Extras din curs
INTRODUCERE
I. IMAGINEA VULGARIZATĂ A LUI DUMNEZEU
1. Fiinţă misterioasă, superioară, protectoare
2. Vizibilă, în anumite condiţii, localizabilă spaţio-temporal
II. DUMNEZEU ÎN CREŞTINISM
- Transcendenţă lume suprasensibilă
III. ISOTIRA ACESTEI IDEI
1. Şcoala Eleată
a) Xenophanes din Colophon
- Monoteism(!) VS politeism
- VS antropomorfizarea zeilor
- forme omeneşti
- ,,Dacă boii şi caii şi leii ar avea mâini, sau dacă, cu mâinile, ar şti să deseneze şi să plăsmuiască precum oamenii, caii şi-ar desena chipuri de zei asemenea cailor, boii asemenea boilor şi le-ar face trupuri aşa cum fiecare dintre ei îşi are trupul.”
- ,,...etiopienii spun că zeii lor sunt cârni şi neegru, tracii că au ochii albaştri şi părul roşu... “
- păcate şi slăbiciuni omenieşti
- monoteism:
- totul este Unu, indivizibil, nemişcat, neschimbător = Dumnezeu
- accesibil: doar prin raţiune
- simţurile → către şi despre cele schimbătoare şi perisabile
b) Parmenides din Elea
- calea convingerii (a raţiunii)/calea opiniei (a simţurilor)
- fiinţa
- neschimbătoare, nemişcată, identică cu sine, fără început, fără sfârşit
- devenirea = iluzie a simţurilor
2. Viziunea opusă: Heraclit din Ephes: devenirea = realitatea/existenţa (stabilitatea) = aparenţa
3. Sinteza:
Platon
a) Lumea lucrurilor: perspectiva heracleitică – lumea sensibilă → doxa
b) Participarea (métexis)
c) Lumea ideilor: perspectivă parmenidiană – lume suprasensibilă → epistema
- Binele
- domneşte în inteligibil adevăr şi intelect
- cauză a tot ce este drept şi frumos
- Plotin: echivalează Binele platonician cu Dumnezeu
- unul, simplul, veşnicul, infinitul
- cauză a tot ce există
- transcendent
- neschimbător (neschimbabil)
- acces doar prin raţiune
IV. CONCEPTUL ,,DUMNEZEU” CA PRINCIPIU EXPLICATIV
1. Perspectivă epistemologică (Descartes)
a) a face posibilă cunoaşterea directă
b) autorul ideilor clare şi distincte
2. Perspectivă ontologică
a) Cauză transcendentă a lumii (crezul creştin)
b) Substanţă imanentă a lucrurilor (Spinoza)
- Panteism
- Deus sine Natura
- Infinitate de atribute; cunoaştem doar:
- întinderea → creator al celor materiale, localizabile spaţio-temporal
- cugetarea → raţionalitatea existenţei
- ne permite explicarea lumii ca tot unitar, necreat şi nepieritor, infintă în atributele sale
c) cauză primă a lucrurilor (Aristotel)
- motorul prim: permite explciarea mişcării tuturor lucrurilor (Dumnezeu este act pur)
Preview document
Conținut arhivă zip
- Conceptul Filosofic de Dumnezeu.doc