Extras din seminar
SERVICIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT –
PARTE COMPONENTĂ A ECONOMIEI
NAŢIONALE
3.1. ROLUL SERVICIILOR DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL
ECONOMIEI NAŢIONALE
Despre educaţie s-a vorbit mult ca mijloc de dezvoltare şi realizare personală. În
societăţile democratice este de la sine înţeles că acest mijloc trebuie să fie la dispoziţia
toturor, fără deosebire de clasă socială, aptitudini, religie, rasă, sex, apartenenţă etnică,
precum şi de vârstă, în anumite ţări. De asemenea, când vorbim despre educaţie ne
gândim adeseori la alfabetizare şi avem tendinţa să asimilăm programele de educaţie cu
programele de optimizare a resurselor umane şi a capitalului uman. Bineînţeles a lupta
contra analfabetismului şi ignoranţei, a transmite un corpus de cunoştinţe din generaţie în
generaţie sunt obligaţii importante ale sistemelor de educaţie, dar nu sunt desigur unicele.
Educaţia trebuie să facă şi altceva. Educaţia nu vizează doar individul şi
dezvoltarea sa personală, ea vizează de asemenea grupurile şi colectivităţile. Şcolile,
îndeosebi, pot fi considerate ca locuri publice ale democraţiei, sau ca zone culturale
publice, în cadrul cărora elevii, studenţii îşi dobândesc competenţe sociale, ca gestiunea
sau reglementarea conflictelor. Sunt condiţii prealabile indispensabile unei coexistenţe
paşnice în societăţile plurietnice şi pluriculturale.
Educaţia apare ca o activitate deschisă şi instituţiile de învăţământ ca nişte locuri
publice, în care competenţele sociale sunt în permanenţă puse în discuţie. Sunt locuri
unde se găsesc indivizi de origini foarte diverse, deci locuri ale vieţii publice care
concentrează un maximum de potenţiale conflicte sociale.
Din aceste condiţii instituţiile de învăţământ şi şcolile constituie locurile de
formare, unde se modelează competenţele şi unde se reflectă problemele sociale.
Nu există o semnificaţie exclusivă pentru ceea ce este educaţia. Principiile sale
variază de la o epocă la alta, de la un loc la altul, în funcţie de condiţii, de concepţia
ideologică şi politică dintr-un anume moment dat, fiind exprimate printr-un plan de
educaţie.
Întorcând-ne în timp, putem vedea în ce măsură felul în care este concepută
educaţia îmbracă diverse forme, sub imperiul istoriei şi de asemenea, a necesităţii de a
forma pentru a ocupa o anumită poziţie (A. Niskier, 2000).
Platon, de exemplu, considera că „o bună educaţie constă în a oferi trupului şi
sufletului toată frumuseţea şi toată perfecţiunea de care sunt în stare”.
În Sparta, educaţia era îndreptată spre pregătirea de războinici, fără a se manifesta
vreun interes pentru literatură sau arte; la Atena se punea accentul pe o viziune universală
asupra culturii. Romanii, preocupaţi de dorinţa de expansiune, preţuiau pregătirea
patriotului prin intermediul sistemului şcolar. Cu 2500 de ani în urmă, Aristotel însuşi în
lucrarea sa „Politica” era preocupat de problema educaţiei, recunoscând chiar că ocupaţia
sa, in vigoare în acele vremuri, era uluitoare. Nimeni nu ştia după care principiu să se
ghideze: după cel al utilităţii vieţii? Sau ar putea virtutea să fie acest principiu? Sau poate
cunoaşterea mai înaltă ar putea fi obiectivul educaţiei? Aristotel consideră că asupra
acestor trei semnificaţii nu exista consens, din moment ce ideile despre natura virtuţii
erau deja divergente.
Acest filozof şi contemporanii săi aveau păreri opuse despre ceea ce era educaţia
tineretului în acea epocă. Condiţiile sociale dominante în acel moment erau în schimbare:
de la aristocraţie se trecea la democraţie, iar Grecia era în fruntea dezvoltării comerciale
şi economice din Mediterana, provocând discuţii filozofice.
Pentru Socrate educaţia avea, în ultimă instanţă, o funcţie socială. Astfel, nu
strălucirea fiecăruia era lucrul cel mai important, ci felul în care ideile fiecăruia sunt
diseminate şi modul în care pot schimba societatea, în aşa fel, încât inteligenţa şi
moralitatea să se combine.
În epoca renascentistă omul considera indispensabilă dezvoltarea tuturor
elementelor de interes: fizice, mentale, estetice şi spirituale. Punerea în valoare a
autoexprimării şi a încrederii în om a făcut ca umanismul să devină unul dintre cele mai
semnificative evenimente ale educaţiei (A. Niskier, 2000).
Sfârşitul secolului XIX şi începutul următorului secol au fost martorii unor
importante schimbări. Atât de mult pomenita „Belle Epoque” a fost frumoasă doar pentru
unii. În timp ce pacifiştii şi războinicii se înfruntau, teoriile anarhiste îşi căutau locul sub
soare. Structurile politice, care până atunci se prezentau ca fiind solide şi imuabile, au
devenit tot mai slabe sau au îmbrăcat alte forme.
Instituţiile monarhice au dispărut aproape în toate ţările care le menţineau, iar
democraţiile sau văzut afectate de fascism şi de comunism. În chiar această perioadă au
avut loc cele două războaie mondiale, dar nimic din toate acestea nu a împiedicat mersul
spre dezvoltarea ştiinţifică şi tehnologică, precum şi spre o mare expansiune a ideilor.
Nu trebuie să ne mire că o perplexitate identică cu aceea resimţită de Aristotel îi
preocupă pe cei ce astăzi se consacră educaţiei.
Pentru toate ţările lumii, învăţământul reprezintă unul dintre serviciile cele mai
importante din categoria celor finanţate de la buget. El are rolul de a furniza cadrele
calificate necesare ramurilor economiei, de a realiza educarea permanentă a oamenilor,
de a stimula şi facilita procesul de instruire generală, contribuind astfel la dezvoltarea
societăţii, precum şi la creşterea economică. Totodată învăţământului îi revine şi sarcina
valorificării superioare a resurselor umane, dezvoltării capacităţii intelectuale şi fizice a
indivizilor. Trebuie precizat însă ca relaţia dintre învăţământ şi gradul de dezvoltare
socială este reciprocă. Nivelul la care a ajuns învăţământul, conţinutul său, aria de
cuprindere sunt determinate, la rândul lor, de gradul de dezvoltare a societăţii, de nevoile
concrete din fiecare etapă a evoluţiei sale.
Prin urmare, învăţământul trebuie analizat ca un proces dinamic, în continuă
schimbare, perfecţionare şi adaptare la nevoia socială, influenţând şi fiind influenţat de
ritmul creşterii economice.
Dacă se doreşte o analiză cantitativă a importanţei şi dimensiunilor serviciilor de
învăţământ, aceasta poate fi pusă în evidenţă printr-o serie de indicatori precum: sumele
alocate de la buget (proporţia în PIB), populaţia şcolară, evoluţia şi structura acesteia pe
forme şi trepte de învăţământ, personalul didactic şi relaţia acestuia cu populaţia şcolară,
baza materială etc. Pentru a putea realiza însă o imagine reală a serviciilor de învăţământ
se impune totuşi, şi analiza unor aspecte calitative, structurale ale acestui domeniu.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Rolul Serviciilor in Invatamant.doc