Democrația - privire teoretică - note de curs

Curs
9/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 133 în total
Cuvinte : 82758
Mărime: 342.69KB (arhivat)
Publicat de: Timea Boboc
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. Ana Rodica Staiculescu

Extras din curs

Unul dintre cele mai remarcabile elemente ale politicului în lumea contemporana este uimitoarea popularitate a democratiei. Exista azi putini oameni, fie lideri politici importanti, fie simplii cetateni si supusi, care sa nu predice democratia si sa nu se pretinda a fi democrati. Cu exceptia fascistilor, a nazistilor si a altor câteva, cu totii par a fi de acord ca democratia este de dorit. Dar aceasta întelegere apare în mijlocul unui conflict ideologic puternic, uneori chiar violent. Cum este posibil acest lucru ? Cum pot oameni împartasind ideologii diferite – liberali si socialisti, comunisti si conservatori – sa creada în valoarea democratiei ?

Un raspuns ar fi sa spunem ca multi utilizeaza cuvântul „democratie” într-un mod ipocritic. Cu alte cuvinte, democratia este atât de populara, încât fiecare va încerca sa-si lege propria ideologie de ea, oricare ar fi aceasta. De exemplu, fosta denumire a Germaniei de Est înainte de caderea regimului comunist în 1989-1990 era Republica Democrata Germana. Iar guvernamântul acestei „democratii” limita strict libertatea cuvântului si scotea efectiv în afara legii competitia politica. Retinând acest exemplu, dar si altele, unii critici s-au plâns ca termenul „democratie” a fost utilizat gresit de atâtea ori, încât i s-a pierdut orice înteles.

Un al doilea raspuns ar fi ca adeptii diferitelor ideologii au pur si simplu idei diferite despre cum se realizeaza democratia. Aproape toti sunt de acord ca democratia este un lucru bun, dar nu sunt de acord despre cum ar fi mai bine sa fie realizat. De exemplu, cei mai multi oameni din SUA considera dictatura ca fiind un regim evident nedemocratic, dar Mao Zedong, liderul Partidului Comunist Chinez pentru mai mult de 40 de ani, a sustinut ca guvernamântul sau a fost o „dictatura democratica a poporului”. Aparent, Mao nu a vazut nici o contradictie în aceasta, deoarece el credea ca China avea nevoie de o perioada de dictatura pentru a pregati calea spre democratie. Astfel, exista poate o întelegere reala larg raspândita cum ca democratia este adevaratul tel sau scop al activitatii ideologice iar neîntelegerile apar numai în ceea ce priveste mijloacele de atingere a acelui scop.

Desi ambele pozitii pot avea meritele lor, credem ca un al treilea raspuns ofera o mai adânca perspectiva asupra problemei. Si acesta este ca oameni diferiti înteleg prin „democratie” lucruri diferite. Ei pot cu totii sa doreasca sa ajunga la sau sa promoveze democratia, dar nu sunt de acord asupra modului în care sa se faca acest lucru, deoarece nu sunt de acord asupra a ceea ce este cu adevarat democratia. În ceea ce priveste ideologiile politice, putem spune ca democratia este un ideal pe care îl îmbratisaza majoritatea ideologiilor; dar datorita faptului ca au întelegeri foarte diferite asupra a ceea ce este democratia, ele tind spre aceasta în moduri diferite. Pot intra în conflict unele cu altele în încercarile lor de a-si atinge sau de a-si promova propria conceptie despre democratie.

Deci democratia este, ca si libertatea, un concept esentialmente contestat. Idealul democratic însusi este profund implicat în conflictul ideologic al lumii moderne. Pentru a întelege acest conflict, trebuie sa stim mai multe despre democratie si despre idealul democratic. Trebuie sa stim mai ales ce a însemnat la origini „democratie” si de ce numai în ultimii aproximativ 150 de ani democratia a fost considerata ca o forma dezirabila a guvernamântului si societatii.

Originile democratiei

„Democratia” ca termen si democratia ca forma a vietii politice îsi au ambele originea în Grecia antica. Termenul provine de la combinarea substantivului demos însemnând „oameni” sau „oameni obisnuiti” si verbul kratein, a stapâni.

Pentru greci, demokratia înseamna guvernarea de catre oameni obisnuiti, dintre care multi erau needucati, fara experienta si saraci. Deoarece acesti oameni formau majoritatea cetatenilor, democratia a fost identificata, asa cum se întâmpla adesea în zilele noastre, cu guvernarea de catre majoritate. Dar este important sa notam ca aceasta majoritate consta în principal dintr-o singura clasa, demosul. Multi greci au înteles democratia ca fiind o forma de conducere a unei clase – guvernare prin si în beneficiul clasei inferioare sau a clasei muncitoare. Astfel, ea se opunea aristocratiei, conducerea de catre aristoi – „cei mai buni”, cei despre care se presupunea ca erau cei mai în masura sa guverneze.

Centrul activitatii în Grecia antica, ce nu era unita sub un guvern unic, era polis-ul care se autoguverna, sau orasul-stat. Atena, cel mai mare polis se dovedeste a fi cel mai potrivit exemplu de oras stat democratic. De-a lungul celei mai mari parti din a doua jumatate a secolului al V-lea î.Hr., perioada cunoscuta ca Vârsta ed Aur a Atenei, atenienii îsi considerau polisul ca fiind o democratie. Nu toti au acceptat de buna voie aceasta stare de lucruri, dar cei care au facut-o se pare ca au aderat cu entuziasm la democratie. Cuvintele atribuite lui Pericle (Oratia Funerara), cel mai faimos conducator al democratiei ateniene evidentiaza acest lucru:

Forma noastra de guvernamânt nu rivalizeaza cu institutiile altora. Nu-i copiem pe vecinii nostrii, ci suntem un exemplu pentru ei. Este adevarat ca suntem numiti o democratie, deoarece administratia de afla în mâinile celor multi, si nu ale celor putini. Dar în timp ce legea asigura dreptate egala tuturor în disputele lor particulare, este recunoscuta si cerinta de a fi cel mai bun; si atunci când un cetatean se distinge în vreun fel, el este preferat pentru functii publice nu ca un privilegiu, ci ca o rasplata a meritului sau. Saracia nu este o piedica, dimpotriva, un om poate aduce beneficii tarii sale [polis] oricât de obscura ar fi conditia sa1.

Cuvintele lui Pericle fac referire la tensiunea dintre aristocrati si democrati în Atena Antica. Aristocratii, în general, credeau ca numai cetatenii înstariti, cei cu proprietati importante si de familie buna erau într-adevar capabili sa guverneze. Cu toate acestea, Pericle si democratii erau de parere ca cei mai multi dintre cetateni erau capabili de a guverna cu conditia sa-si ia din timpul destinat fermelor si muncii lor. Pentru aceasta în democratia ateniana cetatenii erau platiti cu un salariu zilnic mediu care sa le permita tuturor, si bogati si saraci, sa participe la adunari si sa decida politica prin vot direct. Ca o dovada a încrederii pe care o aveau în demos, atenienii ocupau un anumit numar din posturile politice nu prin vot, ci în urma tragerii la sorti.

Onoratia Funerara a lui pericle sugereaza, de asemenea, o alta distinctie de mare însemnatate pentru atenieni, aceea între cetatenii interesati de treburi publice (polites) si persoanele care îsi urmareau doar propriul interes (idiotes). În Atena, spunea Pericle,

Un cetatean atenian nu neglijeaza statul [polis] deoarece el are grija de propria sa gospodarie; si chiar si aceia dintre noi care au fost implicati în afaceri au o foarte buna idee despre politica. Numai noi privim un barbat care nu este interesat în problemele publice, nu ca fiind un caracter daunator, ci unul fara de folos; si daca putini dintre noi initiaza o politica, noi cu totii o judecam temeinic2.

Chiar mai semnificativ pentru democratia ateniana era un alt aspect al notiunii de cetatenie. Pentru a fi cetatean, individul trebuia sa fie adult, liber, barbat atenian. Femeile, strainii rezidenti si sclavii (care formau majoritatea populatiei erau cu totul exclusi). De fapt, numai unul din zece locuitori ai Atenei era cetatean. Din punct de vedere al sfârsitului secolului XX, democratia ateniana poate fi numita cu greu democratie.

Aceasta judecata devine si mai izbitoare când avem în vedere ca democartia ateniana le asigura o protectie redusa a drepturilor minoritatilor. Toti cetatenii erau egali în fata legii, dar aceasta nu înseamna ca orice cetatean era liber sa-si exprime parerile, oricât de nepopulare ar fi fost acestea. Adunarile ateniene îndepartau uneori din Atena, temporar, cetateni, fara proces si chiar fara a li se aduce acuzatii legale, numai pentru ca majoritatea adunarii considera acesti cetateni ca reprezentând un pericol pentru polis. Aceasta era practica ostracizarii, numita astfel dupa scoica sau ciobul (ostrakon) pe care cetatenii Atenei scriau numele celor pe care doreau sa-i îndeparteze.

Preview document

Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 1
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 2
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 3
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 4
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 5
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 6
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 7
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 8
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 9
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 10
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 11
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 12
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 13
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 14
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 15
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 16
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 17
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 18
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 19
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 20
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 21
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 22
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 23
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 24
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 25
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 26
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 27
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 28
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 29
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 30
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 31
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 32
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 33
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 34
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 35
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 36
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 37
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 38
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 39
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 40
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 41
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 42
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 43
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 44
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 45
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 46
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 47
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 48
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 49
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 50
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 51
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 52
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 53
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 54
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 55
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 56
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 57
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 58
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 59
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 60
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 61
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 62
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 63
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 64
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 65
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 66
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 67
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 68
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 69
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 70
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 71
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 72
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 73
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 74
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 75
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 76
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 77
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 78
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 79
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 80
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 81
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 82
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 83
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 84
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 85
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 86
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 87
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 88
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 89
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 90
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 91
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 92
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 93
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 94
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 95
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 96
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 97
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 98
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 99
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 100
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 101
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 102
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 103
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 104
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 105
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 106
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 107
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 108
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 109
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 110
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 111
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 112
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 113
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 114
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 115
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 116
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 117
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 118
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 119
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 120
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 121
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 122
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 123
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 124
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 125
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 126
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 127
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 128
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 129
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 130
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 131
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 132
Democrația - privire teoretică - note de curs - Pagina 133

Conținut arhivă zip

  • Democratia - Privire Teoretica - Note de Curs.doc

Alții au mai descărcat și

Politici de sănătate publică

Orice pacient are dreptul la metode de planificare familiala eficiente si lipsite de riscuri ” Legea 46/21.01.2003 privind drepturile pacientului...

Sociologie Politică

În mod normal, când vorbim despre sociologia politica, încercând s-o definim, ne gândim automat la urmatorul gen de definitie: “sociologia politica...

Curs Sociologie

Introducere Materialul didactic cuprins în acest curs urmareste sa satisfaca trei feluri de necesitati identificate: Mai întâi, si cel mai...

Emigrarea românilor

Milioane de oameni au intors spatele unei Romanii a tuturor posibilitatilor. Spiritul si litera spagii, salariul-fantoma pe care nu-l vezi pe...

Consumul de Alcool și Droguri la Tineri

Argument Traim într-o societate care se schimba din ce în ce mai repede.Nu mai avem timp sa ne cunoastem pe noi însine pentru ca trebuie sa...

Dependența de Muncă

DATA: 09.11.2009 TITLUL: METODE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ :GRUPUL TEMA: DEPENDENŢA DE MUNCĂ SCOP: INFORMAREA MEMBRILOR GRUPULUI DESPRE WORKAHOLISM...

Comunicarea de Masă

CLASIFICAREA TEORIILOR COMUNICÃRII ÎN MASÃ Încã de la începutul comunicãrii de masã, sociologii si specialistii în teoria comunicãrii au cãutat sã...

Chestionarul și Interviul

1. Cercetarea comunicationala vs. cercetarea jurnalistica. Experimentul 2. Esantionul – element reprezentativ al cercetarii 3. Intrebarile –...

Ai nevoie de altceva?