Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare

Seminar
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 11243
Mărime: 61.54KB (arhivat)
Publicat de: Mihaela S.
Puncte necesare: 0

Cuprins

  1. Introducere. 4
  2. I. Coordonate istorice ale epocii brancovenesti. 6
  3. II. Premisele politice ale martiriului Sfintilor Brancoveni. 8
  4. III. Sfarsitul tragic al Sfintilor Brancoveni. 12
  5. IV. Aducerea in tara si cinstirea moastelor Sfantului Constantin Brancoveanu. 18
  6. V. Constantin Brancoveanu in constiinta poporului roman. 20
  7. Concluzii. 22
  8. Bibliografie. 24

Extras din seminar

Introducere

Martirii au fost aceia care au pazit toate poruncile lui Hristos in viata lor zilnica si au ajuns la indumnezeire. Persecutia si chinurile pe care le-au suferit, dupa cum se vede din fericirile lui Hristos, au fost rodul contemplarii. Altfel, n-ar fi putut sa le indure.

Cuvantul martir sau mucenic provine din grecescul martir, care semnifica martor.

Din punct de vedere duhovnicesc, martiri sunt toti crestinii care si-au dat viata pentru Hristos, au suferit pentru adevar, iar marturisitorii sunt acei crestini care au marturisit credinta adevarata. Martirul este ,,o persoana care indura chinuri sau sufera moarte pentru ideile sau convingerile sale, pentru apararea unei credinte religioase" .

Clement Alexandrinul spune: ,,martir fericit si adevarat este intr-adevar cel ce marturiseste desavarsit poruncile, pe Dumnezeu si pe Hristos, pe Care, iubindu-L, L-a recunoscut ca frate si s-a daruit Lui cu totul (.)" . Martirul reprezinta ,,curatire de pacate in slava" , plenitudinea iubirii fata de Dumnezeu si fata de semeni.

In Apocalipsa Sfantului Ioan Evanghelistul, martirajul apare ,,ca o forma stralucita a sfinteniei crestine" . ,,Acestia care sunt imbracati in haine albe [.] sunt cei ce vin din stramtoarea cea mare si si-au spalat vesmintele lor si le-au facut albe in sangele Mielului" (Apoc. 7, 13-14). Sfintii martiri s-au nascut ,,ca o manifestare fireasca a credintei crestine" , pe care au marturisit-o cu statornicie si curaj, luptand chiar cu propriul lor sange si dandu-si viata pentru Hristos. Puterea pe care au primit-o de la Dumnezeu pentru a birui pe cei rai, o considerau ca o mare mangaiere, adesea ajungand sa nu simta suferintele sau vindecandu-se in chip minunat.

Sfantul Ignatie Teoforul, martirizat in anul 107, spune: ,,Focul, crucea, multimea fiarelor, taierile, risipirile oaselor, strivirea membrelor, sfaramarea intregului trup, pedepsele rele ale diavolului sa vie asupra mea, numai sa ajung la Hristos" .

Sfintii martiri ai lui Hristos au plecat din aceasta viata cu bucurie la Cel pe care L-au slujit. Martirii reprezinta un model graitor pentru umanitate, fiind imitatorii suferintei lui Hristos, cinstind patimile Lui. De-a lungul timpului, istoria Bisericii crestine a acumulat un numar foarte mare de martiri si marturisitori. Dupa moarte, ei sunt cinstiti ca sfinti. In cinstea lor se ridica lacasuri de cult, iar numele lor se dau si astazi ca nume de botez. Sfintenia acestora este simtita mai intai de poporul credincios si apoi cinstirea este generalizata de autoritatea bisericeasca prin randuiala canonizarii. Prin canonizare intelegem actiunea prin care cinstirea sfintilor este generalizata in Biserica. Multi dintre sfinti nu au fost si nu sunt canonizati oficial; totusi, acestia sunt considerati sfinti si sunt invocati.

Cantarile Bisericii, slujbele si rugaciunile lauda munca si roadele sfintilor. Martirii sunt asezati de Biserica intr-o ceata superioara celei a sfintilor preoti sau calugari. Imediat dupa martiri sunt mentionati marturisitorii care au indurat chinuri ,,in numele Domnului".

,,Veti fi urati de toti pentru numele Meu", zice Mantuitorul Hristos (Matei 10,22). Acestia au propovaduit credinta fie prin scrieri, fie prin predici orale, uneori au suferit intens, dar nu au murit ca sfintii martiri. Cele mai relevante marturii despre viata si chinurile acestora le regasim in istoria secolului XX, observand grelele incercari prin care se urmarea abaterea credinciosilor de la adevarata credinta in Dumnezeu.

Crestinismul desfiinteaza prapastia dintre Dumnezeu si om, pe cand filosofia moderna izoleaza fiinta umana de Dumnezeu, incearca sa distruga legatura de comuniune dintre divinitate si om. Scopul anumitor ideologii este acela de a-l lipsi pe om de posibilitatea implinirii spirituale, ca fiinta desavarsita, coborandu-l in randul animalelor lipsite de ratiune .

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat, in cadrul sedintei de lucru din 29 octombrie 2013, etapele pregatirilor pentru desfasurarea, in anul 2014, a evenimentelor dedicate Anului omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii si al Sfintei Impartasanii) in Biserica Ortodoxa Romana si a Anului comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni in Patriarhia Romana, fiind prezentata viata Sfintilor Martiri Brancoveni de la a caror moarte se implinesc 300 de ani in 2014.

Se cuvine astfel a vorbi despre Sfintii Martiri Brancoveni ca modele marturisitoare, facand o incursiune in timp si abordand realizarile, dar si suferinta acestora ca liant intre perioade istorice distincte si mangaiere pentru umanitatea contemporana.

Domnitorul Constantin Brancoveanu alaturi de cei patru fii ai sai, au fost martirizati la Istanbul, pe 15 august 1714, chiar de ziua Adormirii Maicii Domnului si ziua de nastere a Voievodului Brancoveanu, care la acea data implinea varsta de 60 de ani .

Bibliografie

Anania, Valeriu Din spumele marii, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1995

Badulescu, Laviniu Aurelian Pentru Dumnezeu si neam - 290 de ani de la Martiriul Sfintilor Brancoveni, Editura Agora, Craiova, 2004

Breban, Vasile Dictionar general al limbii romane, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1987

Bujoreanu, Anca Sfintii Martiri si marturisitori in epoca contemporana, Editura Fotini, Galati, 2007

Del Chiaro, Anton Maria Descrierea Tarii Romanesti, in Calatori straini despre Tarile Romane, vol. VIII, Bucuresti, 1983

Clement Alexandrinul Stromata, IV, 75,4, PSB, vol. 5, EIBMBOR, Bucuresti, 1982, p.269

Eliade, Mircea Arta de a muri, Ed. Moldova, Iasi, 1993

C. Giurescu, Constantin,

Giurescu, Dinu C. Istoria romanilor din cele mai vechi timpuri si pana astazi, Bucuresti, 1971

Ferrati, Bartolomeo ,,Copie a unei scrisori scrisa la 11 aprilie 1714 din Bucuresti", in Calatori straini despre Tarile Romane, vol. VIII, Bucuresti, 1983

Ionescu, Stefan Epoca brancoveneasca. Dimensiuni politice. Finalitate culturala, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1981

Ionescu, Stefan

Panait, Panait I. Constantin Voda Brancoveanu. Viata, domnia, epoca, Bucuresti, 1969

Iorga, N. Valoarea politica a lui Constantin Brancoveanu, Valenii de Munte, 1914

Iorga, N. Constantin Voda Brancoveanu. Viata si domnia lui, Valenii de Munte, 1914

Iorga, N. Documente privitoare la Constantin Brancoveanu, la domnia si la sfarsitul lui, Bucuresti, 1901

Panaitescu, P. P. Calatori poloni in Tarile Romane, Bucuresti, 1930

Plamadeala, Antonie Traditie si libertate in spiritualitatea ortodoxa, Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2004

Plamadeala, Antonie Marturii in documentele vremii, in De la Filotei al Buzaului, la Nicolae Balcescu si Andrei Saguna, Sibiu, Editura Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane, 1997

Popescu, Niculae M. Viata si faptele Domnului Tarii Romanesti Constantin Voda Brancoveanu, Editura Idaco...dar din har..., Bucuresti, 2013

Ramureanu, Ioan ,, Introducere generala", la Actele martirice, PSB, vol XI, EIBMBOR, Bucuresti, 1982

Tanase, Nicolae Doamna Maria Brancoveanu. Tainica Biruinta a lacrimilor, Fundatia Sfintii Martiri Brancoveni, Constanta, 2008

*** Documente inedite privitoare la istoria nationala, politica si bisericeasca, in Biserica Ortodoxa Romana, XVI, 1892

*** Mucenicia Brancovenilor, in ,,Studii, conferinte si comunicari istorice", vol. III, Sibiu, 1941

*** Sfintii Martiri Brancoveni - model de domnie si pilda de vietuire crestineasca, in rev. Atitudini, nr. 24, anul IV, august 2012

*** Mormantul Voievodului martir Constantin Brancoveanu, in ,,Biserica Ortodoxa Romana", XCVIII (1980), nr. 1-2

Preview document

Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 1
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 2
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 3
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 4
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 5
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 6
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 7
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 8
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 9
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 10
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 11
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 12
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 13
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 14
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 15
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 16
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 17
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 18
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 19
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 20
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 21
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 22
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 23
Sfinții Martiri Brâncoveni - modele mărturisitoare - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Sfintii Martiri Brancoveni - modele marturisitoare.docx

Alții au mai descărcat și

Începuturile monahismului în România

Cuvant introductiv « Monahismul este stilul de viata evanghelica consacrata rugaciunii , contemplatiei si ascezei , in retragere de lume si in...

Contribuția Sfântului Ierarh Antim Ivireanul la dezvoltarea și înfrumusețarea limbii române

Introducere Religia, ce se poate spune despre religie altceva în afara faptului că este o componentă importantă a culturii unui popor, aceasta...

Sfântul Grigorie de Nyssa

Grigorie de Nyssa (335-395), episcop de Nyssa, unul din marii părinţi capado-cieni, alături de fratele său Sf. Vasile* cel Mare şi Sf. Grigorie* de...

Canonizarea

INTRODUCERE Actul de cinstire al sfinților dăinuie de la începuturile creștinismului și este dovadă a faptului că sfințenia pe care au dobândit-o...

Constantin Brâncoveanu

În istoria posterității figura lui Constantin Brâncoveanu (1654 – 1714) s-a impus ca o personalitate aparte atât în domeniul culturii și a...

Conștiința morală

1. Noțiunea de conștiință morală Întâi de toate, este important să dăm o definiție a ceea ce înseamnă conștiința morală. Astfel, aceasta se poate...

Teologia muncii în opera Sfântului Apostol Pavel

Introducere Izvoarele învățăturii creștine evidențiază faptul că munca are un sens economic și un sens moral în viața creștinilor. Prima poruncă...

Apocrifele Noului Testament

Introducere Literatura apocrifă a Noului Testament este departe de a avea valoarea literaturii apocrife iudaice. Totuşi ea a exercitat o influenţă...

Ai nevoie de altceva?