Proiect didactic - matematică distractivă

Proiect
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1530
Mărime: 57.94KB (arhivat)
Publicat de: Catrina Ștefan
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. 1. Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii în scopul elaborării unor exemple semnificative de proiectare a itemilor de matematică distractivă calitativ superiori;
  2. 2. Dezvoltarea capacităţilor de comunicare, explorare/investigare şi rezolvare de probleme care verifică, mai ales, calitatea învăţării şi a capacităţii de activităţi viitoare, utilizând limbaj matematic riguros;
  3. 3. Dezvoltarea interesului şi a motivaţiei pentru studiul şi aplicarea matematicii folosind elemente de sprijin din disciplina opţională ,,Matematică distractivă”.

Extras din proiect

ARGUMENT

Disciplina opţională ,,Matematică distractivă” urmăreşte formarea şi dezvoltarea

componentei logico-matematice a comportamentului aptitudinal al elevilor dotaţi şi motivaţi pentru învăţarea matematicii.

Încă din clasele mici ale învăţământului elementar, se impune stimularea intelectului, a gândirii logice, a judecăţii matematice la elevi, încât matematica să devină o disciplină plăcută, atractivă, convergentă spre dezvoltarea raţionamentului, creativităţii şi muncii independente.

Prin această programă doresc să ajut elevii să privească matematica şi altfel, nu doar ca pe un complicat şir de exerciţii şi probleme.

“Jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieţii. Jocul este singura atmosferă în care fiinţa psihologică cere să respire şi, în consecinţă, să acţioneze.”(Claponde, “Psychologie d’enfantes”). Şi de aici importanţa majoră pe care această activitate o are în viaţa copilului şi nu numai.

Programa cuprinde jocuri şi probleme distractive, de perspicacitate, care urmăresc dezvoltarea spiritului de observaţie, a memoriei, a agerimii minţii.

Opţionalul ,,Matematică distractivă" a fost unul dintre opţionalele propuse părinţilor şi elevilor încă din anul şcolar trecut. Am propus acest opţional - şi părinţii şi elevii l-au ales dintre multe altele - pentru a satisface nevoia de joc a copilului, pentru a face ca matematica să li se pară elevilor mai atractivă, mai distractivă, nemaifiind disciplina "problemă" atât pentru copii, dar şi pentru părinţi.

Matematica nu este numai o înşiruire de cifre, reguli sau capcane care trebuie rezolvate şi învăţate pentru că aşa prevede programa şcolară, ci poate fi şi o disciplină atractivă. Elevii trebuie convinşi că matematica nu este grea.

Scopul pe care l-am urmărit şi pe care îl voi urmări în continuare este de a pune la dispoziţia copiilor unele mijloace agreabile care să le stimuleze gândirea, logica, perspi-cacitatea, să le dezvolte atenţia, creativitatea.

Voi urmări pe tot parcursul anului şcolar :

- dezvoltarea capacităţilor intelectuale, a gândirii logice, a imaginaţiei creatoare ;

- dezvoltarea capacităţii de a raţiona, de a emite judecăţi, de a sesiza calea optimă de rezolvare corectă şi rapidă ;

- primarea raţionamentului asupra calculelor, rezolvarea problemelor şi a exerciţiilor nefiind condiţionată de vârstă sau de materia propusă şi parcursă în şcoală, ci mai ales de capacităţile intelectuale ale fiecărui elev.

Toate acestea oferă câmp larg elevilor în exercitarea propriilor posibilităţi creatoare.

1.Cunoaşterea şi utilizarea conceptelor specifice matematicii în scopul elaborării unor

exemple semnificative de proiectare a itemilor de matematică distractivă calitativ superiori

Obiective de referinţă Exemple de activităţi de învăţare

1.1. să cunoască şi să utilizeze semnificaţia poziţiei cifrelor în formarea unui număr natural până la ordinul miliardelor inclusiv;

1.2. să utilizeze fracţii pentru a exprima subdiviziuni ale întregului şi să înţeleagă semnificaţia adunării şi scăderii numere-lor fracţionare;

1.3. să înţeleagă semnificaţia operaţiilor aritmetice şi utilizarea algoritmilor de calcul ;

1.4. să estimeze ordinul de mărime a rezultatului unui exerciţiu cu o singură operaţie prin rotunjirea numerelor care intervin în calcul, în scopul depistării greşelilor ;

1.5. să recunoască forme plane şi forme spaţiale, să identifice şi să descrie proprietăţile simple ale unor figuri geometrice ;

1.6. să cunoască unităţile de măsură standard pentru lungime, capacitate, masă, suprafaţă, timp şi unităţile monetare şi să exprime prin transformări pe baza operaţiilor învăţate, legăturile dintre unităţile de măsură ale aceleiaşi mărimi. - exerciţii de numărare cu obiecte grupate ;

- exerciţii-joc de reprezentare a numerelor punând în evidenţă sistemul poziţional de scriere a cifrelor ;

- exerciţii-joc de reprezentare prin obiecte sau desene a oricărui număr şi asocierea grupurilor de obiecte.

- exerciţii de numărare ce obiecte grupate ;

- exerciţii-joc de reprezentare a numerelor punând în evidenţă sistemul poziţional de scriere a cifrelor ;

- exerciţii-joc de reprezentare prin obiecte sau desene a oricărui număr şi asocierea grupărilor de obiecte cu numărul de elemente corespunzătoare ;

- exerciţii de descoperire a regulilor formării unui şir dat ;

- exerciţii de construire a unui şir început.

- exerciţii de completare a unor căsuţe libere cu operaţii cu numere ;

- exerciţii-joc - ,,operaţii cifrate”, ,,pătrate magice”;

- exerciţii-joc – calcule rapide ;

- exerciţii-joc – calcule mentale pe principiul ,,predării ştafetei” ;

- jocuri şi trucuri matematice ;

- exerciţii-joc de realizare a unor ,,construcţii” operaţii cu chibrituri ; transformarea acestora în alte forme plane prin mutarea sau scoaterea unor chibrituri ( realizarea unor egalităţi).

- utilizarea axei numerelor pentru a preciza dacă un număr este ,,mai îndepărtat” sau ,,mai apropiat” de un altul ;

- conştientizarea erorilor posibile prin propunerea de exerciţii şi probleme cu erori tipice, uşor de observat şi cu un anumit grad de relevanţă (de exemplu : produsul a două numere naturale nenule);

- desenarea pe hârtie transparentă a unor figuri geometrice, decuparea lor ;

- identificarea şi utilizarea instrumentelor de măsură potrivite – linia gradată, echerul ;

- verificarea corectitudinii determinării axelor de simetrie prin suprapunerea celor două părţi simetrice;

- să măsoare şi să compare lungimea, capacitatea sau masa unor obiecte folosind unităţi de măsură nastandard adecvate, precum şi următoarele unităţi de măsură standard : metrul, litrul, gramul ;

- determinarea perimetrelor poligoanelor prin măsurare şi calcul ;

- activităţi practice de măsurare şi comparare ;

- plasarea în timp a unor evenimente ;

- recunoaşterea valorii monedelor şi a bancnotelor ;

- schimburi echivalente de bani; compararea sumelor de bani.

Preview document

Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 1
Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 2
Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 3
Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 4
Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 5
Proiect didactic - matematică distractivă - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Proiect Didactic - Matematica Distractiva.doc

Alții au mai descărcat și

Proiect Didactic

DATA : 8 Ianuarie 2007 PROPUNATOR: CLASA: a VI- a OBIECTUL : MATEMATICA – GEOMETRIE TEMA: PROPRIETATI ALE TRIUNGHIURILOR SUBIECTUL:...

Noțiunile de Geometrie Predate la Clasele I-II

INTRODUCERE Lucrarea de fata se intituleaza “Notiunile de geometrie predate la clasele I-II², si da o scurta introducere la câteva din notiunile...

Portofoliu practică pedagogică

1. Evidenta lectiilor si a activitatilor efectuate de studenti 2. Proiectarea activitatilor didactice - Proiectarea didactica anuala -...

Programă pedagogie - opțional - educație pentru pace

ARGUMENT Educatia pentru pace poate fi privita ca o parte intermediara între teorie (studiul pacii si al conflictelor) si practica (educatie...

Portofoliu metodica predării matematicii

„Amintindu-ne de ceea ce scria revizorul şcolar Eminescu despre predarea matematicii în şcoală şi de însemnările lui Spiru Haret, putem conchide că...

Proiect de programă pentru opțional - Trenulețul cu povești

- FIȘĂ DE AVIZARE - A PROIECTULUI DE PROGRAMĂ PENTRU OPȚIONAL Institutia de invatamant: „Gradinita cu Program Prelungit "Neghinita” Cluj-Napoca...

Metode active de învățare în cadrul orelor de matematică

Metode active de învăţare în cadrul orelor de matematică Activizarea predării-învăţării presupune folosirea unor metode, tehnici şi procedee care...

Formele de Organizare a Procesului de Învățământ

Delimitări conceptuale Procesul de învăţământ reprezintă o activitate de instruire şi educaţie dirijată de un personal specializat şi care se...

Te-ar putea interesa și

Jocul didactic matematic în învățământul preșcolar

INTRODUCERE „...jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieții...este singura atmosferă în care ființa sa psihologică poate să...

Formarea Competențelor Creative la Elevii Mici prin Aplicarea Strategiilor Didactice

PREAMBUL Schimbările sociale din Republica Moldova şi în alte ţări sud-est europene au generat noi atitudini în procesul de educaţie şi instruire...

Metodologia Organizarii și Desfasurarii Jocului Didactic Matematic în Ciclul Primar

ARGUMENT În contextul noii societăţi, dreptul la educaţie a devenit realizabil pentru toţi copiii, iar nevoia de cultură - o condiţie a...

Didactică

Didactica - Procesul de învățământ Obiective: - Să definească didactica - Să definească procesul de învățământ - Să analizeze procesul de...

Pedagogie

Curs.nr.1 Introducere în problematica instruirii și evaluării Introducere în problematica instruirii și evaluării Obiective: - Să definească...

Ai nevoie de altceva?