Cuprins
- PRIVIRE GENERALA ASUPRA CREATIEI CORALE
- ROMANESTI POSTBELICE.
- 1.1 Contextui social-cultural 2
- 1.2 Considerafii generale asupra muzicii corale romanesti postbelice 5
- 1.3 Orientari stilistice si elemente de limbaj muzical folosite de 6
- compozitorii romani in principalele genuri ale muzicii corale:
- 1.3.1 Cantecul de masa;
- 1.3.2 Miniatura corala;
- 1.3.3 Poemul coral;
- 1.3.4 Madrigalul
- 1.4 Preocuparile compozitorilor romani pentru muzica pentru copii 13
- ALEXANDRU PASCANU-PERSONALITATE MARCANTA
- A MUZICII ROMANESTI
- 2.1 Alexandru Pa$canu-date biografice 20
- 2.2 Lista de lucrari 22
- 2.3 Creatia corala a lui Alexandru Pascanu 29
- 2.4 Cantece si coruri pentru copii 30
- 2.5 Locul creafiei compozitorului Alexandru Pascanu m muzica 31
- romaneasca
- ORIENTARI STILISTICE SI ELEMENTE DE LIMBAJ
- MUZICAL IN CREATIA PENTRU COPII A LUI
- ALEXANDRU PASCANU
- 3.1 Tematica 33
- 3.2 Melodia 37
- 3.3 Ritmul 39
- 3.4 Armenia si polifonia 41
- ANALIZE MUZICALE
- 4.1 Chindia 44
- 4.2 In tabara 49
- 4.3 Ah, ce bucurie... 52
- 4.4 Cantecel de vote buna 55
- ROLUL CANTECULUI PENTRU COPII IN EDUCATIA
- SCOLARILOR 58
- BIBLIOGRAFIE . 63
Extras din proiect
PRIVIRE GENERALA ASUPRA CREATIEI CORALE ROMANESTI POSTBELICE
1.1 CONTEXTUL SOCIAL-CULTURAL .
Perioada postbelica in care , de fapt, Romania a fost inclusa in ceea ce s-a
numit "lagarul socialist", poate fi imparfita In doua etape:
Etapa I 1944-1947 , care debuteaza cu iesirea din coalifia hitlerista si
trecerea de partea fortelor aliate , cu obligatiile cunoscute , incheindu-se cu
eliminarea monarhiei constitutionale.In ciuda greutatilor , a fost o etapa in care
sperantele , dorinta de munca si bucuria creatiei incepeau sa capete din nou o
anumita consistenta si pretuire.In viata spiritula se afirma. o noua generatie de
scriitori , artisti plastici si compozitori , generatie care va domina miscarea
literar-artistica. din a doua jumatate a secolului nostru.Dintre acestia amintim :
scriitorii Stefan Augustin Doinas , Radu Stanca ; pictorii Bradut Covaliu , Ion
Pacea s.a. ; compozitorii Alexandru Pascanu , Pascal Bentoiu , Anatol Vieru ,
Valentin Gheorghiu , Dumitru Capoianu , Theodor Grigoriu s.a.
Etapa a-II-a 1947-1989 , reprezentand aproape intreaga perioada postbelica. Ea
poate fi impartita , la randul ei , in trei momente determinate de conditiile-
interne si internationale , de alternanta dintre "inghetul" si "dezghetul" vietii
politice , cu consecinte importante , grave chiar , asupra conditiilor existentei
materiale si spirituale , precum si a relatiilor cu tarile vecine sau cu tarile
occidentale.In contextui acestei etape , viata literar-artistica a inregistrat
evenimente , atitudini , masuri si practici contradictorii , realitatile culturale
flind dominate de birocratie , dezinteres pentru valorile autentice si
preocuparea sistematica pentru promovarea productiilor si manifestarilor
culturale.Inceputurile s-au facut prin importarea teoriei realismuluii socialist si
aplicarea ei fortata in intrega viata spirituala insotita de impunerea nelimitata a
limbii ruse , a literaturii si artei ruse si , mai ales , sovietice. Aceasta actiune a
fost insotita de limitarea cunoasterii culturii occidentale , de aplicarea riguroasa
a cenzurii la adresa artei si literaturii nationale.In acest sens , de pilda ,
cunoasterea creatiei lui Mihai Eminescu s-a relizat in scoala mai ales prin
poeziile Imparat fi proletar si Viata ; poetii Octavian Goga , Lucian Blaga ,
Tudor Arghezi si altii au fost , daca nu interzisi sau chiar privati de libertate ,
ignorafi.Nici valorile culturii muzicale nu s-au bucurat de un tratament mai
fericit. Bunaoara , din creatia lui George Enescu , suspectat pentru ca dupa 1946
nu a revenit in tara si, totodata , pentru opinii "reactionare", se cantau doar cele
doua rapsodii; compozitorul si profesorul Mihail Jora a fost scos pentru un timp
din invatamant; doua din capodoperele muzicii noastre - Oratoriile bizantine
de Pasti si de Craciun de Paul Constantinescu - nu au putut fi interpretate in
mod curent.In anul 1950 se intrerupe activitatea conservatoarelor din Timisoara
si lasi - ramanand in tara doar doua institute de invatamant superior la Bucuresti
si Cluj.
In aceasta atmosfera predominant anticulturala a existat momentui anilor
1965-1971 care a trezit not sperante , actiuni , initiative si stradanii
creatoare,innoitoare si de o remarcabila valoare.Relativa independenta fata de centrul
lagarului socialist , dezghetarea relafiilor dintre U.R.S.S. si S.U.A. , au
favorizat stabilirea unor legaturi mai consistente cu tarile occidentale si
realizarea unor schimburi constante de valori materiale si spirituale.Contactele
cu manifestarile diverse si realizarile originale , de o profesionalitate
indiscutabila , realizari cunoscute partial doar de cei care s-au strecurat peste
hotare printr-o excursie sau cu o bursa , au marcat definitiv evolutia culturii
noastre ,exercitand o influenta benefica si asupra miscarii culturale din anii
urmatori.In domeniul muzicii se afirma tot mai multi interpreti pregatiti in
scolile din tara , iar viata muzicala se imbogateste cu manifestari de prestigiu
(Festivalul si Concursul International "George Enescu"-1958; Festivalul
muzicii de camera de la Brasov-1969; Festivalul "Timisoara muzicala"-1971;
Festivalul studentesc "Vacante Muzicale"! de la Piatra Neamt-1972; Festivalul
Muzicii Romanesti de la lasi-1973 ,etc.).Activitatea muzicologica se afirma m
sfera criticii muzicale , a etnomuzicologiei , istoriografiei , esteticii si stilisticii
muzicale sau a bizantinologiei.Activitatea componistica este domeniul care a
demonstrat potentialul creator si profesionalitatea fenomenului muzical
romanesc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cantece si Coruri pentru Copii in Creatia lui Alexandru Pascanu.doc