Cuprins
- Capitolul 1 – Motivatia subiectului pag. 1
- Capitolul 2 – Istoricul drogurilor pag. 2
- Capitolul 3 – Clasificarea drogurilor sub diferite aspecte pag. 8
- a) Sensul termenilor pag. 8
- b) Criteriile de clasificare si clasificarea drogurilor pag.10
- Capitolul 4 – Tabloul clinic al drogurilor pag. 14
- a) Opiacee pag. 14
- b) Droguri stimulante ale SNC pag. 22
- c) Droguri inhalante pag. 40
- d) Droguri deprimante ale SNC pag. 45
- e) Droguri halucinogene pag. 53
- f) Alcoolul pag. 64
- g)Politoxicomaniile pag. 71
- Capitolul 5 – Tratamentul dependentei pag. 73
- a)Factori preventivi si factori de risc in prevenire pag. 73
- b)Terapia de familie in contextul romanesc actual pag. 77
- Capitolul 6 – Incadrare juridica pag.78
- a) Drogurile in contextul international si intern pag.78
- b) Legea 522/2004 pentru modificarea si completarea Legii 143/2000 si art 312 Cod Penal pag. 83
- c) Sanctionarea traficului si a altor operatiuni ilicite cu substante aflate sub control national pag. 93
- Concluzii pag.102
Extras din proiect
Capitolul 1
MOTIVATIA SUBIECTULUI
La prima vedere, notiunea pare sa fie simpla, lipsita de orice complicatii. Cand un nestiutor foloseste termenul de “toxicomanie” este convins ca ii cunoaste perfect sensul exact, fara sa isi dea seama ca nu orice drog poate provoca toxicomania propriu-zisa.
In spirala ascensiunii sale pe treptele istoriei, omenirea a avut de intampinat obstacole nenumarate, primejdii, inamici. Omul a infruntat calamitatile naturale, a supravietuit epidemiilor, care au secerat, milioane de vieti, a rezistat foametei, a cunoscut tragedia cotropirilor straine, distrugerile navalitorilor populatiilor migratoare, chinurile sclaviei, ororile colonianismului, crimele genocidului, nenorocirile razboaielor mondiale. Toate aceste tragedii care s-au abatut asupra tarilor si popoarelor au avut insa intotdeauna un inceput si un sfarsit, chiar daca unele dintre ele au putut sa dureze decenii si secole, chiar daca altele, ca razboaiele de exemplu, au revenit din nou si din nou, la diferite intervale ca sa indolieze caminele oamenilor in diferite regiuni ale globului.
Spre deosebire de alte calamitati pe care omenirea le-a avut de infruntat de-a lungul existentei sale framantate, flagelul drogurilor s-a inscris in traiectoria timpului nu numai printr-o virulenta deosebita, dar si prin persistenta sa, devenind un insotitor perfid si tenace al generatiilor. De la epoca de piatra si pana in zilele noastre, nici un flagel nu a numarat atatea victime ca patima straveche a acestor substante euforice, narcotice, halucinogene, hipnotice, afrodisiace.
Este paradoxal ce se intampla in lumea contemporana care cunoaste electronica si masinile de calcul, energia atomica, in timp ce multi tineri se refugiaza, pe calea consumului de substante toxice, intr-o lume derealizata, halucinanta, si, intr-o realitate onirica din care certitudinea intoarcerii nu le-o poate nimeni oferi inaintea intreprinderii unei asemenea “calatorii” absurde in esenta sa .
In zilele noastre ritmul de viata al anumitor oameni este incompatibil cu posibilitatile normale ale organismului lor. In aceste conditii consumul de droguri este tocmai incercarea iluzorie a acestora de a recupera energii iremediabil pierdute, de a invinge legile firii pe cai artificiale.
Exista oameni dezechilibrati din nastere, cu inclinatii pentru acest viciu, dar si medii periculoase, perioade favorabile, victime numeroase ale imprejurarilor nefaste si care, in alte conditii, ar fi putut evita prabusirea in lumea cruda si extrem de reversibila a consumului de droguri.
Capitolul 2
ISTORICUL DROGURILOR
Inca din antichitate oamenii au constatat ca unele plante au proprietati ce pot inlatura diferite dureri, pot vindeca anumite afectiuni, creand totodata unele senzatii placute sau pot provoca senzatii stranii, deformand trecerea timpului, perceptia culorilor si sunetelor.De cand oamenii au devenit constienti de acese efecte,drogurile au fost utilizate atat in activitatile cu caracter terapeutic cat si in practicile mistico religioase.Se considera ca nu exista pe pamant,exceptand alimentele, alte substante care sa fie atat de intim asociate vietii popoarelor, in toate tarile si in orice timp, ca drogurile .
Termenul “drog” este provenit fie din cuvantul persan “droa”, care inseamna “miros aromatic”, fie din evreiescul “rahab” care inseamna “parfum”, fie din cuvantul olandez “droog” care desemna, in urma cu circa 200 de ani, “substantele vegetale comercializate in farmacii”. In limba engleza, termenul “drug”desemneaza orice produs medicamentos . In sens stiintific,”drog” inseamna orice substanta care are capacitatea de a determina o stare de dependenta .
Omul preistoric a aflat, cu mirare si teama proprietatile extraordinare ale drogului asupra organismului sau, descoperindu-le accidental, cand culegea plante si radacini din lumea ciudata si agresiva care il inconjura . Prin repetitie, aceste noi trairi s-au fixat in memoria colectiva, efectele curative ori excitante ale diferitelor plante capatand o aura magica, exploatata in timp, de cei interesati de acest lucru .
Obarsia drogului este contemporana cu cea a nasterii practicilor mistico-religioase, cu aparitia primelor altare de cult din temple, ele constituind o parte intrinseca a culturii religioase la multe popoare, inspirand uneori , ritualuri exotice, la care s-a facut apel vreme indelungata .
Acordand drogurilor esenta divina, omul credea ca, prin consumarea lor poate accede in lumea zeitatilor responsabile de viata si sanatatea sa.
Maurice Privat in lucrarea sa “La loi des etoiles” arata ca magia nu apartine nimanui, aceasta fiind arta de a produce efecte fara cauze . Acest lucru e dovedit printr-o sumara trecere in revista a unor practici, obiceiuri si bauturi miraculoase, investite din negura vremurilor cu puteri supranaturale, deoarece nu li se putea da o alta explicatie . Se presupune ca biblicul Moise, arhiveneratul Budha, stralucitul Pitagora, ca de altfel toti oamenii de cultura ai antichitatii, cunosteau puterile secrete ale drogurilor .
Contemporanii faraonului Amenophis І cunosteau multe remedii pentru diferite suferinte, preparate din opiu, iar vechii afgani, inca cu trei milenii in urma se foloseau de proprietatile sedative ale aceleiasi substante .
Tendinta medicala a poporului nostru indica folosirea semintelor de mac in infuzie, pentru linistirea copiilor agitati in perioada aparitiei dentitiei . Tot traditia ne previne asupra faptului ca e periculos sa dormi in lanurile de canepa ori in apropierea canepei proaspat recoltate .
Dintre bauturile magice sunt cunoscute “amirta” si “soma ”, apreciate si des pomenite, preparate in India . In Persia era folosita “haama”care facea concurenta ambroziei olimpiene . Soma, initial o bautura cu proprietati imbatatoare era oferita de preoti zeilor hindusi, insa, de-a lungul anilor s-a transformat, devenind ea insasi o divinitate careia i se dedicau imnuri si i se aduceau ofrande, considerandu-se ca prin consumul ei se obtine nemurirea . Soma va deveni astfel zeul bauturii, dar si tatal lui Budha, in mitilogia budhista .
Graalul, mult ravnitul si mult cautatul potir de catre cavalerii ratacitori din vremea regelui Arthur si a Mesei Rotunde, nu era initial, decat o simpla credinta a celtilor, vesnic tanjitori dupa regasirea unei miraculoase bauturi a stramosilor lor . Eterna cautare a Graalului nu este astfel, decat un simulacru de identitate a bauturii, al carei secret s-a pierdut in negura secolelor, considerata bautura zamislitoare de viziuni, inainte ca dogma crestina sa o transforme in potirul Sfantului Graal .
Se spune ca inaintea rastignirii pe cruce, lui Iisus Hristos i se administrase, pentru a rezista chinurilor, o bautura numita paska . Aceasta se obtinea de catre evrei din otet si absint .
Faimosii samani siberieni cunosteau si preparau o alta bautura magica numita braga, prin infuzarea unor ciuperci cu proprietati puternic halucinogene, ale caror efect era resimtit de indata si pentru mult timp .
S. Tokarev, in lucrarea “Religia in istoria popoarelor lumii”, arata ca locuitorii Americii de Nord foloseau inca din negura vremurilor, la ceremoniile lor mistico-religioase, bauturi obtinute din plante cu insusiri halucinogene, ce deformau in mod net perceperea realitatii, dand nastere la vedenii, care ulterior deveneau ele insele un obiect de veneratie pentru cei carora le aparusera .
Preview document
Conținut arhivă zip
- Drogurile - Expertiza Medico-Legala si Incadrare Juridica.doc