Cuprins
- I. BIOGRAFIE
- 1.Sosirea in Tara Romaneasca
- -Tipografia domneasca , Bucuresti
- -Manastirea Snagov
- -Bucuresti, intre anii 1701-1705
- -Manastirea Govora, Valcea
- -Mitropolit al Ungrovlahiei
- II. CATERISIREA SI MARTIRIUL SAU
- III ROLUL LUI ANTIM IVIREANU IN PROPASIREA
- CULTURII ROMANESTI
- 1.Tipograf , redactor, editor, creator de limbaj
- bisericesc in limba romana
- 2. Intemeiator de tipografii, in premiera mondiala, in
- limbile araba si georgiana
- 3. Scritor, autor de lucrari bisericesti
- 4. Ctitor de lacasuri de cult
- IV. CONCLUZII
Extras din seminar
I.BIOGRAFIE
Sfantul Ierarh Antim Ivireanu, a trait intr- o perioada cand in
Tara Romaneasca stralucea cultura si arta rafinata a domnitorului
Constantin Brancoveanu. Datele cunoscute astazi despre Antim
Ivireanu sunt destul de sarace.Doua izvoare ce nu pot fi puse la
indoiala, ne prezinta originea georgiana, ivireana a lui Antim.Este
vorba de Anton-Maria del Chiaro ,secretarul de limba italiana a Sf.
Constantin Brincoveanu, domnitorul Tarii Romanesti, care era
originar din Florenta. Acesta l-a cunoscut personal pe Sf. Antim
despre care vorbeste foarte elogios in istoria sa despre Tara
Romaneasca. El afirma ca era georgian de origine si a fost luat din
frageda tinerete rob de catre turci.
Apoi, Sf. Antim insusi in majoritatea cartilor traduse sau
tiparite de el precizeaza originea sa georgiana, numindu-se ,,
Antim Ivirenu ’’ sau ,,Antim georgian de neam’’ sau ,,Antim
Ieromonahul, tipograful din Iviria ’’
Nu se stie până azi exact în ce an s-a născ (probabil în jurul
anului 1650 ) si în care anume parte a Georgiei.
De la del Chiaro, aflam numele lui de botez :Andrei iar din
,,Asezamântul Mănăstirii Antim ’’ desprindem numele părintilor
lui: Ioan si Maria.
Nu stim câtă vreme a stat în robie. Este de presupus însă că
aceasta este perioada în care a învăţat câteva limbi : greaca, din
care va traduce şi va tipări si cu care va purta corespondenţa mai
târziu cu Patriarhii de Ierusalim si Constantinopol, araba şi slava
veche, în care va tipări cărţi si este de presupus limba turcă.
După un număr de ani a fost eliberat din robie, fie datorită
talentelor sale deosebite, despre care vorbesc contemporanii săi,
fie prin răscumpărarea bănească a Patriarhiei Ecumenice sau a
georgienilor din Peninsula Balcanică.
A trăit apoi pe lângă Patriarhia Ecumenică, uimindu-i pe cei din
jur cu arta sa de caligraf, sculptor,desenator şi lucrător în broderie.
Necunoscute sunt şi împrejurările şi data venirii sale în Ţara
Românească.
SOSIREA ÎN ŢARA ROMÂNEASCĂ
Prin 1689-1690 este adus de Constantin Brâncoveanu în
Ţara Românească. Aici a învăţat limbile română şi slavonă
precum si meşteşugul tiparului. În 1691 i s-a încredinţat
conducerea tipografiei domneşti din Bucureşti, în care a imprimat
4 cărţi.
TIPOGRAFIA DOMNEASCĂ DIN BUCUREŞTI
Îl întâlnim la Bucureşti în octombrie 1691 , când tipăreşte o carte de
literatură parenetică : ,, Învăţăturile lui Vasile Macedonianul către fiul său
Leon’’,în traducerea greacă modernă a lui Hrisant Notara, nepotul
patriarhului Dositei al Ierusalimului şi urmaşul său în scaun, cu care Antim
va avea legături toată viaţa, când bune când rele.
Venirea sa în Ţara Românească ca laic trebuie situată între anii 1689-1690,
după înscăunarea Sf. Martir Constantin Brâncoveanu ( 9 noiembrie 1688 )
ca domnitor.
În octombrie 1691 în prima carte tipărită de el se semnează ca Ieromonah
Antim.
În Ţara Românească, modestul şi străinul Ieromonah Antim a fost chemat
să joace un rol important. El n-a trecut sub tăcere ceea ce ochiul său ager a
observat de-a lungul celor 26 de ani, petrecuţi pe pământ românesc.
În scrierile sale a conturat atmosfera vremii în care a trăit , observând neajunsurile şi condamnând scăderile, făcându-ne nouă o imagine a stărilor de lucruri din Ţara Românească în jurul anului 1700. Se constată în acea vreme o întărire în putere a unui mic număr de familii boiereşti cu întinse moşii, în frunte cu familia Cantacuzino, în mâinile cărora se concentrează cea mai mare parte a pământurilor din ţară şi care devin atotputernici pe domeniile lor.
Domnitorii Ţării Româneşti le-a acordat privilegii acestor familii boiereşti, care prin abuzuri au îngrădit si au desfiinţat drepturile ţăranilor, au robit în mod silit sate prin mărturii mincinoase şi acte false, de care grăiesc multe documente ale timpului.
La această situaţie trebuie adăugată si mărirea birurilor care apăsau greu pe umerii populaţiei sărace de la sate şi care la sfârşitul secolului al XVII lea devin de nesuportat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Viata si Activitatea Mitropolitului Antim Ivireanul.doc