- CAP III: POTENTIAL TURISTIC RELIGIOS IN ROMANIA
- CAP IV:PRINCPALELE DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU DEZVOLTAREA TURISMULUI RELIGIOS
- CAP V:CONCLUZII
- BIBLIOGRAFIE
Extras din proiect
CAP. 1. NOTIUNI INTRODUCTIVE
1.1 Originea numelui
In mai toate dictionarele aparute pana acum se precizeaza ca din unct de vedere
etimologic,cuvanrul “turism” provine din terenul englez “tour”(calatorie) sau “to make a tour”(a face calatorie) care a fost creat in Anglia in jurul anilor 1700,pentru a desemna o actiune de voiaj in Europa.La randul sau, acest termen englez deriva din cuvantul francez “tour”(calatorie, plimbare) fiind ulterior preluat de majoritatea limbilor europene cu sens de calatorie de agreement, recreere, placere.
Din termenul “turism” a derivat si cel de “turist”, adica persoana care efectueaza calatora dupa placerea proprie.
1.2. Definirea fenomenului turistic
Prin natura lui turismul se prezinta ca o activitate economica situata la interfata altor ramuri, ceea ce determina o serie de definitii in definirea lui.
O prima incercare de definire a turismului ca fenomen social si economic apartine E. Guy Trenler si dateaza din 1880, Potrivit parerii lui turismul este :
“un fenomen al timpurilor moderne, bazat pe cresterea necesitatii de refacere a sanatatii si schimbarea mediului de cultura ,a mediului de receptivitate fata de frumusetile naturii rezultat al dezvoltarii comertului.”
Profesorul dr. W.Hunziker si K. Kropf a elaborat o definitie a turismului acceptata pe plan mondial :”Tuismul este ansamblul de relatii, de fenomene care rezulta din deplasarea si sejurul persoanelor in afara domiciliului lor ,atata timp cat sejurul si deplasarea nu sunt motivate printr-o stabilire permanenta si o activitate lucrativa oarecare”.
Dictionarul enciclopedic roman propune urmatoarea definitie a turismului:”Activitatea cu character recreativ sau sportive ,constand din parcurgerea, pe joss au cu diferite mijloace de transport a unor distante, pentru vizitarea regiuniilor pitoresti, o localitate, un obiectiv cultural,o institutie,etc”.
Cu alte cuvinte in conceptia noastra ,prin turism se intelege in primul rand ansamblul de activitati pri care omul isi pierde tipul liber calatorind in alta localitate sau tara pentru a vizita oameni si locuri, monumente si muzee, pentru a-si imbogatii cunostintele generale,pentru a se distra si in al doilea rand, industria creata pentru satisfacerea tuturor bunurilor si serviciilor solicitate de turist la locul de destinatie, la un inalt nivel calitativ.
Turismul reprezinta un fenomen ecomonico-social specific civilizatiei moderne ,puternic ancorate in viata societatii si ca atare influientat de evolutia ei,Deasemenea pri caracterul sau de masa si continutul complex,turismul antreneaza un vast potential maerial si uman cu implicatii importante asupra evolutiei economice si sociale, asupra relatiilor internationale,
1.3. Clasificara turismului si locul turismului religios in cadrul fenomenului turistic
Exista mai multe incercari de clasificare a fenomenului turistic, avand la baza criterii diferite :motivare,potential turistic, durata desfasurarii fenomenului turistic.Inca din anul1939,Poser amintea ca tip de turism:turism de recreere vara,de sporturi de iarna , de recreere la distanta ,iar in tara noastra Oancea D. mentioneaza :
• Turism balnear maritim
• Turism montan si practicarea sporturilor de iarna
• Turism de cura balneara
• Turism de vanatoare sau safari
• Turism cultural-religios
• Turism festivalier
• Turism sportiv
• Turism de reuniuni si congrese
• Turism de afaceri
Turismul cultural-religios apare ca un tip de turism diferentiat de celelalte forme de turism,cuprinde atat cultura materiala cat si cea spirituala,reprezentand o forma de valorificare a resurselor antropice.Acesta trimite obligatoriu la notiunea de patrimoniu care reprezinta componene materiale(monumente,orase de arta siturile arheologice gradini,edificii de natura religioasa sau militara) si imateriale (sarbatorile si manifestarile culturale) a identitatii oricarei societati.
Turismul de factură religioasăapare în a II-a etapă a evoluţiei turismului,numită etapa pseudo-turistică, ce coincideperioadei evului mediu timpuriu şimijlociu până în epoca renaşterii.Pelerinajele religioase se îndreptauspre Roma şi Ierusalim pentru creştini,Meka şi Medina în Arabia Saudită pentrumusulmani, Lhasa şi sanctuarele din Indiaşi Indochinapentru budişti, muntele Fujipentru japonezi.
Turismul religios ca parte a turismului cultural este acel tip de turism care are ca scop vizitarea edificiilor religioase cu implicatii de ordin spiritual.Diferenta dintre aceasta forma de turism si celelalte o constituie motivatia religioasa a turistilor.
Formele de manifestare a acestuia sunt diverse:
-vizite la locasurile sfinte;
-pelerinajele religioase;
-taberele religioase pentru tineret.
Vizitele la locasurile sfinte pot fi facute individual sau in grupuri organizate cum sunt pelerinajele sau taberele religioase,se practica de o anumita categorie de persoane si vizeaza atat promovarea valorilor culturale cat si cele spirituale, de aceea nu se poate face distinctie intre turismul cultural referindu-ne la vizitarea edificiilor religioase si turismul religios.
Pornind de la notiunea de turism cultural-religios se poate vorbi de 2 mari tendinte de calatorii:
-calatorii unifunctionala,care are un singur scop de natura religioasa, calatoriile religioase efectuate la locasele cu icoane facatoare de minuni;
-calatorii plurifunctionale,care imbina aspecte religioase ale calatoriei cu cele culturale care permit vizitarea unui numar mare de obiective turistice.
Turismul religios are o vechime de secole, manifestat de cele mai multe ori sub forme pelerinajului, el implica din partea turistilor un anumit nivel de instruire si de cultura pentru a putea aprecia obiectivele din punct de vedere al arhitecturii, al valorii si semnificatiilor spirituale.Scopul acestui tip de turism ,dincolo de nevoia de cunoastere si de placerea estetica este dorinta unei experiente divine.Aceste este motivul care sta la baza pelerinajelor determinate de traditii religioase(pelerinajul la Mecca) sau cele legate de evenimente si manifestari specifice(moaste,icoane facatoare de minuni).
Oricare ar fi motivele ce stau la baza sa,fie ca este vorba de interes istoric sau doar devotament spiritual, turismul religios atrage un numar mare de turisti.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Turism Religios si Premizele Dezvoltarii Lui.doc