Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină

Seminar
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 4233
Mărime: 76.56KB (arhivat)
Publicat de: Dimitrina Cristea
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Gabor Ioan
A fost prezentat in cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti si prezinta relatia imparatului Iulian Apostatul (361-363) cu Biserica Crestina.

Extras din seminar

Omul adesea, prin faptele sale, se trezeşte luptând împotriva dragostei divine, împotriva lui Dumnezeu, pentru că nu-l poate înţelege aşa de uşor cum şi-ar dori. Astfel îşi pierde credinţa şi speranţa iar faptele sale de zi cu zi sunt făcute pentru a se convinge singur de inexistenta lui Dumnezeu care este bun şi iubitor. Astfel s-a întâmplat adesea în decursul timpului, persoane mai mult sau mai puţin importante, care au avut un cuvânt de spus în istorie, au luptat literarmente împotriva lui Dumnezeu şi a credinţei creştine.

Poate că unul dintre cele mai contestate personaje ale istoriei Imperiului Bizantin a fost împăratul Iulian Apostatul (361-363) cel căruia îi aparţin cuvintele din titlul acestui studiu.

FLAVIUS CLAUDIUS IULIANUSa avut o domnie foarte scurtă, de doar 18 luni, reuşind să se remarce ca un strălucit conducător militar, deşi nu avusese o formare în acest sens, un filosof de marcă şi un scriitor pe măsura celorlalte calităţi ale sale. Totuşi el a rămas în istorie cu supranumele de „Apostatul” din cauza încercării sale de a ridica religia păgână la vechea ei valoare si influenţă pe care o avusese înaintea edictului de la Mediolanum, prin care se dădea libertate creştinismului.

Se naşte la Constantinopol în 331 ca fiu al lui Iulius Constantinus, fratele vitreg al lui Constantin cel Mare şi al Basilinei, fiind ultimul împărat al dinastiei constantiniene.

După moartea împăratului Constantin imperiul s-a împărţit între cei 3 fii ai săi: Constantin II, Constans şi Constantius, fiecare luând câte o parte a imperiului. În afara problemei cauzate de faptul că nu a fost desemnat nici un moştenitor legitim, s-a mai adăugat şi aceea că marele împărat Constantin cel Mare numise un cezar în Tracia, Macedonia şi Ahaia în persoana lui Dalmaţiu iar pe Hannibalianus ca rege al popoarelor pontice.

Primul obstacol pentru ca cei trei fii ai lui Constantin să ajungă stăpâni de fapt ai imperiului a constat în înlăturarea lui Dalmatius si Hannibalianus, care au fost ucişi, iar împreună cu ei şi Iulius Constantinus, tatăl lui Iulian, şi a tuturor membrilor familiei lor, de parte bărbătească. Au fost cruţaţi doar Iulian si Gallus fratele său, datorită tinereţii lor. Masacrarea acelor persoane a fost pusă la cale de către Constantius.

În anul 340 are loc o luptă între Constantin II şi Constans, care se termina prin înfrângerea şi moartea primului, iar mai apoi în 350 Constantius va deveni singurul stăpân al imperiului bizantin, în urma înlăturării uzurpatorului lui Constans, Magnetius.

În acest context al luptelor pentru putere şi permanentei suspiciuni a împăratului Constantius, creşte tânărul Iulian.

La vârsta de 6 ani este trimis de către împărat la episcopul arian Eusebiu de Nicomidia care îl va încredinţa eunucului Mardonius pentru a-l creşte şi a-l povăţui în cunoaşterea învăţăturilor divine şi profane. Mardonius a fost apropiatul său. El i-a insuflat dragostea pentru lectură şi în special pentru Homer şi scrierile sale, dar şi pe aceea pentru simplitate – fapt care va determina schimbări majore la curtea din Constantinopol odată cu venirea sa la domnie.

Verile le petrecea pe coasta Bythiniei, la bunica sa care avea o proprietate in acea zonă.

În 342 Iulian este transferat în munţii Capadociei, într-un castel numit Macellum. Aici se reîntâlneşte cu fratele său Gallus şi este dat în mâinile episcopului George de Caesareea. Iulian profită de biblioteca acestuia, în care găseşte multe cărţi, printre care opere ale lui Platon şi Aristotel.

În 347 împăratul Constantius îi vizitează pe verişorii săi la castelul de la Macellum, iar mai apoi în 348, Gallus este numit Cezar al părţii de Est a Imperiului bizantin, având curtea la Milan, iar Iulian profită de acest moment de îmbunătăţire a relaţiilor cu împăratul pentru a merge la Constantinopol şi a studia retorica împreună cu doi învăţători: Nicolae şi Hecebolius fiind dat în grija acestuia din urmă.

Nu după mult timp este forţat să plece în exil la Nicomidia unde îl întâlneşte pe filosoful neoplatonic Libanius. Încearcă să asiste la cursurile sale, dar

Preview document

Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 1
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 2
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 3
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 4
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 5
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 6
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 7
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 8
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 9
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 10
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 11
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 12
Iulian Apostatul și Relația sa cu Biserica Creștină - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Iulian Apostatul si Relatia sa cu Biserica Crestina.doc

Alții au mai descărcat și

Jacques Legoff, nașterea purgatoriului - recenzie carte

(Introducerea) Cel de-al treilea loc: înainte de purgatoriu; creştinismul moştenise de la civilizaţiile anterioare o geografie a lumii celeilalte;...

Evoluții politice în epoca contemporană

USA 1919-1940 AMERICA IN A NEW AGE World War I made the United States a world power. While European nations tried to recover from the war, the...

Forme de organizare politică în antichitate

CARACTERISTICI Ideea de stat a apărut în antichitate Forme de organizare politică - monarhia - oraşul-stat - republica -imperiul MONARHIA...

Tratate și Pacte 1918 -1946

Tratatele de pace: •Versailles- incheiat intre Aliati si Germania dupa WWI. - alcatuit din 440 de articole grupate in 15 parti, partile 2 si 3...

Adolf Hitler

ADOLF HITLER ( 1889 – 1945 ) Adolf Hitler (n. 20 aprilie 1889, Braunau am Inn, Austria — d. 30 aprilie 1945, Berlin), lider al Partidului...

Mișcarea Rastafari

Rasta, sau mişcarea Rastafari, este o religie şi filosofie, care îl acceptă pe Haile Selassie I, fostul şi ultimul împărat al Etiopiei, ca fiind...

Panta Rhei

După terminarea unei cărţi pentru care ai de făcut un soi de recenzie, se cuvine a-ţi pune întrebarea, firească dealtfel, dacă eşti în stare să-ţi...

Etruscii

REFERINTE BIBLIOGRAFICE Claudius ( 41 – 54 d.C.) împarat roman, autor al operelor literare cu caracter istoric: ,,Carhedoniaca” (Istoria...

Te-ar putea interesa și

Omiletică - principii catehetice în opera Sfanțului Chiril al Ierusalimului

1.Viata si activitatea Sfântului Chiril al Ierusalimului Sfântul Chiril al Ierusalimului reprezintă o personalitate marcantă a creştinismului, un...

Papalitatea în Evul Mediu

Introducere Înca din antichitate, dupa aparitia crestinismului, relatia dintre Imperiu si institutia centrala a noii create Biserici –...

Religia în Dacia Romana și Moesia Inferior

RELIGIA IN DACIA ROMANA SI MOESIA INFERIOR. CRESTINISMUL Introducere Propovaduirea crestina a intampinat de la inceput unele piedici si...

Asistență Socială în Creștinism

Pentru a vorbi despre felul în care s-a dezvoltat sistemul de asistenţă socială în creştinism, trebuie, mai întâi, să apreciem faptul că exponenţii...

Ai nevoie de altceva?