Extras din proiect
Omul este o fiinta sociala care constituie un univers distinct, o lume a complexitatii care actioneaza si interactioneaza cu mediul inconjurator si care este supus efectelor actiunii pe care mediul inconjurator le exercita asupra sa. Dispunand de o personalitate complexa (intelect, vointa, sentimente), fiinta umana raspunde solicitarilor exprimate sub forma unor manifestari exterioare, actionale, comportamentale.
Exista anumite arii ale existentei umane in care manifestarile comportamentale au o conotatie speciala, data fiind natura problemelor pe care le abordeaza, si aceasta arie este aria moralitatii.
Problematica moralitatii si in special a moralitatii crestine primeste note distinctive in perioada dezvoltarii personalitatii umane- adolescenta, iar daca adaugam "sensibilitatii" acestei perioade directa dezvoltare a subiectului uman, particularitatile distincte ale moralei crestine, putem afirma ca avem de-a face cu un subiect amplu, complex , care poate retine atentia prin descoperirea unor fatete originale, inca neexplorate.
Traim intr-o lume tensionata in care zilnic asupra fiecarui individ actioneaza un complex de forte ce contribuie la conturarea personalitatii lui, la maturizarea lui sociala, intelectuala si emotionala. Confruntat cu foarte multe situatii si probleme, frecvent subiectul uman nu mai are timp suficient si energia psihica necesara pentru a filtra prin propria lui gandire evenimentele cu care se confrunta si isi formeaza o imagine distorsionata despre lumea inconjuratoare. Apar astfel prejudecatile si stereotipiile care isi pun amprenta asupra modului in care omul abordeaza- in cazul de fata- crestinismul si asupra comportamentului din perspectiva moralei crestine.
Primul pas in manifestarea comportamentului moral este decizia volitionala de a "vrea" sa fii moral. In societatea secolului nostru, multitudinea schimbarilor cu care individul se confrunta ii distrage atentia si nu il incurajeaza sa actioneze moral. Exista o predispozitie in om de a raspandi si difuza zestrea intelepciunii si invataturii sale, de a se perpetua din punct de vedere spiritual dincolo de spatiul si timpul in care isi duce existenta. Calitatea acumularilor de experiente culturale tine de maniera de reproducere a acestora , de insusirea , imbogatirea si crearea de noi valori, de modalitatile de invatare si personalizare a culturii la un moment dat.
Lucrarea de fata isi propune sa studieze comportamentul studentilor din Bucuresti fata de morala crestina. Desi se poate spune ca nu s-au facut prea multe cercetari din perspectiva unui specialist in comunicare, am ales aceasta tema tocmai din acest motiv. In plus, a studia morala din perspectiva crestina pot spune ca este o pasiune personala
Capitolul 1
Religia si rolul ei in societate
1.1.Originea si esenta religiei
Religia este un fenomen social istoric, reprezentand un domeniu distinct al vietii sociale, care se caracterizeaza prin trasaturi specifice, orientari si tendinte proprii de evolutie. Religia cuprinde un complex de dimensiuni, lanturi si elemente, precum si un ansamblu de idei, conceptii, stari de spirit, sentimente, traditii, norme morale si reprezentari, care reflecta in mod denaturat, fals, realitatea, fortele materiale si sociale inconjuratoare. Religiei ii sunt caracteristice doctrine social-politice, institutii si diverse organizatii cu o anumita ierarhie specifica. Esential pentru continutul ideologic al tuturor religiilor este credinta in existenta unor forte supranaturale, divine si adorarea acestor forte care, chipurile, ar dirija ordinea in natura si in societate.
Problematica fenomenului religios, locul si rolul religiilor in viata omenirii, dimensiunile influentei ideologilor religioase nu pot fi intelese pe deplin fara a studia si cunoaste originea si cauzele aparitiei religiei, esenta si continutul ei. Acestui scop i-au fost consacrate multe volume, materiale, articole si studii realizate de filozofi, sociologi si istorici, de alti oameni de stiinta si cultura, de teologi, fiecare abordand acest fenomen de pe pozitiile sale filozofice si ideologice. Daca stiintele sociale, materialismul dialectic si istoric demonstreaza ca religia a aparut pe o anumita treapta a dezvoltarii societatii si ca a fost creata de oamenii insasi, teologii si slujitorii religiei sustin ca ea a fost dintotdeauna si va fi intotdeauna, ca religia a fost data omului de insusi ,,creatorul suprem", de Dumnezeu, si, ca atare, ea este de origine divina si tot ce cuprinde - idei, dogme, ritualuri, norme, traditii - este sfant si de netagaduit.
Religia, conceptiile si sentimentele religioase au aparut in anumite conditii ale dezvoltarii societatii, in comuna primitiva. A fost o perioada destul de lunga in istoria omenirii cand nu a existat nici un fel de religie, de idei si conceptii fantastice despre lume. Religia a aparut pe o anumita treapta a dezvoltarii omenirii si va disparea pe o alta treapta, superioara, a evolutiei societatii, cand vor fi lichidate conditiile social-istorice, economice si spirituale care i-au dat nastere. ,,Religia s-a nascut din reprezentari confuze, primitive ale oamenilor despre propria lor natura si despre natura exterioara inconjuratoare. Aceste
Bibliografie
1.***, Indrumari misionare, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al BOR, 1986
2.Asandei, S. , Ateism si religie, Ed. Militara, Bucuresti ,1980
3.Babes, Al., Drama religioasa a omului, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975
4.Berar, P., Religia in lumea contemporana, , Ed. Politica, Bucuresti , 1983
5.Calugar, D., Catehetica, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al BOR, Bucuresti, 1984
6.Chivu-Duta, C., Cultele din Romania intre prigonire si colaborare, Ed. Polirom, Bucuresti, 2007
7.Cuciuc, C., Toleranta religioasa, Bucuresti, Ed. Constiinta si Libertate, 2000
8.Cucos, C., Pedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 2006
9.Engels, Marx, Lenin, Despre religie, Ed. Politica, Bucuresti , 1974
10.Ferriel, G., Identitatea, cetatenia si legaturile sociale, Ed. Polirom, 2000
11.Frunza, M., Fetele tolerantei, Ed. Axis, Iasi, 2005
12.Georgescu, F., Societate si religie, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti,1982
13.Lebb, V., Cultele si statul in Romania, Ed. Renasterea, Cluj, 2003
14.Lenin, V.I., Opere complete, vol. 26, , Ed. Politehnica, Bucuresti, 1964
15.Malita, G., Zece mii de culturi, o singura civilizatie, Ed. Nemira, 2001
16.Maxim, S.T., Dreptul la diferenta, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2001
17.Momanu, M., Introducere in teoria educatiei, Ed. Polirom, Iasi, 2002
18.Muresan, M., Gheorghe, T., Provocarile inceputului de mileniu, Ed. Universitatii Nationale de Aparare, Bucuresti, 2003
19.Plesu, A., Despre bucurie in Est si Vest, , Ed. Humanitas, Bucuresti ,2004
20.Popescu, D., Ortodoxie si contemporaneitate, Ed. Diogene, Bucuresti,1996
21.Popescu, I., Ortodoxia in fata ereziilor contemporane, Ed. Diogene, Bucuresti
22.Ramonet, I., Geopolitica haosului, , Ed. Doina, Bucuresti, 1998
23.Salat, L., Multiculturalismul liberal. Bazele normative ale existentei minoritare autentice, Ed. Polirom, Iasi, 2001
24.Savin, Gh.I., Apararea credintei, , Ed. Anastasia, Bucuresti, 1996
25.Wach, J., Sociologia religiei, , Ed. Polirom, Iasi
Preview document
Conținut arhivă zip
- Importanta sentimentului religios.doc