Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 3 fișiere: doc
Pagini : 97 în total
Cuvinte : 30862
Mărime: 105.03KB (arhivat)
Publicat de: Liviu Adam
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Aurel Onica,Stefania Menter

Cuprins

  1. I. INTRODUCERE
  2. II. PSIHOTERAPIA ORTODOXA SAU CEA LAICA?
  3. II.1 CINE ESTE OMUL?
  4. II.2 CE ESTE BOALA?
  5. II.3 CE ESTE VINDECAREA?
  6. II.4 PSIHOTERAPEUT SAU DUHOVNIC?
  7. III. CAUZELE MANDRIEI
  8. III.1 CAUZELE DE ORDIN TEOLOGIC
  9. IV. MANIFESTARILE MANDRIEI
  10. V. VINDECAREA
  11. VI. CONCLUZII
  12. VII. BIBLIOGRAFIE

Extras din proiect

INTRODUCERE :

În ziua de astăzi ştiinţa cunoaşte o largă dezvoltare, mai ales în domeniul

„inteligenţei artificiale” şi a atras după sine şi dezvoltarea ştiinţelor umane. Deşi omul există de atâtea milioane de ani , el nu a reuşit să se cunoască pe sine , să îşi cunoască originea şi rostul său clar, iar fiecare „pas” al tehnicii reprezintă un nou orizont în cunoaşterea sa. Cu cât se dezvoltă mai mult tehnica, mai exact cibernetica şi genetica , cu atât ştiinţele umane par a nu mai găsi răspunsuri la toate întrebările legate de om, care derivă din cea esenţială „cine este omul?”.De fapt, întreaga „istorie a umanităţii nu e altceva decât o încordare a omului de a se defini pe sine , de a-şi stabili cât mai exact identitatea umană.Şi în cadrul raportului dintre om şi Univers strădania aceasta e fără sfârşit” .De aceea se poate observa că există un interes crescut pentru cercetări în domeniul religiei , dar de data aceasta nu mai sunt atât de ostile şi acuzatoare pentru că tehnica începe, oarecum, să-şi recunoască limitele.

Relaţia dintre ştiinţele umane şi religie încerc să o surprind în prezenta lucrare,unde ştiinţele umane sunt reprezentate de psihoterapie,psihologie şi psihiatrie.Principalul lor punct comun este omul,dar diferenţa constă în modul diferit de a încerca să-l definească.Bineînţeles că apare întrebarea de ce psihoterapia, psihiatria şi psihologia şi nu asistenţa socială care are acelaşi punct comun cu religia.Incă şi astăzi putem spune că asistenţa socială este de două categorii,una se construieşte pe baza ştiinţelor umane,iar cealaltă încearcă să îmbine cu religia,eu,desigur,mă voi referi la a doua categorie.Asistentul social,pe lângă rolurile de agent al schimbării,de profesor, de meditator,avocat, coordonator, jurist etc., are şi rolul de consilier, iar în această activitate, cu atât mai mult este necesar să folosească atât elemente religioase cât şi cele din ştiinţele umane şi de aceea aceste domenii trebuie aprofundate.De asemenea,există multe cazuri în care asistentul social e nevoit să îndrume clientul la un specialist:fie psiholog, psihiatru, psihoterapeut, fie duhovnic,iar această decizie,trebuie să o ia în condiţiile unei bune cunoaşteri a domeniului lor de activitate.In plus el are şi rolul de prevenţie a disfuncţiilor la nivelul macrosocial (politicile sociale), mezosociale(comunitatea şi grupurile),microsocial (familia) şi individual.Acum există mentalitatea că fluxul acestor disfuncţii e de sus în jos,astfel că de orice problemă e răspunzător celălat şi în special cel cu responsabilitate mai mare,dar,de cele mai multe ori,problemele sunt de jos în sus,sau cel puţin în cercetarea şi rezolvarea lor e necesar să se pornească de la propia persoană, în cazul asistentului social de la propriul client.Pentru a realiza aceste activităţi este necesară o viziune cât mai corectă şi completă despre om.O astfel de viziune încerc să redau în prezenta lucrare pe baza scrierilor biblice şi patristice.

În încercarea de a realiza un oarecare paralelism între terapia ortodoxă şi psihoterapia laică (ce se bazează doar pe latura umanistă),se poate observa că aparent aceste două domenii au aceeaşi utilitate,dar în realitate sunt diferite din punct de vedere al scopului,finalităţii,mijloacelor şi metodelor folosite . Diferenţierile rezultă din modul de a aborda problema omului,astfel terapia ortodoxă îl are în centru pe Dumnezeu,iar psihoterapia îl are în centru pe om,Dumnezeu fiind considerat fie prezent pe un plan secund (neavând o legătură directă cu omul),fie neexistând.In acest ultim caz se susţine că religia e un fenomen istoric apărut din cele mai vechi timpuri datorită neştiinţei,neputinţei şi fricii „Statius spunea ca frica i-a creat pe zei”. De aceea,se afirmă că omul nu se naşte religios,ci devine astfel în procesul interacţiunii lui cu mediul social înconjurător căci „de-a lungul veacurilor fiecare nouă generaţie primea de la societate informaţii despre aşa-zisul caracter real al lumii transcendente şi influenţele ei asupra omului [ ... ].In acest mod,în modelul mental individual al lumii se cimenta că unul din elementele constitutive şi reprezentative despre supranatural”.

Un factor al continuităţii existenţei religiei a fost faptul că popoarele colonizatoare şi clasele sociale bogate s-au folosit întotdeauna de religie pentru a-i domina pe oameni.In ziua de astăzi religia este susţinută de legităţile psihologice ale grupurilor mici ( fiind uşor de manipulat), de contradicţia dintre conştientizat şi neconştientizat,de fantezia şi imaginaţia omului fiind,astfel, doar o construcţie mentală.„Particularitatea oamenilor religioşi nu constă în aceea că încearcă sentimente de mare intensitate şi profunzime (asemenea sentimente pot fi proprii şi oamenilor necredincioşi ),ci în aceea că toate procesele lor emoţionale sunt îndreptate asupra unui obiect supranatural,neexistând în mod real,ci creat de închipuirea lor religioasă” .Toate aceste idei nu sunt decât rodul îndepărtării de Dumnezeu (al unui mod de viaţă ce are ca scop existenţa doar pentru sine,astfel negând orice formă a prezenţei divine).Deci,dacă Dumnezeu este înlocuit de om,atunci nu se poate vorbi decât de mândrie ca principală cauză a acestor divergenţe şi multiple puncte de vedere despre om.

Pentru a uşura lectura lucrării am să prezint pe scurt problematica fiecărui capitol dezvoltat.Astfel,în primul capitol voi aborda temele:omul,boala,scopul terapiei sau,mai corect spus,al vindecării şi modul de pregătire al persoanei care se străduieşte să ofere această vindecare,iar abordarea va fi din dublă perspectivă:ortodoxă şi psihologică.Acest capitol va apărea la un moment dat rupt de restul lucrării,dar,de fapt el constituie baza teoretică pe care se construiesc următoarele trei capitole:cauzele,manifestările şi vindecarea slavei deşarte şi a mândriei,fiind privite,de asemenea,din ambele perspective.

Capitolul I

Psihoterapia ortodoxă sau cea laică?

motto: „omul e o taină, o enigmă mereu de

descifrat.”1

A.Cine este omul?

Încep mai întâi cu ştiinţele umane, care încercând să dea un răspuns la acea stă întrebare, ajung la o diversitate de concepţii referitoare la domeniul de aplica bilitate al psihoterapiei, la natura şi modul de abordare a personalităţii omului şi a problemelor pacienţilor. La această „lipsă a bazei teoretice şi a abordării siste mice uimitoare asupra personalităţii, se adaugă şi terminologia extrem de neprecisă şi variată”2 . ”Haosul terminologic, traduce haosul de înţelegeri şi definiri.”3şi astfel sunt frecvente cazurile când înţelesuri diferite se exprimă prin termeni identici.De exemplu „sufletul pentru a fi obiect de studiu a fost secularizat fiind numit psihism”4

Preview document

Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 1
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 2
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 3
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 4
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 5
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 6
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 7
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 8
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 9
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 10
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 11
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 12
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 13
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 14
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 15
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 16
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 17
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 18
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 19
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 20
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 21
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 22
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 23
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 24
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 25
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 26
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 27
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 28
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 29
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 30
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 31
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 32
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 33
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 34
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 35
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 36
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 37
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 38
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 39
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 40
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 41
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 42
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 43
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 44
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 45
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 46
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 47
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 48
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 49
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 50
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 51
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 52
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 53
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 54
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 55
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 56
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 57
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 58
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 59
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 60
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 61
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 62
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 63
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 64
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 65
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 66
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 67
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 68
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 69
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 70
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 71
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 72
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 73
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 74
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 75
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 76
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 77
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 78
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 79
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 80
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 81
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 82
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 83
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 84
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 85
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 86
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 87
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 88
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 89
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 90
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 91
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 92
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 93
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 94
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 95
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 96
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 97
Mândria și vindecarea ei - o perspectivă psihologică și duhovnicească - Pagina 98

Conținut arhivă zip

  • Bibliografie.doc
  • Cuprins.doc
  • Lucrare de diploma.doc

Alții au mai descărcat și

Cunoștința și credința în Dumnezeu - cele spre descoperirea adâncului inepuizabil și nemuritor al omului

I N T R O D U C E R E Ca absolventă a Facultăţii de teologie Ortodoxă am căutat în bogăţia temelor creştine - bogăţie descoperită de-a lungul...

Puterea înnoitoare și sfințitoare a rugăciunii

Introducere Cuvântul rugăciune este de origine latină și se traduce prin rugă, stăruință sau a ruga cu stăruință. Este un act ce are fundament...

Elemente psihoterapeutice în spiritualitatea ortodoxă

Motto: “Toate vi le-am arătat căci ostenindu-vă astfel trebuie să ajutaţi pe cei slabi şi să vă aduceţi aminte de cuvintele Domnului Iisus, căci El...

Tinerii în Hristos și în Biserică - Probleme morale ale tinerilor de azi

Introducere Biserica, ca Trup al lui Hristos, în ziua de astăzi, este tot mai bolnăvicioasă din cauza faptului că mădularele din care ea este...

Sfântul Serafim de Sarov

INTRODUCERE Dumnezeu nu este obiectul vreunei ştiinţe, iar teologia se deosebeşte fundamental de gândirea filosofilor. Teologul nu îl caută pe...

Asistență Socială în Biserica

De-a lungul istoriei umane, lumea a fost frământată de foarte multe crize: de la cea religioasă şi moral-spirituală, la cea socială şi politică,...

Procesul Psihologic în Nașterea și Dezvoltarea Păcatului

I INTRODUCERE Suntem într-o epocă ce se interesează foarte mult de „analiza” sufletului omenesc. „Ştiinţele umane” au fost mult dezvoltate de la...

Cunoașterea lui Dumnezeu

INTRODUCERE Dumnezeu Se face cunoscut oamenilor, El este imanent şi transcendent în acelaşi timp. Deşi pare o afirmaţie paradoxală, totuşi fiinţa...

Ai nevoie de altceva?